שר החוץ הבחרייני: כדי לבסס השלום יש לפתור את הסכסוך עם הפלס'

במפגש משולש שנערך בירושלים, בהשתתפות רה"מ נתניהו ושרי החוץ של ארה"ב ובחריין, הצהיר פומפאו: "הסכמי אברהם מבשרים לאיראן שהשפעתה באזור הולכת ונמוגה". נתניהו: "בונים גשר לשלום"

מפגש טרילטרלי בין נתניהו ושרי החוץ של ארה"ב ובחריין
מפגש טרילטרלי בין נתניהו ושרי החוץ של ארה"ב ובחריין | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך היום (רביעי) מפגש טרילטרלי עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ושר החוץ הבחרייני עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני, במעון ראש הממשלה שבירושלים. בהצהרות משותפות שנשאו השלושה הכריז שר החוץ הבחרייני: "כדי לבסס את השלום - הסכסוך עם הפלסטינים צריך להיפתר. אני קורא לשני הצדדים להתיישב סביב שולחן המשא ומתן כדי להגיע לפתרון שתי מדינות בר קיימא כפי שרצוי".

"בהחלט יש לנו עם מה לעבוד, ואני אופטימי לקראת העתיד", המשיך א-זיאני. "אנחנו מצפים להתאושש מהמגפה הנוכחית ומדגישים את הנכונות שלנו לשתף פעולה בכל נושא הבריאות. השלום יהיה שלום חם, ושני העמים שלנו ירוויחו ממנו. אנחנו נתמקד בסחר, ביזמות, בתיירות, בבנקאות, בריאות, חינוך, טכנולוגיה וחדשנות – וזו רק רשימה חלקית".

שר החוץ הבחרייני המשיך: "אנחנו מצפים לתחילת הטיסות מישראל לבחריין מתחילת 2021. כדי להתחיל את הטיסות האלו, מ-1.12 מערכת הוויזה האלקטרונית תיכנס לפעולה, כדי לאפשר לאזרחי שתי המדינות לנסוע בחופשיות. בנוסף לכך, אנחנו נראה עוד מעט את הפתיחה ההדדית של השגרירויות של שתי האומות, ועל רקע זה נוכל להתחיל את הרשת של התיירות והתרבות וכל הקשרים הנוספים".

שר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני
שר החוץ של בחריין, עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני | צילום: רויטרס

ההצהרות המלאות:

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו נשא דברים אף הוא. "ההסכמים האלה חשובים מסיבות רבות, הם חשובים לעולם כולו. הם מבשרים למדינות כמו איראן שההשפעה שלה באזור הולכת ונמוגה. הם מבשרים למדינות כמו איראן שההשפעה שלה באזור הולכת ונמוגה".

"ההסכמים גם מקדמים את חופש הדת", המשיך פומפאו. "המוסלמים יכולים היום להתפלל בחופשיות גדולה יותר על הר הבית בגלל הטיסות הישירות מהאמירויות ומבחריין לישראל, וזה גם סימן לעתיד. הסכמי אברהם מבטאים חזון משותף לשלום ולשגשוג. ההסכמים החדשים בין ישראל לבחריין מממשים את החזון. אתם מוכיחים לכל אלה שאומרים שחזונות לא יכולים להתממש, אתם הופכים חלומות למציאות".

מפגש טרילטרלי בין נתניהו ושרי החוץ של ארה''ב ובחריין
מפגש טרילטרלי בין נתניהו ושרי החוץ של ארה''ב ובחריין | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נתניהו הצהיר: "אנחנו בונים היום גשר של שלום, שרבים נוספים יעברו עליו בעתיד. לפני חודש עשינו את הסכמי אברהם ההיסטוריים, היום אנחנו שוב עושים היסטוריה. זאת הפעם הראשונה של ביקור רשמי מממלכת בחריין לישראל".

נתניהו המשיך: "השלום בין ישראל לבחריין מבוסס על תחומי עניין משותפים. שתיהן מכבדות את העבר, ובחריין מזמינה את העתיד – כמו ישראל. בחריין היא קטנה בגודל וגדולה בשאיפות, כמו ישראל. בחריין בנתה כלכלה משגשגת באמצעות השוק החופשי. רציתי לומר שלבחריין יש גז טבעי כמו בישראל - אבל אני לא ארחיב על כך. בביקור הזה אנחנו מרחיבים עוד יותר את הזרימה החופשית של רעיונות, חידושים ויזמים בשני הכיוונים, ואנחנו משחררים כוח כלכלי עוצמתי, כוח שלום, עבור שני העמים שלנו".

נתניהו בהצהרה משותפת עם שרי החוץ של ארה''ב ובחריין
נתניהו בהצהרה משותפת עם שרי החוץ של ארה''ב ובחריין | צילום: לע''מ

לאחר הצהרותיהם, יחתמו השלושה על מזכר הבנות בתחום התעופה. לאחר מכן ימשיכו לפגישה נוספת במלון המלך דוד בבירה, ולאחר מכן ייפגש נתניהו עם שר החוץ הבחרייני א-זיאני.

גבי אשכנזי במפגש עם מקבילו הבחרייני
גבי אשכנזי במפגש עם מקבילו הבחרייני | צילום: מירי שמעונוביץ, משרד החוץ

בשבוע שעבר הציג נתניהו בפני מליאת הכנסת את הסכם השלום עם בחריין, שעבר במליאה ברוב של 62 ח"כים לעומת 14 מתנגדים. בפתח דבריו רמז נתניהו כי צפויים בקרוב הסכמים נוספים, והצהיר: "ההסכם המשולש עם המדינות הערביות בא משינוי מדיניות, אם נמשיך בה הפריחה תימשך ויהיו עוד מדינות שיצטרפו רשמית למעגל השלום. הוא יתרחב, ועימו היציבות והשגשוג".

במהלך נאומו התפרץ לדברי ראש הממשלה ח"כ סאמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), ונתניהו בתגובה פה לחברי הכנסת ממפלגתו: "אתם הצבעתם נגד הסכמי השלום, היום יש לכם הזדמנות לתקן. אם לא היום – ניתן לכם בקרוב הזדמנות נוספת".

"אם נהיה תלויים בסבלנות הפלסטינית בהרחבת השלום, ניאלץ לחכות עוד שנים ארוכות", המשיך נתניהו. "אני מאמין שדווקא הסכמי השלום עם העולם הערבי יכולים להביא להתפכחות של הפלסטינים ואז הם יוותרו על הדרישות הקיצוניות שלהם".