היועמ"שית: "ביצוע תפקידנו לא תלוי בזהות הדרג המדיני"

גלי בהרב מיארה ענתה למתקפות בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים, וברומזה על פסקת ההתגברות אמרה כי "דמוקרטיה ועצמאות מערכות אכיפת החוק והשיפוט בלתי ניתנות להפרדה". פרקליט המדינה: "החלשותה של הפרקליטות תפגע בדמוקרטיה הישראלית"

זמן צפייה: 01:09

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ענתה למתקפות הערב (שלישי) בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים, וברומזה על פסקת ההתגברות אמרה כי "הגדרת התפקידים שלנו ואופן ביצועם אינם תלויים בזהות הדרג המדיני או בזהות ראשי מערכת המשפט באותה עת".

"המערכת שלנו מורכבת מאנשים מקצועיים בעלי עמוד שדרה מקצועי", הוסיפה היועמ"שית, "כאשר הממשלה הבאה תוקם ותיכנס לתפקידה, נמשיך לפעול, כפי שפעלנו עם ממשלות קודמות במקצועיות ובענייניות להגשמת יעדיה, בהתאם לגבולות הדין. ה-DNA של מערכת משפט ציבורית המבוססת על ערכים יהודים ודמוקרטיים הוא על זמני".

"אין רשות או אדם הניצבים מעל לחוק", הוסיפה, "הפרדת רשויות, שוויון לכל, הגינות שלטונית ודאגה לזכויות המיעוט, הם רעיונות היסוד של השיטה. דמוקרטיה ועצמאות מערכות אכיפת החוק והשיפוט בלתי ניתנות להפרדה. בלא האחת אין קיום לאחרות".

עמית איסמן
פרקליט המדינה עמית איסמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרקליט המדינה עמית איסמן אמר: "החלשתה של פרקליטות המדינה, פגיעה בלגיטימציה הציבורית שלנו תביא בסופו של יום באופן בלתי נמנע לפגיעה בשלטון החוק, וכפועל יוצא לפגיעה בדמוקרטיה הישראלית. במפגש אותו קיימנו בבית הנשיא, לצד דברי השבח שחלקת לנו כב' הנשיא, ציינת, כי הפרקליטות צריכה לדעת טוב יותר להודות בטעויותיה וכן להיות נכונה יותר לקבל ביקורת".

"דבריך אלה נכונים וטובים בעינינו", הוסיף איסמן, "איננו חפים מטעויות ומתקלות. לטעמי, קבלת ביקורת והודאה בטעות אינם סימן לחולשה אלא דווקא סימן לחוזקה. הנכונות להקשיב, לשמוע, לקבל ולתקן הם סימן לעוצמתו של ארגון ולא לחולשתו. ביקורת מוצדקת, קשה ככל שתהיה, מחייבת אותנו ללמידה ולהפקת לקחים. מתוך הבנה זו אנו פועלים ונפעל בכדי להשתפר גם בתחומים אלה".

"לצד האמור חשוב לומר בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים", סיכם פרקליט המדינה, "המניעים מהם אנו פועלים חפים מכל אינטרס זר. הראיות והן בלבד הן אלה העומדות לנגד עינינו. יהא החשוד אשר יהיה, תהא העבירה אשר תהא".

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים גדעון סער אמר בהשתלמות: "אני מאמין ששינויים צריכים להתבצע. צריך לצאת ממקובעות. אבל - בזהירות ובאחריות. אני הגדרתי את זה בהזדמנויות קודמות - שינויים אבולוציוניים ולא רבולוציוניים, שינויים שמבוססים על המסורת המשפטית שלנו והמסורת החוקתית שלנו, כפי שהיה ב-2008 כשתיקנתי את הרוב המיוחד לבחירת שופטים לבית המשפט העליון וזה כבר שינה את פניו של בית המשפט העליון. היום יש בעליון יותר מזרם מחשבתי אחד, וזה נעשה רוב פרלמנטרי מאוד רחב".

"נושא ההתגברות אינו עומד לבדו", הוסיף סער, "התגברות ב61 על פסיקה לצד השתלטות פוליטית על הועדה לבחירת שופטים לא תייצר דגם משטרי מאוזן. היא תביא לריכוז כוח נוסף בידי הרשות המבצעת ולסירוס של הרשות השופטת".

הנשיא יצחק הרצוג בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים
הנשיא יצחק הרצוג בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הנשיא יצחק הרצוג אמר: "בשנה האחרונה דיברתי לא אחת על הצורך שלנו להקשיב לכאבו של האחר, לייצר דיאלוג גם עם מי שאנו חולקים עליו מכל וכל, ואני מאמין שהדברים נכונים גם ברמה המוסדית והבין-רשותית, אם אפשר לכנות זאת כך. אני מאמין שגם רשויות השלטון בישראל – המחוקקת, המבצעת והשופטת – צריכות להיות קשובות זו לזו; זו לכאבה של זו, זו למצוקותיה של זו, זו לאתגריה של זו. לא רק שניתן לנהל את המחלוקות האלה, אפשר אפילו לצמוח מהן. לא תמיד צריך להיבהל, לא תמיד צריך להתגונן".

זה אומר שהאחריות מוטלת על כולם", הוסיף הנשיא, "אחריות להקשיב לקולות של ביקורת; אחריות לחוש את הכאב של מי שמרגישים שהם ועולמות הערכים שלהם אינם מיוצגים מספיק; אחריות להבין שלפעמים באמת צריך תיקון ולפעמים באמת צריך לשנות, לשפר ולחבר; ובעיקר אחריות של כולנו – להתנהל בדיאלוג ומתוך שיח משותף, לבקר באופן אחראי ובונה; להחליף התנגחות בהתדיינות, להמיר התרסה בהקשבה. התנהגות שקולה, מכילה, ועניינית, היא לא רק המוצא היחיד לחיינו כאן, אלא גם זו שתחזק את האמון, תצמיח את המערכת המשפטית כולה, ותבנה בנו עוד ועוד קומות – כחברה וכמדינה"