ללא נציגי הימין: ועדת הבחירות פסלה את בל"ד מהתמודדות

ועדת הבחירות פסלה את בל"ד מהתמודדות לכנסת ברוב של 9 מול 5. במפלגה גיבו: "החלטה אומללה". כמו כן, ועדת הבחירות הצביעה פה אחד נגד פסילת רע"מ והבקשה בנושא נדחתה. בתום הדיון, נציגי המשפחות השכולות התפרצו לעבר נציגי הימין שלקחו חלק בהצבעה

זמן צפייה: 04:10

ועדת הבחירות המרכזית לכנסת הצביעה היום (חמישי), פה אחד, על כל 14 חבריה, נגד פסילת מפלגת רע"מ בראשה עומד ח"כ מנסור עבאס. כמו כן, ללא נציגי הימין, ועדת הבחירות פסלה את בל"ד מהתמודדות לכנסת, ברוב של 9 מול 5. חד"ש-תע"ל הגיבה על ההחלטה וכינתה אותה "החלטה אומללה. גנץ, לפיד ומיכאלי הוכיחו שהם ימין בתחפושת. על אפם ועל חמתם של הגזענים שרוצים להרחיק את הערבים מהקלפי, ביום הבחירות כולנו נוהרים לקלפיות".

מהליכוד נמסר: "מה שמתרחש בוועדת הבחירות הוא קרקס פוליטי שערורייתי. פסילתו של עמיחי שיקלי היא עוול ופגיעה חמורה בדמוקרטיה. היום הקרקס ממשיך בניסיון לפסול את בל"ד כדי להכשיר את רע"מ, חד"ש ותע"ל. כל התהליך נועד להציל קולות בגוש השמאל ולפגוע בגוש הימין. לא נשתתף בהצגה הזאת".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-2209291553' autoplay='0' credit='' desc='דבורה גונן, אמו של דני גונן שנרצח בפיגוע ב-2015, מתפרצת על סגן יו"ר ועדת הבחירות מטעם הליכוד, עו"ד אילן בומבך' poster='' kid='1_vc0l9ss2' duration='']

בתום הדיון, נציגי פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, ביניהן גם דבורה גונן, אמו של דני גונן ז"ל שנרצח בפיגוע במעיין עין בובין בשנת 2015, התפרצו לעבר חברי הוועדה ולעבר סגן יו"ר הוועדה מטעם הליכוד עו"ד אילן בומבך.

קודם לכן, הרצל חג'ג', אביה של שיר חג'ג' ז"ל, שנרצחה בפיגוע בארמון הנציב בשנת 2015 הוצא מהאולם, לאחר שצעק על עורכי הדין של המפלגות הערביות שלקחו גם הם חלק בדיון.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה כי היא מתנגדת לבקשות למנוע מבל"ד ורע"מ להתמודד בבחירות. "יישום פסיקת בית המשפט העליון ביחס לפסילת מפלגות מלמדת כי אין במסד העובדתי הניצב בבסיס הבקשה שהוגשה לוועדת הבחירות כדי להקים סעד של פסילת רשימה המתמודדות בכנסת", נמסר מטעם היועמ"שית.

היועמ"שית עמדה בתגובה שהגישה על הקושי הגלום במצעה של בל"ד, ועל הראיות שהצטברו ברבות השנים לעניין התקיימותה של העילה בדבר שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. יחד עם זאת הבהירה היועצת המשפטית לממשלה כי "הגם שבל"ד עודה קרובה לתחום האסור שרשימה החוצה אותו אינה יכולה להתמודד בבחירות לכנסת, הרי שלא הובאה ראיה לכך שבשנים האחרונות בל"ד פעלה כדי להוציא את החלקים המוקשים במצעה מהכוח אל הפועל".

נציגי פורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות בדיון לפסילת רע''מ
נציגי פורום בוחרים בחיים של המשפחות השכולות בדיון לפסילת רע''מ

לאורך השנים הוגשו מספר בקשות לפסול את בל"ד, ולאחר שביהמ"ש העליון בחן את מצעיה של המפלגה ביחס ל"מדינת כל אזרחיה", הוחלט שאין בכך די כדי למנוע ממנה להתמודד בבחירות. בנוסף לכך, בהרב-מיארה סבורה שגם דין הבקשות לפסילת רע"מ להידחות, משום שלא ניתן להסיק מהראיות שהוצגו בהן כי רע"מ תומכת תמיכה חומרית, תמיכה פוליטית או אחרת במאבק מזויין של ארגון טרור.

בתוך כך, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ החליט הבוקר כי כל נציגי הרשימה בוועדת הבחירות יצביעו בעד פסילת בל"ד. "אזרחי ישראל הערבים ראויים וזכאיים ליצוג פרלמנטרי, ואף לנציגות קואליציונית", מסר גנץ, "אך יש החלטות שהן מעל לכל שיקול פוליטי צר. אין מקום בבית הנבחרים הישראלי למי שפועל בקיצוניות נגד המדינה".