יועמ"שית הכנסת הודיעה: קושי משפטי בהחלת רציפות על חוק הגיוס

היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, הפיצה סקירה לח"כים והודיעה כי יש להם את האפשרות לאשר דין רציפות של חוק הגיוס, אשר מאפשר "לדלג" על ההצבעה בקריאה הראשונה בכנסת. עם זאת, היא ציינה המלחמה ונסיבות נוספות עשויות לעורר קושי משפטי - ואף עלולות להביא למסקנה שנפל דופי בהליך הממשלתי

זמן צפייה: 01:17

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, הפיצה היום (חמישי) לחברי הכנסת סקירה לקראת הדיון בהצעה להחלת רציפות על הצעת חוק הגיוס. בסקירתה ציינה אפיק, כי על רקע הפסיקה הקיימת, ריבונותה של הכנסת ומעמדה מקנים לחברי הכנסת את האפשרות לקבל החלטה בנוגע להחלת דין הרציפות, אף אם לדעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ישנה מניעה מלאשרה בהליך הפנימי בממשלה. לצד זאת ציינה אפיק, כי בעת הכרעתם בסוגייה, על הח"כים לקחת בחשבון כי ככל שנפל פגם בהליך הפנים ממשלתי - הוא עלול להשפיע גם על ההליכים בכנסת.

שגית הסבירה כי מכיוון שמשמעותה של החלת רציפות היא למעשה "דילוג" על הקריאה הראשונה, ומתוך תשומת לב לנימוקים המוזכרים במכתבו של המשנה ליועמ"שית ולשינוי הנסיבות המשמעותי עקב המלחמה, היא סבורה שיש בצירוף של אלה כדי לעורר קושי בהחלת דין רציפות על ההצעה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

עוד הוסיפה אפיק כי על חברי הכנסת להיות מודעים לכך שהקושי שב"דילוג" על הקריאה הראשונה, בשילוב עם עמדת בהרב-מיארה, לפיה הייתה מניעה משפטית מלאשר את ההצעה בהליך הפנים-ממשלתי, עלולים להוביל בהמשך למסקנה שבהליך חקיקת הצעת החוק, נפל פגם היורד לשורשו של הליך החקיקה.

אפיק הנחתה חברי הכנסת, כי ככל שתאושר הרציפות, על המשך הליך חקיקה לעמוד בסטנדרט גבוה של הליך חקיקה נאות ולשם כך עליהם לקיים הליך מקיף ומלא שיספק מענה לקשיים המפורטים, ומסבירה את שלביו השונים, תוך שהיא מציינת כי לעמדתה, ללוא הליך זה, "הדבר עלול לפגום בתקינות הליכי החקיקה ולהוות פגם היורד לשורשו של הליך החקיקה".

הדיון השני בבג"ץ בעתירות לגיוס חרדים
הדיון השני בבג"ץ בעתירות לגיוס חרדים | צילום: עמית שאבי, פלאש 90

ביום ראשון דן הרכב מורחב של תשעה שופטים בבג"ץ בעתירות המבקשות לחייב גיוס חרדים לאלתר, לצד עצירת תמיכת המדינה במוסדות בהם לומדים מחוייבי גיוס. את העתירות הגישו שורת ארגונים אזרחיים בעקבות פקיעת חוק הגיוס הקודם, ובהם התנועה לאיכות השלטון ואחים לנשק. בראש הרכב השופטים יושב ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן.

היועצת המשפטית לממשלה בהרב-מיארה, אישרה אמנם את ייצוג הממשלה על-ידי עורכי דין פרטיים, אך הדגישה כי הם אינם מוסמכים להעביר הוראות למשרדי הממשלה - ובכך למנוע למשל גיוס חרדים בפועל או להנפיק חוות דעת לפיה ניתן להמשיך ולתקצב ישיבות. בתצהיר שהגישה לבג"ץ ביום חמישי, בהרב-מיארה נקבה במספר 3,000 כיעד למכסת גיוס חרדים מהחודש הנוכחי ועד חודש יוני בשנה הבאה. זאת, לעומת 460 חרדים שגויסו בשנה הקודמת.