גנץ קרא לחדש את השיחות בבית הנשיא: "נתניהו, עצור את החקיקה"

יו"ר המחנה הממלכתי קרא לרה"מ "לחדש עוד היום את ההידברות בבית הנשיא - כדי למנוע שפיכות דמים". בליכוד תקפו: "גנץ נשבר תחת לחץ איומי ראשי המחאה וברח מהבנות". במקביל, בקואליציה עודכנו שעילת הסבירות תעלה ביום שני להצבעה בקריאה ראשונה

זמן צפייה: 02:23

ביום שאחרי מחאת הענק, שבמסגרתה יצאו אמש (רביעי) עשרות אלפים להפגין ברחבי הארץ בעקבות פרישת מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב עמי אשד, ולנוכח קידום החקיקה החד-צדדית של הממשלה, אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי הוא "קורא לנתניהו לעצור את החקיקה החד צדדית ולחדש עוד היום את ההידברות בבית הנשיא. אם לא למען הדמוקרטיה, אם לא למען הביטחון, אם לא למען הכלכלה - אז למען שלמות עם ישראל ומניעת שפיכות דמים".

גנץ הוסיף, על רקע הירי מלבנון, כי "כאופוזיציה אחראית, אנחנו גיבינו ונגבה כל פעולה נחושה ואחראית למען ביטחון ישראל". במקביל להצהרת גנץ - חברי הקואליציה עודכנו שעילת הסבירות תעלה ביום שני הקרוב להצבעה בקריאה ראשונה.

"האתגרים של מדינת ישראל הולכים ומתעצמים במגוון זירות", המשיך גנץ. "מול הטרור בכל שלוחותיו, מול איראן שמרחיבה את זרועותיה ומתקרבת לסף גרעיני, ובזירות האיזוריות והעולמיות שמתערערות. האלימות ברחובות והפשיעה בחברה הערבית ב'שיא של שפל', ההייטק במשבר, ויוקר המחיה מרקיע שחקים. מול כל האתגרים האלו, נתניהו בוחר שוב ושוב בפוליטיקה קטנה ומעדיף שקט בקואליציה, על חשבון עם ישראל ומדינת ישראל".

גנץ קרא לחדש את השיחות בבית הנשיא: ''נתניהו, עצור את החקיקה'' | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

עוד אמר גנץ על ראש הממשלה: "הוא מעדיף להתעמת עם ביידן מאשר עם שמחה רוטמן ויריב לוין. הוא משאיר בתפקיד הרגיש של השר לביטחון פנים, את מי שמבקש לעשות פוליטיזציה של עבודת המשטרה. כשנפגוש אירועים קשים יותר וחלילה שפיכות דמים, נתניהו לא יוכל להגיד שלא ידע – כשהוא מפקיד את ביטחון אזרחי ישראל בידי בן גביר, הוא מפקיר אותם. אין ספק, זו ממשלה רעה למדינת ישראל שצריך לקצר את ימיה. ובכל זאת, ובעת הזו במיוחד, מדינת ישראל חייבת להישאר מאוחדת. אסור לקרוע את העם".

"שלא יהיה לכם ספק", הוסיף גנץ, "גם אתמול בלילה ההפיכה המשטרית התקדמה בחוק לפוליטיזציה של לשכת עורכי הדין. שלשום אושרה 'פסקת השחיתות' בוועדת חוקה, ואנחנו בדרך להשתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים ולהתגברות. נתניהו מדבר על 'אחריות', ומחוקק בפראות. אומר ריכוך, ומקדם את ההפיכה ב'תשלומים'. מדינת ישראל ניצבת בפני אחד מהאיומים הגדולים בתולדותיה – איום על אופייה היהודי והדמוקרטי, והאיום על חוסנה ועוצמתה".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

שעות ספורות לפני הצהרת גנץ, אמר ח"כ מתן כהנא (המחנה המלכתי): "אני קורא לכולנו, חייבים לחזור לשיחות בבית הנשיא, חייבים לחזור להידברות. אסור להגיע לקרע בעם, אחים אנחנו".

ח''כ מתן כהנא
ח''כ מתן כהנא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם אתמול מוקד ההפגנה המרכזי היה רחוב קפלן שבתל אביב, שם חסמו המוחים את נתיבי איילון והבעירו מדורות. המשטרה הפעילה נגדם מכת"זיות בניסיון לפזר את החסימות. 16 נעצרו, בהם חשוד שהטיח קסדה בראשו של שוטר ונהג שדרס מפגינים באיילון. כמו כן, 14 מפגינים פונו לבית החולים איכילוב לאחר שנפגעו ממכת"זית, שישה מהם סובלים מחבלות בעיניים ופצוע אחד יעבור ניתוח.

הערב מתכננים ארגוני המחאה להמשיך ולהפגין במוקדים שונים ברחבי הארץ, ובעיקר מול בתיהם של חברי כנסת ושרים, במה שמכונה "ליל המשת"פים". במשטרה מעריכים כי ככל שהחקיקה המשפטית החד-צדדית תימשך, כך צפויות ההפגנות להתגבר. על כן הוחלט על תגבור הכוחות, והמפכ"ל קובי שבתאי, שאמש קרא להכלת המחאה - הודיע על קיום הערכות מצב כדי האם וכיצד ניתן לקיים את ההפגנות הערב.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה אמש בתל אביב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר התייחס שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) בריאיון ל"העולם הבוקר" לפרישתו של ניצב אשד, ואמר: כי "פרישתו של עמי אשד חשפה מוגלה במערכת. קצינים טובים שלנו מרשים לעצמם להכניס פוליטיקה ולהשחית את המערכת, אני שמח שהוא פורש מהמשטרה. הוא לא הודח, הציעו לו לעבור תפקיד. זו התחלה של ניקוי אורוות".

סיעת הליכוד מיהרה להגיב על דבריו של יו"ר המחנה הממלכתי וממנה נמסר: "חבל שבנ גנץ לא נענה לקריאות ראשי הקואליציה שקראו לו במשך חודשים להגיע להסכמות. במקום זאת הוא מרח את הזמן ונשבר תחת לחץ איומי ראשי המחאה וברח מהבנות שכעמט והבשילו להסכמות, ונטש את השיחות בבית הנשיא. לא מאמינים לבני גנץ, הוא שבוי של המחאה ואינו רוצה או מסוגל להגיע להסכמות - כשכל מטרתו היא לבזבז עוד זמן".

ח''כ אביגדור ליברמן
ח''כ אביגדור ליברמן | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "חלאס לקריאות על פייק הידברות. האחריות הלאומית של האופוזיציה מחייבת התייצבות ברורה נגד ממשלת הלכה המשיחית ונגד החקיקה הדורסנית שמובילה אותנו לכיוון משטרים אפלים. זה פשוט לא אחראי להפוך את האופוזיציה לעלה תאנה לאותם צעדים של הממשלה, זה לא אחראי לתת לגיטימציה לסעיפי חקיקה כאלו ואחרים כאשר הם מהווים טלאי על טלאי. מה שנחוץ היום זו דרישה ברורה לכינון חוקה שתכלול הפרדה בין דת ומדינה - בלי לחכות לממשלה, יש להקים פורום משותף למפגות האופוזיציה הציונית לגיבוש החוקה לקראת החלפת השלטון בבחירות הבאות".