ליברמן: "הכסף למורים יגיע מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה"

בריאיון למהדורה המרכזית אחרי חתימת ההסכם עם המורים אמר שר האוצר: "עד סוף 2026 לא נצטרך לשאול כל שנה אם תהיה שביתה". הוא הוסיף כי "יפה בן דוד הצליחה להשאיר את הפוליטיקה בחוץ" וכי "כל יום של סנכרון חופשה", כפי שהוסכם, "חוסך 200 מיליון שקל למשק". עוד אמר ליברמן: "אין מורה שיקבל פחות מ-1,00 שקל תוספת במשכורת"

זמן צפייה: 07:35

שעות בודדות לאחר שנחתם הסכם השכר בין משרד האוצר, משרד החינוך והסתדרות המורים, שר האוצר אביגדור ליברמן התראיין הערב (רביעי) למהדורה המרכזית של חדשות 13. כאשר נשאל השר על ההסכם שגובש והאם זה ההסכם לו פילל, ליברמן השיב: "ההסכם מצוין. אנחנו הדגשנו שחשוב לנו לסגור את הפערים בין המורה צעיר למורה ותיק. היום מורה צעיר, בחודש ראשון יקבל לפחות 9,000 שקלים, ואם הוא מחנך - הוא יקבל 1,000 שקלים נוספים".

ליברמן הוסיף: "הנקודה השנייה היא מצוינות. זו הפעם הראשונה בה מנהל בית ספר יקבל סכום ממוצע העומד על 36,000 שקלים בו יוכל לתגמל את מורי בית הספר". לדבריו של ליברמן, "ההסכם יביא מורים חדשים ונמרצים למערכת וישמור על המורים הקיימים. עצם העובדה שאפשר להביא 7,500 אנשים מחוץ למערכת בחוזה אישי - זו פריצת דרך מהותית מאוד"

ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד
ליברמן, שאשא-ביטון ובן דוד | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לטענתו, "ההסכם מעניק יציבות למערכת הרי שהוא נחתם עד לסוף שנת 2026. לא צריך לשאול כל שנה האם תיפתח שנת הלימודים או לא. ההסכם מאפשר למערכת החינוך להתמקד בתכנים ובפדגוגיה". ליברמן הסתייג מהאמרה כי הפך את מערכת החינוך לטובה יותר ואמר: "אני לא אחראי על התכנים והרפורמות. לא על המבחנים. אני חושב שיצרנו סביבת עבודה איכותית יותר".

ליברמן התייחס גם למשא ומתן עם מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד: "אני חושב שהצלחנו להשאיר את הפוליטיקה מחוץ לדלת. ניהלנו משא ומתן ענייני. הצלחנו להתעלות מעל המחלוקות ולקחת אחריות". על ההדלפות לתקשורת על אופן התנהלות המשא ומתן אמר ליברמן: "לא שמעתם את זה, לא ממני ולא מאנשיי. לא שום דבר מהסוג הזה".

בית ספר לימודים בתי ספר כיתה כיתות מורים
איסור השביתה הוסר. שלום כיתה א' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו ניהלנו משא ומתן קשה, קשוח, נוקשה אבל מאוד ענייני והתוצאה היא מצוינת. כל מה שרצינו לתת בכל הקשור למצוינות, חוזים אישיים ובחיזוק המורה הצעיר", הוסיף. השר התייחס גם לתוספות השכר הזעומות למורים הוותיקים ועל חמשת ימי החופשה שהמורים יקבלו בסמיכות לתלמידים: "זה לא חמישה, אלא 12 ימים, כולל ביה"ס קיץ - זו פריצת דרך. כל יום של סינכרון חוסך למשק הישראלי 200 מיליון שקלים".

ליברמן התייחס גם לעלייה בתקציב לו ייעד האוצר בעבור הרפורמה, ב-500 מיליון שקלים וטען כי משרד האוצר ביקש תחילה סכום העומד על 4.2 מיליארד דקלים ולא סכום העומד על 4 מיליארד שקלים. "הכסף הזה יגיע לפי החלטת ממשלה כחלק מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, חלק יבוא מהאוצר - זה כבר טכניקה. הממשלה הזאת צריכה להחליט על זה. נתנו בדיוק מה שתכננו", הוסיף ליברמן. "הוויכוח לא היה על כסף אלא על הדרך. שמרנו על הדרך, הישגנו לא מעט ונתנו לכל המורים".

הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב | צילום: אלעד גוטמן

ליברמן התייחס גם למחאת המתמחים וטען כי "אחרי שאישרנו את המתווה - קופת החולים כללית עתרה לבג"ץ. בג"ץ התערב, והיועצת המשפטית לממשלה אמרה כי יש לדחות את יישום המתווה לספטמבר 2023. לאחר מכן, שרת הכלכלה הוציאה מכתב שתחילת המתווה יחול בספטמבר 2023".

"זה לא אירוע של האוצר. האוצר לא פנה לבג"ץ", טען ליברמן. "אנחנו התחייבנו על הכסף, ומי שהלך, לא מסיבת הכסף, גם קופ"ח כללית, מנהלי בתי החולים, רופאים בכירים וגם ההסתדרות הרפואית. איתי כולם עומדים על הרגליים האחוריות. הם טוענים שמבחינת היכולת למלא את החלל הזה, במחסור הקיים של רופאים - זה התמוטטות של הרפואה הציבורית", הוסיף.