ליברמן: "המטרה - למנוע חזרת נתניהו, נעלה גם את חוק הנאשם"

שר האוצר הגיב לראשונה להחלטה לפרק את הממשלה ותקף את יו"ר האופוזיציה: "הכול תוצאה של תככים ושקרים של איש אחד". ליברמן הבהיר כי בכוונת הממשלה לעלות את חוק נאשם בפלילים: "מקווה שיימצא לחוק הזה רוב". על הפן הכלכלי אמר השר: "למרות הבחירות נמשיך לקדם הכל, עובדים על הפחתה של מחיר הדלק"

זמן צפייה: 02:08

שר האוצר אביגדור ליברמן הגיב הבוקר (שלישי) לראשונה להחלטה לפרק את ממשלת האחדות. ליברמן הבהיר כי החוק לפיזור הכנסת יעלה להצבעה בקריאה טרומית כבר השבוע ובכוונת הממשלה גם לעלות את חוק נאשם בפלילים שמונע ממועמד שמתנהל נגדו משפט להתמודד על ראשות הממשלה.

"שיהיה ברור לפני הכול: הבחירות של היום - תוצאה של תככים ושקרים של איש אחד - שמו בנימין נתניהו", תקף ליברמן בכנס אלי הורוביץ לכלכלה. "הגורם העיקרי שגורר אותנו לבחירות זה נתניהו. מבחינתה של ישראל ביתנו, המטרה העיקרית בבחירות הקרובות היא למנוע מנתניהו לחזור לשלטום. היינו מאוד פתוחים, לא זגזגנו, לא מצמצנו. עמדנו בכל הלחצים והפיתויים. וזה בדיוק מה שנעשה גם הפעם".

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוא המשיך ותקף את נתניהו: "כל מי שמדבר על ממשלה חלופית, אני לא מזהה את זה. צריך דבר אחד בשביל שזה יקרה - נתניהו היה צריך לקום ולהגיד שהוא לוקח פסק זמן עד תום ההליכים המשפטיים ובאותו רגע הליכוד היה מרכיב ממשלת ימין מלא מלא יציבה ולהרבה זמן".

ליברמן התייחס לפן הכלכלי: "כמו במערכות הבחירות האחרונות וחוסר יציבות פוליטית זה בעוכרינו. זה פוגע בחברה, פוגע בכלכלה. עסקנו בימים האחרונים בתקציב הביטחון. אתה לא יכול לבנות תוכניות ביטחון רק לשנה אחת. לצערי עוד פעם נעצר ולהערכתי כבר יותר מחמש שנים, מערכת הביטחון מתנהלת ללא תר"ש (תוכנית רב-שנתית)".

עוד הוסיף ליברמן: "נמשיך בממשלת המעבר בכל מה שהתחלנו. למשל ברפורמת נפש אחת לחיילי צה"ל, אנשים עם מוגבלות, גם בנושא שכר המינימום צריך לתקן. אותו דבר עם מס הבלו. נשתדל למרות הבחירות לקדם הכול.
התחלנו לפני כמה חודשים להפחית את מס הבלו על הדלק וזה נגמר ביוני. אנחנו עובדים כבר שבוע על הארכה לעוד ארבעה חודשים (עד אוקטובר) להפחתה של שקל על בנזין וסולר". למעשה מדובר בעוד 50 אגורות מהמס על הבנזין, ואם הדבר יקרה, המחיר צפוי לרדת ל-7.22 ש"ח לליטר בשירות עצמי.

על האפשרות לשנות את שיטת הממשל אמר שר האוצר: "חייבים לשנות פה את השיטה, אבל כרגע אם אתה שואל אותי, אני מסופק אם יש לזה רוב בכנסת".

רה''מ נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הרווחה מאיר כהן בישיבת הממשלה
רה''מ נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הרווחה מאיר כהן בישיבת הממשלה | צילום: חיים צח / לע''מ

בתוך כך, בקואליציה רוצים את השליטה אצלם, ולא להצביע מחר על הצעת החוק של הליכוד לפיזור הכנסת. לכן, היום בשעה 11:00 יעערכו בנשיאות הכנסת את ההליך הפרוצדורלי ויוסיפו את הצעת החוק של ח"כ בועז טופורובסקי וח"כ שרן השכל לפיזור הכנסת לסדר היום כך שתוכל לעלות להצבעה מחר במליאה בקריאה טרומית.

מחר צפויה הצבעה בקריאה טרומית על פיזור הכנסת, ואולי גם ראשונה אם יצליחו. ביום שני צפויות הצבעות "ניקוי שולחן" על תקנות יו"ש, הארכת ההכרזה על "מצב חירום", מענקי אומיקרון לעצמאים, ועוד. והמשך קידום חוק הפיזור - אם יספיקו, גם קריאה שניה ושלישית.

אם הליכי הפיזור יעוכבו בועדת הכנסת שבראשה עומד כזכור ח"כ ניר אורבך, כי ירצה אולי למשוך זמן, לאפשר ניסיונות לממשלה חלופית ועוד, המצב יכול לגלוש גם להצבעות ביום רביעי בשבוע הבא. בקואליציה שואפים להעביר את הפיזור בשלוש קריאות עד השבוע הבא.

ח''כ ניר אורבך
ח''כ ניר אורבך | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כמו כן, לפי לוח הזמנים הזה יהיה קשה מאוד לקדם גם את חוק הנאשם. אין אף גרסה שלו של חוק פרטי שקיימת כרגע על סדר היום למחר, וגם אם כן זה היה מגיע רק בטרומית. כדי לקדם את הצעת החוק הממשלתית של שר המשפטים גדעון סער שאותה מתחילים במליאה מקריאה ראשונה שכן על הצעת חוק ממשלתית אין קריאה טרומית, צריך את הסכמת בנט ולפיד כדי שיעלו אותה לממשלה ולועדת השרים לחקיקה ביום ראשון. גם שהדבר אפשרי באופן תיאורטי, הוא צפוף מאוד.

במקביל, ביקורו של שר החוץ לפיד בטורקיה ביום חמישי נמצא כרגע בסימן שאלה, בהתאם להתפתחויות הפוליטיות תתקבל ההחלטה הסופית.