אלמוג כהן לכסיף: "לדבר איתו כמו כבש"; על אהרן ברק: "חלול"

חבר הכנסת תיעד בשידור חי את מליאת הכנסת ואת ההצבעות בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית. בזמן ההצבעה, כהן נשמע אומר לסגן השר מעוז: "מנצחים את העריצות של גדול רומסי זכויות האדם אהרן ברק, הצבוע החלול הזה שדרס את כולנו". בהמשך, פנה לאחמד טיבי: "רופא? בכלב שלי לא הייתי נותן לו לטפל"

זמן צפייה: 02:41

חבר הכנסת אלמוג כהן תיעד אמש (שני) בשידור חי בחשבון הפייסבוק שלו (לייב) את מליאת הכנסת ואת ההצבעות בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית. בזמן ההצבעה, כהן נשמע אומר לסגן השר אבי מעוז: "מנצחים את העריצות של גדול רומסי זכויות האדם אהרן ברק, הצבוע החלול הזה שדרס את כולנו. היום אנחנו מצביעים ואומרים לו, יאללה ברה, גזגז". בתגובה לדבריו, סגן השר מעוז נראה מחויך.

בהמשך, פנה לח"כ אחמד טיבי לו אמר: "רופא (הכוונה לטיבי - ל"ק), בכלב שלי לא הייתי נותן לו לטפל". טיבי מצידו, שלא ברור אם שמע את הערותיו של כהן, התעלם מהם. לאחר מכן, ח"כ כהן פנה לכסיף וצעק לעברו: "עופר, סגור ת'תריס, שקט. אוסקוט. אתה רואה, אתה מדבר אליהם בשפה שלהם הם מבינים אותך, כמו כבש צריך לדבר איתו. הוא לא מבין עברית", אמר כהן לאריה דרעי שצחקק מאמירותיו של כהן. לאחר מכן, כינה את כסיף "תומך טרור".

לאחר מכן, השרה מאי גולן ניגשה לכהן ואמרה לו: "אתה צריך לצעוק ברה גם לזאתי", כשהיא מצביעה על אחת מחברות הכנסת של האופוזיציה. כהן השיב לה: "לא ליהודים לא.. ליהודים זה 'גזגזי' אני צועק". כשאחד מיושבי המשכן פנה אליו, כהן הבהיר: "לא לא.. רק לשונאי ישראל אני אומר ברה, רק לכסיף".

עוד במהלך הלייב, כינה את חברי האופוזיציה "טבעונים", את יאיר לפיד "הנמר מעין גדי" ו"חדל אישים". לעברה של מיכל שיר הוא צעק "גזגזי" כמה פעמים. לאחד מהצופים של הלייב אמר: "אתה נובח ואנחנו דוהרים". על מירב בן ארי אמר: "זאת עם הקול של ה... זאת שעושה ספונג'ה".

הבוקר, אחרי ההצבעות בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית, הנשיא יצחק הרצוג התייחס לנושא. "זה בוקר קשה", הוא אמר בוועידת "ידיעות אחרונות" - והוסיף: "יש איזו תחושה של עצב. הרבה מאוד אזרחים מכל רחבי החברה הישראלית, הרבה מאוד אנשים שהצביעו בעד הקואליציה הזו, והרבה מאוד אזרחים חרדים לאחדות העם". לדברי הרצוג, "זה לא מעשה עשוי כי עברה קריאה ראשונה, זו עדיין לא קריאה שנייה ושלישית".

הנשיא קרא לחברי הקואליציה: "היה נכון וראוי שתמצא את הדרך להושיט יד בצורה כזאת שתאפשר תחושת אמון בתהליך ההידברות. תוכיחו נדיבות מנצחים, תמצאו את הדרך להביא את האופוזיציה להידברות". לדברי הרצוג, "אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ כדי שלאחר ההצבעה הזו אפשר יהיה להמשיך ולנהל הידברות, כדי להגיע למתווה מוסכם שיוציא אותנו מהתקופה הקשה הזאת, לתקופה של בעצם רפורמה חוקתית מוסכמת". עוד אמר הנשיא: "אפשר לפתור את המחלוקת. רוב העם רוצה פתרון. רוב העם רוצה מתווה מוסכם".

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת, אמש | צילום: רויטרס

בכנסת יימשכו גם היום הדיונים על יתר חוקי הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין, זאת לאחר שהמליאה אישרה בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 47 חברי וחברות כנסת את הצעת החוק שתאפשר שליטה במינוי השופטים ובלימת בג"ץ מלהתערב בחוקי יסוד. קדמו לדיון הטעון הזה עימותים במליאה ומחוצה לה. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הורה לסדרנים לסלק דגלים שהתעטפו בהם חברי כנסת מיש עתיד ובאולם בחוץ הוציאו השוטרים שני מפגינים שעמדו ומחו.

במהלך ההצבעה צעקו חברי הכנסת מהאופוזיציה קריאות "בושה". יו"ר הכנסת אוחנה נאלץ לעצור את ההצבעה על מנת לשמור על הסדר במליאה ומספר חברי כנסת מהאופוזיציה הוצאו החוצה. לפני ההצבעה אמר אוחנה כי "הכנסת תהיה יותר דמוקרטית לאחר ההצבעה הזו". חברי הכנסת ממפלגת ישראל ביתנו לא נכחו בהצבעה, כמו גם וואליד טאהא מרע"ם, יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה וכן יולי אדלשטיין מהליכוד.

לאורך כל היום התחוללה סערה סביב הכנסת, כשכבר מתחילת נאומו של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, החלו חברי האופוזיציה להפריע באופן רצוף, הניפו דגלי ישראל ולאחר מכן גם אזרחים שנמצאים ביציע, אורחי המליאה, החלו בהתפרעות, צעקות ודפיקות על הזכוכית שמפרידה בין היציע למליאה. הסדרנים נקראו להוציא אותם החוצה.