ראש הממשלה לשעבר בנט על המהפכה המשפטית: "הצעה מסוכנת"

ברקע הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין וההתנגדות לה, הצטרף גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט לשורת המתנגדים. "ההצעה תפגע ביסודות מדינת ישראל, בכלכלתה ובאזרחיה, והיא עלולה לקרוע את החבל שמחבר את כולנו"

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: רויטרס

ברקע הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין וההתנגדות לה, הצטרף הערב (שני) גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט לשורת המתנגדים. "ההצעה הנוכחית המלאה, כפי שהיא כרגע, מסוכנת", כתב בנט. "היא תפגע ביסודות מדינת ישראל, בכלכלתה ובאזרחיה, והיא עלולה לקרוע את החבל שמחבר את כולנו. לכן צריך לתקן אותה".

"זה לא סוד שאני סבור שמשך שנות דור מערכת המשפט נטלה לעצמה סמכויות-יתר, ובלמה כל ניסיון לתיקון", הוסיף ראש הממשלה לשעבר. "אני מאמין שנדרשים שינויים מסוימים במערכת המשפט ובשנים האחרונות אף קידמנו את חלקם. אבל לא מתקנים עיוות היסטורי בעיוות אחר. אין מנוס: שני הצדדים חייבים להידבר מיד. האופוזיציה חייבת להבין: הציבור בחר בממשלה, יש לה מנדט לבצע שינויים, יהיו שינויים, וטוב שכך. הממשלה חייבת להבין: אסור ללכת לקיצוניות הפוכה של אובדן בלמים ואיזונים, סירוס מערכת המשפט והעברת מינוי כל שופטי ישראל לידי ראש הממשלה בלבד, כפי שמוצע".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לוין הודה מוקדם יותר היום במליאת הכנסת כי "שלושה כתבי אישום תרמו להבנה שצריך להעביר את הרפורמה המשפטית". לדבריו, "אני נחוש להעביר את הרפורמה, נחוש לשמוע את מי שישמיע דברים לגופו של עניין, ובטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים שיביא איזון בין שלוש הרשויות. דמוקרטיה כפי שצריכה להיות". ראש האופוזיציה יאיר לפיד השיב לו: "אתה לא פטור מהשאלה למה דווקא עכשיו. אחרי ששנים בליכוד אמרו לך שלא תומכים ברפורמה - כשראש ממשלה עומד לדין - פתאום כולם תומכים".

קודם לכן, בפתח ישיבת סיעת הליכוד, התייחס ראש ההממשלה בנימין נתניהו למהפכה המשפטית: "ברוב הדמוקרטיות בעולם נבחרי הציבור הם אלה שבוחרים את השופטים. ברובן היועצים המשפטיים - כשמם כן הם: יועצים ולא מחליטים; ברובן יש פסקת התגברות על החלטות שיפוטיות. כלומר, כשבוחנים אחת לאחת את הרפורמות המוצעות - לא רק שהן לא חריגות - אלא זו הנורמה שקיימת ברוב המכריע של הדמוקרטיות. מי שבאוף סייד זאת דווקא מדינת ישראל".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90