ח"כים בקואליציה נגד תוכנית פורר: "משבר קואליציוני חריף"

חברי כנסת מהקואליציה יצאו נגד המהלך של שר החקלאות לבטל מיידית מכסים על פירות וירקות. במכתב לראשי מפלגות הקואליציה מציינים הח"כים כי מדובר במהלך חד צדדי: "עשוי לפגוע בשלמות הקואליציה"

עודד פורר
עודד פורר | צילום: החדשות 13

חברי כנסת מסיעות הקואליציה פנו היום (חמישי) במכתב דחוף לראשי המפלגות, בעקבות הודעת שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר בנושא הפחתות המכסים המיידת על פירות וירקות, ולטענת מדובר ב"הפרה בוטה של ההתחייבות הקואליציונית".

על המכתב חתומים סגן שר הביטחון אלון שוסטר, סגן שר הכלכלה יאיר גולן, וכן חברי הכנסת רם בן ברק, יעל רון בן משה, רם שפע, ענבר בזק ונירה שפק, שכתבו: "מהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעולות חד צדדיות גם מצידנו, כחברים וחברות המבינים את חשיבות שלמות הקואליציה, אנו קוראים להתערבותכם המיידית במשבר הקואליציוני החריף המתפתח".

ראשי ההנהגה החקלאית התכנסו היום לישיבת חירום בעקבות הפרסום על הפחתות המכסים, והעלו צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים. לדבריהם, "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד צדדי והקימו וועדה לבחינת פערי התיווך שטרם הגישה המלצותיה וכעת, לאור תוצאות הסקרים הפוליטיים, הם שוב מאיימים בהחלטה חד צדדית ומסוכנת לעצמאותה של מדינת ישראל".

עוד הוסיפו: "לאחר שייעץ למורי הדרך להחליף מקצוע, מתפנה שר האוצר לכפות גם על החקלאים להחליף מקצוע, אך בהחלטתו הוא פוגע בכלל אזרחי ישראל ובעצמאותה של המדינה. העובדה שיוקר המחייה בישראל משתולל בכל הענפים ולא רק בענף המזון, מוכיחה כי הבעיה אינה ענפית, אלא ראייה צרה של פוליטיקאים שפועלים רק על פי מה שנכון מחר בבוקר לכותרת בעיתון ולמספר המנדטים בסקר - ולא לפי מה שטוב ונכון למדינה ולאזרחי ישראל".

את הצו פרסמו ליברמן ופורר כחלק מהתוכנית הרוחבית לענף החקלאות שהציגו מוקדם יותר השנה. המהלך של השרים נעשה באופן חד צדדי וללא הסכמות בתוך הקואליציה, והוא כולל ביטול מיידי של המכס על מספר פירות וירקות: אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס ארטישוק ועוד. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי על פני 6 פעימות בתקופה של 5 שנים, כדי לאפשר לחקלאות המקומית להסתגל למצב החדש.