מנכ"לית ועדת הבחירות: "שיפרנו את ההגנה על הליך ההצבעה"

אורלי עדס סיפרה בריאיון ל"חדשות" עם יעקב אילון על השיפורים שנעשו, בהם הוספת 3,000 פקחים, וציינה כי כתוצאה מכך יהיה עיכוב מסוים בפרסום תוצאות האמת. "תוצאה טובה יותר באה עם מחיר"

זמן צפייה: 03:52

ישראל בוחרת | לאחר שהממשלה נכשלה היום (רביעי) בלהעביר את חוק המצלמות והטענות מצד מפלגת הליכוד לאי סדרים בספירת הקולות, מנכל"ית ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, אורלי עדס, סיפרה בריאיון לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון" על המהלכים שמתכננת הוועדה על מנת לשמור על טוהר הבחירות במערכת הבחירות הקרובה.

עדס סיפרה שביום הבחירות כ-3,000 פקחים מטעם ועדת הבחירות יוצבו בקלפיות וישגיחו על הליך ספירת הקולות: "עסקנו בשבועות האחרונים ביצירת 'חליפת הגנה' טובה יותר מזו שהייתה בעבר. כל מפקח יהיה אחראי על מספר קלפיות, יסייר בהם, יפקח עליהם וידווח לוועדת הבחירות המרכזית במהלך ספירת הקולות בשעות הערב".

לכתבות נוספות בנושא: 

סופית: חוק המצלמות נפל בכנסת – ח"כים רבים נעדרו מההצבעה

דיון סוער על חוק המצלמות; עודה צילם את נתניהו: "אתה שקרן"

ליברמן נגד רה"מ: "המצלמות הן תחליף ל'הערבים נוהרים לקלפיות'"

עוד אמרה עדס כי ספירת הקולות תהיה מתועדת באמצעות מצלמות: "כל אחד מהמפקחים יקבל קלפי אחת ולא יעזוב עד תום ספירת הקולות ויתעד הכול באמצעות מצלמה יעודיית שלא ניתן לעשות בה מניפולציות. לא יהיה ניתן לערוך את החומר שיש בה. החומרים יגיעו אלינו ויאוכסנו בכספת והגישה לחומרים תהיה מוגבלת".

כמו כן, עדס אמרה כי צפויים בעקבות מהלכים אלה עיכובים בפרסום התוצאות הסופיות: "הוספנו המון תהליכי בקרה על התוצאות ובדיקתם. לכן אנחנו צופים שיהיה עיכוב של מספר שעות בפרסומם. תוצאה טובה יותר באה עם מחיר. אני מקווה שברביעי אחר הצהריים יהיו תוצאות מכל הקלפיות. התוצאות הרשמיות לגמרי יהיו כעבור שמונה ימים לאחר שנבצע את כלל הבדיקות".,

פקח עם מצלמה מטעם ועדת בחירות המרכזית
פקח עם מצלמה מטעם ועדת בחירות המרכזית | צילום: חדשות 13

כאמור, לאחר דיון סוער במליאת הכנסת, נפלה היום הצעת חוק המצלמות. הממשלה הזדקקה לרוב של 61 קולות כדי להעביר את החוק, ופירוש הדבר שראש הממשלה בנימין נתניהו היה צריך את תמיכת גוש הימין כולו – כולל חברי מפלגת ישראל ביתנו. עם זאת, רק 58 חברי כנסת משני צדי המפה הפוליטית הגיעו להצבעה – והחוק נפל.

בטרם ההצבעה, אמר נתניהו: "אם ליברמן היה כאן ומביא את הח"כים שלו להצביע ועומד בהתחייבות שנתן לבוחר, אם לא היה מזגזג שוב, היינו מעבירים את החוק הזה ברוב מוחץ - ובוודאות היינו מונעים זיופים וגניבת בחירות. איך אפשר להתנגד לצילום בטלפון סלולרי שאנחנו משתמשים בו בכל מקום, כל המרחב הציבורי היום מכוסה בטלפונים סלולריים".

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

נאומו של ראש הממשלה לא עבר ללא הפרעה, לדבריו התפרץ יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שקרא לנתניהו "שקרן" והטיח בו, לאחר הירי לעבר אשדוד אמש: "איך ברחת, מר ביטחון?". לאחר שנתניהו ירד מהבמה, הלך אחריו עודה וצילם אותו בטלפון הסלולרי – דבר שגרר עימות קולני עם חברי הליכוד מיקי זוהר ומאי גולן, ולהרחקתו של עודה מהאולם.