מאחורי הקלעים לפני אישור החוק: המגעים לפשרה בין לפיד לנתניהו

פרסום ראשון: עד הרגע האחרון קיים ראש האופוזציה מגעים עם מקורבו של רה"מ, השר דרמר. לאחר אישור החוק, בקואליציה ייאלצו להכריע בשורה של החלטות, בהן מינוי מפכ"ל ונגיד בנק ישראל, הדחת היעמ"שית והחזרת דרעי לממשלה

זמן צפייה: 05:12

פרסום ראשון: הניסיונות להגיע להסכמות לפני אישור החוק לביטול עילת הסבירות היום (שני) בכנסת: בעוד יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נושא ונותן עם הקואליציה עם הצעות שהוא יודע שאין סיכוי רב שיתקבלו, ראש האופוזיציה יאיר לפיד פתח במגעים חשאיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

תחילה המגעים נעשו באמצעות ח״כים של הליכוד, בהם ח״כ אלי דלאל והשרה גילה גמליאל. הם הציעו ללפיד לדון בנושא עם השר רון דרמר, מקרובו של נתניהו. דרמר הבהיר ללפיד כבר בשלבים הראשונים כי שר המשפטים יריב לוין לא מוכן להקפאת החקיקה. במהלך המגעים, לפיד מסכים לריכוך החוק לביטול עילת הסבירות בתמורה להקפאת החקיקה לתקופה של 15 חודשים ובהמשך יורד ל-12 חודשים בלבד. לפי הסיכום, במהלך תקופה זו לא תהיה חקיקה חד צדדית של המהפכה המשפטית, אלא בהסכמה של 80 חברי כנסת.

לפיד דרש שההסכם יעוגן בחקיקה, למרות שלא היה זמן לכך. בשעות הצוהריים מודיע עובד יחזקאל, שליחו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, כי הקואליציה לא מקבלת את ההסכם ומציע ללפיד שהקואליציה תרכך חד-צדדית את החוק ובתמורה האופוזיציה תקטין את ההתנגדות לחקיקה, אך לפיד מסרב להצעה.

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כעת, לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות, בקואליציה צריכים להחליט כיצד להתנהל בשורה של נושאים, בהם מינוי מפכ״ל חדש למשטרת ישראל, מינוי נגיד חדש לבנק ישראל, הדחת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה והחזרת יו״ר ש״ס אריה דרעי לממשלה.