מלך ירדן מזהיר את נתניהו: "סיפוח הגדה ישפיע על היחסים"

המלך עבדאללה התייחס להצהרת ראש הממשלה בדבר החלת הריבונות על שטחי בקעת הירדן וצפון ים המלח, ובריאיון לרשת MSNBC אמר כי "הצהרות כאלו לא עוזרות כלל, כששומעים דבר כזה זה מטלטל"

ראש הממשלה נתניהו ועבדאללה מלך ירדן
ראש הממשלה נתניהו ועבדאללה מלך ירדן | צילום: רויטרס

מלך ירדן עבדאללה השני התייחס הבוקר (שלישי) להכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח חלקים מהגדה המערבית, ואמר בריאיון לרשת MSBNC כי "הצהרות כאלו לא עוזרות כלל כי הן מעניקות פרס לאנשים הגרועים ביותר ב'שכונה שלנו'. אם המדיניות היא לספח את הגדה המערבית, תהיה לכך השפעה משמעותית על היחסים של ישראל עם ירדן ועם מצרים. כששומעים הצהרה כזו זה מטלטל".

שינה את דעתו? זו עמדת נתניהו אודות סיפוח הבקעה – לאורך השנים

שליח ארה"ב למזה"ת לשעבר: "נתניהו מעולם לא טען שהסיפוח הכרחי"

צרפת, גרמניה ובריטניה נגד הכרזת הסיפוח: "הפרה חמורה של החוק"

נתניהו עם המלך עבדאללה
נתניהו עם המלך עבדאללה | צילום: רויטרס

לפני כשבוע וחצי, צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה הצהירו כי הן מתנגדות בתוקף נתניהו בדבר הסיפוח: "אנו מודאגים מאוד מההכרזה על סיפוח אפשרי של אזורים בגדה המערבית, ובמיוחד של בקעת הירדן וצפון ים המלח. אם זה אכן יקרה, הדבר מהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי".

"אנחנו ממשיכים לקרוא לכל הצדדים להימנע מפעולות בניגוד לחוק הבין-לאומי, אשר עשויות לסכן את פתרון שתי מדינות על בסיס קווי 1967, ויקשה על השגת שלום צודק ומתמשך", נכתב בהצהרה. לצד זאת, לבסוף הוסיפו כי "אנו עומדים על זכותה של ישראל לביטחון ומגנים בתוקף את המתקפות האחרונות מעזה על ישראל".

לפני כשבועיים נמסר ממשרד החוץ הרוסי כי הם מודאגים מהצהרתו של נתניהו: "אנו מדגישים כי הצהרת ראש הממשלה נתניהו יצרה תגובה שלילית בעולם הערבי. כמו כן, מהלך שכזה עלול לערער על התקווה לשלום בין ישראל לעולם הערבי". הדברים נאמרו ערב טיסת ראש הממשלה לסוצ'י, שם הוא נפגש עם הנשיא פוטין.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

משרד החוץ האיראני גינה גם הוא את ההצהרה, והודיע כי מטרת הכרזתו של רה"מ ואיומיו החוזרים ונשנים כלפי טהראן היא ניצחון בבחירות בישראל. לדברי דובר המשרד, "נתניהו מחפש קולות כדי להישאר בשלטון דרך סיפוח שטחים והאשמות נגד איראן".

גם משרד החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד אל-נהיאן, גינה את הצהרת נתניהו ופרסם הודעה שבה נמסר: "מדובר בהסלמה מסוכנת שמפרה את כל ההסכמים וההחלטות הבין-לאומיות. ניצול של הבחירות באופן מכוער".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר במהלך פגישה עם שר החוץ של לוקסמבורג במוקטאעה ברמאללה, כי "הצהרתו של נתניהו משמעותה חיסול כל ההזדמנויות להשגת שלום באזור. נתניהו הרס את כל המאמצים הבין-לאומיים לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני". משרד החוץ הטורקי הגיב אף הוא וקרא לקהילה הבין-לאומית לנקוט בצעדים נגד ההפרות שמבצעת ישראל.

חזבאללה הגיב גם הוא על הצהרתו של נתניהו: "מדובר בהחלטה תוקפנית כלפי העם הפלסטיני. לציבור הפלסטיני יש כל זכות להתנגד ולהתקומם נגד כל תוקפנות כלפי אדמתו".

כזכור, נתניהו כינס מסיבת עיתונאים בכפר המכבייה והכריז כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". נתניהו הדגיש כי אם ייבחר לראש הממשלה הבא, ויקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, יבצע את הצעד. כמו כן, הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל, זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".