אחרי הביקורת: דיסטל, גולדקנופף וטסלר לא יגיעו לטקסי יום הזיכרון

בשל המחאות על כוונת נבחרי ציבור שלא שירתו בצה"ל להשתתף בטקסי זיכרון בבתי העלמין - הודיעו השרים וסגן השר כי לא יגיעו לטקסים בהם היו אמורים להשתתף. "מעדיף לא לפגוע ברגשות משפחות שכולות"

זמן צפייה: 07:08

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן וסגן השר יעקב טסלר הודיעו היום (ראשון) כי לא יגיעו לטקסי יום הזיכרון אליהם שובצו, ובהם היו אמורים לקחת חלק. הסיבה היא הביקורת שהופנתה כלפיהם וכלפי חברי כנסת שלא שירתו בצה"ל - ודרישת המשפחות השכולות שהם לא יגיעו לטקסים.

גולדנקופף שיגר מכתב ליו"ר יד לבנים בקריית גת, שבו כתב: "כחבר הממשלה, אמור הייתי לקחת חלק בטקס יום הזיכרון לחללי צה"ל שייערך על-ידי ארגון 'יד לבנים' בקריית גת.

"עז היה חפצי להגיע, לכבד את זכר הנופלים הי"ד, לומר פרק תהילים לעילוי נשמתם ולהשמיע דברים עליהם ובזכות בני המשפחות היקרות. אולם, נוכחתי לדעת שלצד בני המשפחות שחפצו בהגעתי כנציג מטעם הממשלה - ישנן משפחות שהדבר עשוי לגרום להם לאי-נוחות.

"אין הדבר נכון, אך מעדיף אני לא לפגוע ברגשותיהן. איני מעוניין לשמש, חלילה, עילה לשיבוש סדר יום כה מיוחד ובעל משמעות. לכן, בזמן הטקס נגיע אל הכותל המערבי בירושלים, ואומר שם פרקי תהילים לעילוי נשמת הקדושים ונעתיר בתפילה שבורא עולם ברחמיו ישים שלום עלינו ועל כל ישראל". לאחר גולדקנופף גם סגן השר יעקב טסלר הודיע כי איננו יגיע לטקס שיתקיים בבית העלמין בבאר טוביה.

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן הודיעה גם היא בחשבון הטוויטר שלה שלא תגיע לבית העלמין בנס ציונה: "מספר משפחות שכולות מהאזור פנו לתקשורת בקריאה פומבית שלא אגיע. אמרתי תמיד ואומר גם עכשיו - מול משפחות שכולות אני מרכינה ראש באופן מוחלט. בקשתם היא צווי עבורי. לא אגיע לטקס. לא אצער אף הורה או אח או בן ששייכים למשפחת השכול. לעולם לא. לצד זאת יש דברים שחשוב לומר: שירתתי בצה"ל בתפקיד משמעותי ובאופן מלא".

עוד כתבה השרה: העובדה שאדם כמוני כבר לא יכול להגיע לבית העלמין ביום הזיכרון היא עדות נוספת לפוליטיזציה של הכל, פולטיזציה שמנסרת לאט אבל בטוח את הענף שכולנו יושבים עליו. אני לא מאשימה את המשפחות השכולות במאומה. לא הן יצרו את המצב העגום שכולנו מתבוססים בו לאחרונה".

סגן השר יעקב טסלר
סגן השר יעקב טסלר | צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, במהדורה המרכזית דווח אמש כי משרד הביטחון יציב סדרנים בבתי העלמין כדי למנוע עימותים במהלך הטקסים. כמו כן, גם בימים הקרובים יימשכו ניסיונות ההרגעה כדי לצנן את מחאת המשפחות - שמתכננות להפגין מחוץ לבתי העלמין הצבאיים ואף לכסות בסדין שחור את קברי יקיריהן. כמו כן, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הבוקר טור שבו קרא "לכבד את בתי העלמין, לא להופכם לזירות ויכוח".

כך למשל, בבית העלמין הצבאי בבאר טוביה הודיעו הורים שכולים כי ינעלו את שערי היישוב ולא יאפשרו לנציג הממשלה, סגן השר יעקב טסלר (יהדות התורה), להופיע במקום, מכיוון שסירב להצטלם עם דגל ישראל.

בנוסף, יו"ר יד לבנים אלי בן שם פנה למזכירות הממשלה ולשר הביטחון יואב גלנט כדי שישנו את השיבוץ. בפנייתו אמר בן שם כי יש לנהוג בתבונה וברגישות בנושא שיבוצי השרים וחברי הכנסת. הוא הציע, למשל, שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יגיע לבית העלמין הצבאי בחברון. כמו כן, ח"כ מאי גולן תאריך את שהותה בארצות הברית כדי שלא להגיע לבית העלמין בנס ציונה.

Whatsapp Image 2023 03 08 At 2
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הבוקר טור לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. ברקע החשש ממחאות בבתי העלמין הצבאיים והשסע הפוליטי והפנימי בחברה הישראלית - ביקש הלוי: "יום הזיכרון מכונן חיבור עמוק בין האישי ללאומי. השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו. על כולנו לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח.

"באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים, וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח. ברגע ההתייחדות כל אחד מאיתנו נושא עמו דמות של נופל. במהלך הטקסים עלינו לצמצם עצמנו לכאב על אובדנה ולהיאחז בה כמגן מכל רעש אחר. רק לזכור, לכאוב ולכבד. ולו לרגע. ולו ליום מקודש אחד".

שלשום,כאמור, קראו ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הממלכתי להימנע מעימותים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה: "מבקשים מעומק ליבנו - השאירו את המחלוקות ביום הזיכרון הזה מחוץ לבתי העלמין הצבאיים".

"מתוך חרדה לקדושת יום הזיכרון וזכר הנופלים", נכתב, "אסור לנו להפר את קדושת היום הזה וחלילה לנו מלהוסיף על כאב האימהות, האבות, האחים, האלמנות, היתומים, הסבים והסבתות והחברים האחרים במשפחת השכול בימים הקשים האלה".