לפיד: "לא נבוא לפרס ישראל, שיעשו לבד את טקסי החנופה לנתניהו"

נמשכת הסערה בעקבות החלטת השר קיש לבטל את הענקת הפרס השנה בכל התחומים מלבד בקטגוריית "תקומה", וראש האופוזיציה הודיע כי לאופוזיציה יש רק "דרך אחת עצובה להגיב לביטול" - לא להגיע לטקס. עו"ד שחר בן מאיר עתר לבג"ץ נגד החלטת קיש: "חוסר סמכות מוחלט"

יו"ר יש עתיד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד
לפיד: "החוק במתכונתו הנוכחית - הונאה" | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב הבוקר (רביעי) לביטול הענקת פרס ישראל השנה בתחום המדעים על-ידי שר החינוך יואב קיש, ובציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "לאופוזיציה יש רק דרך אחת להגיב על ביטול פרס ישראל - לא נבוא, שיעשו לבד את טקסי החנופה המבישים לנתניהו". בתוך כך, עו"ד שחר בן מאיר עתר לבג"ץ נגד ההחלטה לשנות את טקס הפרס ולדחות את הענקת פרסי ישראל שאינם על גבורה.

כזכור, לפני מספר שבועות הודיע השר קיש על ביטול הענקת הפרס, ובשבוע שעבר התברר המניע: איש ההייטק ואחד ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, איל וולדמן, היה הזוכה בפרס ישראל לחדשנות. ביטול הפרסים עורר מאבק בין השר לבין הוועדה לבחירת הזוכה בתחום זה: תחילה, רצה לבטל את זכיית איש ההייטק אך בוועדה התנגדו - ולפיכך החליט קיש לבטל את כלל הפרסים בתחומי המדע, כשהדרג המקצועי לא היה מעורב במהלך. ישנם גורמים במשרד ואף בסביבת השר שהתנגדו להחלטה זו - וסבורים שיש להחזיר את חלוקת הפרסים כולם כבר השנה.

קיש הכחיש בתגובה את הדיווח וטען: "הדחייה נובעת רק מהמצב המלחמתי", אך יו"ר ועדת הבחירה התרעם: "החלטה אומללה". בהמשך, ולדמן הגיב בראיון לחדשות 13 על ההחלטה ואמר כי הוא קורא להפוך אותה וכי היא "לא הייתה עניינית והיו מעורבים בה אנשים שלא היו צריכים להיות בתוך התהליך".

שר החינוך יואב קיש, לאחר שהושג אתמול ההסכם עם ארגון המורים
"החלטה אומללה". שר החינוך יואב קיש | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כשבוע נודע גם כי ראשי האוניברסיטאות בישראל שיגרו מכתב חריף לשר החינוך, ובו ביקרו את ההחלטה שעליה, לטענתם, גילו דרך אמצעי התקשורת השונים. "מצער במיוחד שהחלטה חד-צדדית זו מתקבלת על-ידי מי שאמור להבין יותר מכולם מדוע דווקא עכשיו, אסור לוותר בשום אופן על שום הזדמנות להעלות על נס את המדע והמחקר הישראלי", כתבו.