הניצחון של נתניהו: יו"ר הליכוד הופתע מחוסר הארגון של לפיד

כמעט 24 שעות אחרי סגירת הקלפיות, ותוצאות האמת מתחילות להתבהר. נראה כי ממשלת נתניהו השישית היא עובדה מוגמרת, והפער הגדול הוא בין האופן שבו הוא ניהל את הגוש שלו - לבין האדישות במקרה הטוב של מה שקרה בגוש המרכז-שמאל

זמן צפייה: 06:03

כמעט 24 שעות אחרי סגירת הקלפיות, והערב (רביעי) תוצאות האמת מתחילות להתבהר. היום שאחרי בחירות 2022 הוא גם היום שבו אחרי חמש מערכות בחירות, ותוך שלוש שנים וחצי - כנראה נפלה הכרעה בישראל.

על פי ספירת 97 אחוזים מהקולות הרגילים, ועדיין בלי המעטפות הכפולות שיכולות לשנות את התמונה - כך נראית המפה הפוליטית הישראלית: הליכוד עם 32 מנדטים, יש עתיד עם 24. הציונות הדתית - 14, המחנה הממלכתי - 12, ש"ס - 11, יהדות התורה - 8, ישראל ביתנו - 5, חד"ש-תע"ל - 5, רע"מ - 5, והעבודה עם 4 מנדטים בלבד.

מי שלא עברו את אחוז החסימה ונשארו מחוץ לכנסת הן מרצ, שלראשונה מאז הקמתה לא נכנסת לכנסת, וגם בל"ד והבית היהודי של איילת שקד לא עוברות את אחוז החסימה ונשארות בחוץ. כשמסתכלים על מפת הגושים - גוש נתניהו עם הישג שהסקרים לא חזו - 65 מנדטים. גוש הקואליציה הנוכחית עם 50 מנדטים, ובאמצע - חמשת המנדטים של חד"ש-תע"ל.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה בנאום הניצחון בליל הבחירות
בנימין נתניהו ורעייתו שרה בנאום הניצחון בליל הבחירות | צילום: רויטרס

אנחנו עדיין מחכים לתוצאות הרשמיות, אך נראה כי ממשלת נתניהו השישית היא עובדה מוגמרת. ביום חגו הגדול, גם נתניהו מופתע מגודל ועוצמת החידלון של יריבו יאיר לפיד לפיד בניהול הגוש. הפער הגדול הוא בין האופן שבו ניהל נתניהו את הגוש שלו, לבין האדישות במקרה הטוב של מה שקרה בגוש המרכז-שמאל.

נתניהו עצמו איחד את סמוטריץ' עם בן גביר, ואלמלא היה עושה זאת - יכול להיות שסמוטריץ', בעקבות הטרנד של בן גבי,ר לא היה עובר. נתניהו פותר את הבעיות גם ביהדות התורה, לאחר שהיה יכול להיווצר מצב שבו החסידים מתמודדים לבד ואז אולי הם לא היו עוברים את אחוז החסימה.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
ח''כ בצלאל סמוטריץ' וח''כ איתמר בן גביר

למעשה, נתניהו מיקסם את הגוש באופן מלא בעוד שבצד השני הנתון שמהדהד היום הוא שסך הקולות בשני הגושים כמעט זהה - ובכל זאת הפער בגוש של נתניהו הוא כל כך גדול, וזה בעיקר כי נתניהו עשה עבודה פוליטית הרבה יותר טובה.

ביום שאחרי, זה נראה שנתניהו הולך לממשלת "שותפים טבעיים", אבל גם הוא מבין שלאורך זמן יהיה קשה מאוד להתנהל בממשלה כזאת, ובהמשך לנאום שלו אתמול, שהיה נאום מפויס ומחבק, הוא לא רוצה להיזכר במורשתו ככזה שסטה באופן חד לאזור הימין הקיצוני.

ההיפך הוא הנכון. נתניהו חושב שזו יכולה להיות אולי כהונה שבמסגרתה הוא יביא הסכם שלום עם סעודיה ודברים אחרים - אלא שיש לו שותפים מאוד בעיתיים בעניין הזה. הוא היה רוצה להרחיב את הממשלה, לא ברור עד כמה הוא גם יוכל לעשות את זה בעתיד הנראה לעין.

בנימין נתניהו עם רעייתו שרה
בנימין נתניהו עם רעייתו שרה בנאום הניצחון בליל הבחירות | צילום: רויטרס

אצל נתניהו מדברים על לנסות להקים ממשלה תוך שבועיים, לא יותר מזה. יש כמובן עניינים פרסונליים - אבל כל הדברים פתירים. יש לו כמה החלטות מאוד משמעותיות לקבל די בהתחלה, לא כולן דחופות. אחת דחופה והיא לפתור את בעיית דרעי, שלא יווצר מצב שבו יגידו שדרעי עם קלון והוא לא יכול לכהן כשר בממשלה.

יש קונצנזוס מלא בקואליציה על פסקת התגברות, והרצון הוא לחוקק אותה עוד לפני השבעת הממשלה כדי שבית המשפט העליון לא יוכל לפסול - ואם יפסול מיד יתגברו עליו. דברים נוספים שעל הפרק כוללים את ועדות החקירה, לאסון מירון ולפרשת הצוללות, שנתניהו התנגד לה. הדבר האחרון שצריך לדבר עליו הוא ההסכם הימי עם לבנון - אם יש דבר שנתניהו לא מתכוון להתעסק איתו ולהשאיר אותו כמו שהוא - זה כנראה ההסכם הזה.