בדרך לבחירות: החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה

כשעה וחצי לפני פקיעת המנדט של הכנסת, 91 חברי כנסת הצביעו בעד פיזורה, וקיום הבחירות לכנסת הבאה בשניים במארס. בהמשך הערב: החוק יעלה לקריאה שנייה ושלישית - ואז הכנסת תפוזר

זמן צפייה: 01:36

בדרך לבחירות 2020: שעות ספורות לפני פקיעת המנדט של הכנסת, עבר הערב (רביעי) בקריאה ראשונה החוק לפיזור הכנסת ה-22. בהמשך, יעלה החוק לקריאה שנייה ושלישית, ואז תפוזר הכנסת באופן סופי. 91 ח"כים הצביעו בעד הצעת החוק לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות ללא מתנגדים, ועבור קיום הבחירות בתאריך שניים במארס הצביעו 93 תומכים מול שבעה מתנגדים - ללא נמנעים.

במהלך הדיון אמר ח"כ יאיר לפיד בדוכן הנואמים כי "הבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות - הרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה - והפרת אמונים". עמיר פרץ תקף את ליברמן ואמר כי "אם חזרת להיות פירומן - קח את גפרורי ההסתה ומיכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית ותחזיר אותם למחסנים".

גם ח"כ איימן עודה נאם ואמר כי "רוצים להגיע ל-15 מנדטים ולסתום את הגולל על האפשרות שנתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. ההמלצה שלנו עבור גנץ הייתה טכנית, לא מהותית. בידי כחול לבן להפוך את ההמלצה הטכנית למהותית על ידי ההתנהלות בבחירות ואחריהן".

עוד בחדשות 13:

נתניהו שוקל להודיע שיוותר על החסינות – כדי למנוע בחירות

ליברמן: "בכחול לבן רימו את בוחריהם – התנהלו בצורה מחפירה"

דיון חירום בכנסת: "נתניהו מרסק הפרקליטות – המערכת תחת איום"

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20191211-2224' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='ההצבעה בכנסת' kid='1_exsrx09b' duration='196'']

בכחול לבן זעמו על נוכחות דלילה לטענתם של הליכוד ומודיעים: "אם הליכוד לא ישתתף בהצבעות, ניעדר גם אנחנו וכך בחצות המועד ייקבע אוטומטית ל-10.3 כלומר, פורים". נתניהו לא נכח בהצבעה הנוכחית אך צפוי להגיע להצבעות הבאות.

ח"כ יועז הנדל (כחול לבן) נאם גם הוא ואמר: "אני אחראי, ואם כל אחד מ-120 ח"כים יגיד לעצמו שהוא אחראי - אז ימנעו גם הבחירות הרביעיות. פגענו באמון הציבור, בדמוקרטיה הישראלית, בחוסנה של החברה ואנחנו הולכים לבחירות נוספות. הבחירות הקרובות הולכות להיות נטולות אידיאולוגיה, אין פה ויכוח מדיני וכלכלי מהותי שמביא אותנו לבחירות זו גם לא מערכת בחירות על דת ומדינה. אז על מה על הבחירות? על כך שנתניהו קיבל תוצאה לא מספיק היא כתובה מבחינתו כדי להשיג חסינות".

הבוקר, אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כי "שתי המפלגות הגדולות, שיחד להן 65 מנדטים, נושאות באחריות למערכת בחירות מיותרת. מעבר לקרב האגו שהתנהל במשך חודשים, לא ליכוד ולא כחול לבן רצו ממשלת אחדות. שניהם העדיפו בחירות מוקדמות". את הדברים בפתח ישיבת הסיעה בכנסת.

"כחול לבן התנהלו בצורה מחפירה, למעשה הם רימו את הבוחרים שלהם. ראיתי ח"כים שלהם יוצאים מגדרם לרצות את החרדים למרות אותה סיסמא של ממשלת אחדות לאומית חילונית. הכל סיפורים. הדבר היחיד שנשאר מכל זה זה אותו דף לבן ריק עם חתימה של בני גנץ למטה", אמר ליברמן.

מוקדם יותר היום, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק פיזור הכנסת ה-22, כאשר 50 חברי כנסת תמכו בהצעה. כמו כן, המליאה אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23 עם 50 תומכים ושבעה מתנגדים - כל חברי מפלגת ישראל ביתנו.

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

אמש, יו"ר כחול לבן בני גנץ פרסם סרטון ובו אמר כי "נותרו קצת יותר מ-24 שעות בכדי למנוע בחירות יקרות ומיותרות. אני רוצה שתדעו שאני וחבריי עושים את כל המאמצים בכדי למצוא מתווה שיביא להרכבת ממשלה מבלי שנוותר על עקרונות היסוד שבגללם נכנסו לפוליטיקה".

גנץ פנה לראש הממשלה ואמר כי "גם הערב אני קורא לבנימין נתניהו – תודיע כפי שהבטחת לפני הבחירות הקודמות שלא תסתתר מאחורי החסינות הפרלמנטרית ותלך להגן על חפותך בבית המשפט. יש לך הזכות המלאה ללהגן על עצמך אבל אסור להפוך את הכנסת לעיר מקלט. עשה זאת כדי שנוכל למצוא פתרון ולהרכיב ממשלה. יותר ממחיצת מאזרחי ישראל הצביעו לכחול לבן ולליכוד, יש לנו האפשרות והאחריות להרכיב ממשלת אחדות טובה לישראל".

נתניהו השיב לקריאותיו של יו"ר כחול לבן וכתב בציוץ בטוויטר: "בני גנץ, אני קורא לך לחדול מהספינים. אחרי 80 ימים הגיע הזמן שיום אחד, לטובת אזרחי מדינת ישראל, נשב ונדון ברצינות למען הקמת ממשלת אחדות רחבה, זה עדיין לא מאוחר".