לשכת רה"מ: בשל המצב בדרום - נתניהו ביטל נסיעה לקולומביה

הקבינט ידון ביום ראשון במאמצים להסדרה מדינית עם עזה. במקביל, דווח על התקדמות אפשרית במגעים לפיוס בין חמאס לפתח, שעשוי לכלול מתווה להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (חמישי) כי יבטל את הביקור המדיני בקולומביה שהיה מתוכנן לשבוע הבא. זאת, על פי לשכתו, בשל המצב בדרום. במהלך הביקור המתוכנן, היה צפוי נתניהו להיפגש עם כמה ראשי מדינות.

מאוחר יותר נמסר כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום ראשון הקרוב לדיון במאמצים אותם מובילים שליח האו"ם ניקולאי מלדנוב וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, להגעה להסדרה מדינית בין ישראל והפלסטינים ברצועת עזה.

בתוך כך, משלחת של ראשי חמאס חו"ל, בראשות סגן יו"ר הלשכה המדינית סאלח אל-עארורי, תגיע היום לרצועת עזה כדי לדון באפשרות להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל והסדרה מדינית ברצועה. זאת, לצד הניסיון לפתור את הסכסוך בין פתח וחמאס.

סאלח אל-עארורי, בכיר בארגון חמאס (רויטרס )
סאלח אל-עארורי, בכיר בארגון חמאס (רויטרס ) | צילום: רויטרס

על פי דיווחים בעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון, ניסיונות הפיוס בין שני הארגונים נמצאים בנקודת משבר. בתחילת השבוע יצאה משלחת פתח לקהיר, וביקשה לבצע שינויים רבים ונרחבים בהסכם הפיוס. ארגון פתח כבר הצהיר כי הוא מקבל את נוסח ההסכם, אולם חמאס טרם נתן את הסכמתו לכך.

מקורות במודיעין המצרי דיווחו לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" כי ייתכן ותתקיים היום פגישה משולשת בקהיר, בין בכירי פתח וחמאס לגורמי מודיעין מצרים, במטרה לקבל הסכמה משתי התנועות להוציא לפועל את הסכם הפיוס. על אף המשבר, בקהיר מנסים להביא את שני הצדדים להסכמות במהלך סוף השבוע, ולהכריז על הצלחת הפיוס כבר ביום שבת.

מוקדם יותר היום, התייחס שר הביטחון אביגדור ליברמן למתיחות בדרום ולסגירת מעבר כרם שלום. לדברי ליברמן, בהתייחסות לעפיפוני התבערה, "מפעילי העפיפונים משגרים אותם מתוך בתים מאוכלסים, ושולחים בכוונה ילדים קטנים". הוא הבהיר: "אנחנו נאלצים לעשות את השיקולים שלנו. צריך לפגוע באלו שמפעילים את אותם משגרי בלונים, ולא בפיונים".

"אנחנו לא מתכוונים לשחק פינג פונג עם הרצועה", אמר, בהתייחסות לסגירת מעבר הגבול, "הייתה בקשה מצרית ונענעו לה, עשינו חצי צעד, אפשרנו להכניס גז ודלק, אבל הייתה התחייבות של מצרים שלא יהיה שום חיכוך בגדר. כיוון שהדברים האלה נמשכים, החלטתי לסגור גם הכנסת גז ודלק לרצועה".

ליברמן הוסיף כי "עד שלא ייפסק לגמרי טרור העפיפונים והחיכוך על הגדר, זה מה שיישאר - מזון ותרופות. מקווה שהציבור יפעיל לחץ על הנהגת החמאס ובין שיש אלטרנטיבות הרבה יותר טובות מלקבל חשמל ארבע שעות ביום. גם בנושא תעסוקה וצמיחה הם חייבים להפסיק לחלוטין כל אלימות. שיקום יתרחש רק תמורת פירוז".