סערת הגיוס: החרדים יציבו תנאי בפני נתניהו - חוק חדש או משבר

החלטת בג"ץ לבטל את החוק שמאפשר פטור מגיוס לצה"ל לבני ישיבות עוררה זעם בקרב החרדים. עם זאת, הם יודעים כי לאף אחד מהשחקנים בזירה הפוליטית לא תהיה ממשלה בלעדיהם, ולכן לא חוששים כי ייאלצו לפקוד את הבקו"ם בקרוב • פרשנות

"שילוב החרדים נכשל". ארכיון
"שילוב החרדים נכשל". ארכיון | צילום: רויטרס

החלטת בג"ץ אתמול (שלישי) המבטלת את החוק שמסדיר את הפטור לגיוס החרדים גרמה לסערה במערכת הפוליטית.

חברי הכנסת החרדים הגיבו בזעם וח"כ מאיר פרוש איים כי "בג"ץ להוט למלחמת גוג ומגוג". למרות הזעם בציבור החרדי, איש אינו חושש מהחוק. גיוס חרדים באופן שווה לצה"ל הוא דבר שהמפלגות החרדיות לא יוכלו לחיות איתו והן ידרשו חוק חדש כתנאי בלתי מתפשר להישרדות הממשלה.

לכתבות נוספות בחדשות 10:

לפיד על החלטת בג"ץ: "הערכים שלנו ניצחו, גיוס לצה"ל הוא לא רק לפראיירים"

דרמה בבג"ץ: בוטל החוק שמסדיר את הפטור לגיוס החרדים

אם הממשלה לא תשרוד בשנה הקרובה עד לפני המועד האחרון לביטול החוק, חקיקת חוק חדש תהיה התנאי שלהם לכל כניסה לממשלה עתידית. יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד זוכרים כי ללא חרדים לא תהיה להם ממשלה ולכן הדבר יכול להשפיע על הדברים שיגידו בתגובה לפסיקה.

חרדי בלשכת הגיוס בירושלים
חרדי בלשכת הגיוס בירושלים | צילום: רויטרס

המטרה של החרדים עד כה הייתה להוריד מהשיח הציבורי את הנושא ולהראות כי מתקיימים פרויקטים של גיוס חרדים, אך כעת הפסיקה מראה כי לא כך הדבר. יתר על כן, הנתונים מראים כי קיים פער של מאות בין יעדי הגיוס לבין הגיוס בפועל של חרדים בשנת 2014 ו-2015.

קביעת בג"ץ התקבלה ברוב של שמונה שופטים מול אחד, כאשר השופט בדעת מיעוט היה נועם סולברג שסבר כי יש לדחות את העתירה כי "טרם בשלה העת להכריע בנושא". שופטי הרוב פסקו כי ביטולו של ההסדר ייכנס לתוקף רק בעוד כשנה ממועד מתן פסק הדין. הנשיאה מרים נאור קבעה כי הסדר הגיוס החדש "פוגע בשוויון בצורה עמוקה באופן המקים פגיעה בזכות החוקתית לכבוד אדם". השופט אליקים רובינשטיין קבע כי "יש נושאים הצריכים מטבעם לעמוד מעל למקח וממכר פוליטיים, כי הם כרוכים בבטחון כולנו ובחיי אדם, ואין דמו של אחד סמוק משל אחר".

יו
יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, בישיבת סיעתו | צילום: חדשוות 10

יש לציין כי שופטי בג"ץ הסתייגו גם מהמתווה המקורי שהציע יאיר לפיד. השופט עמית אמר מרוב ייאוש לכנסת להפסיק להתעסק בדחיות ולעבור לעסוק בפטור מלא כדי שהחרדים יוכלו להשתלב בשוק העבודה.

במסיבת עיתונאים שערך לפיד הגיב יש יו"ר יש עתיד לביטול החוק: "הערכים שלנו ניצחו, רוח צה"ל ניצחה. מתברר שאפשר אחרת. היום הזזנו את ההגה לכיוון של שפיות וערכים". כמו כן הוא תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו שביטל את השוויון בנטל: "אין לו בושה? זו בגידה בערכים של המחנה הלאומי".