נתניהו על פסיקת העליון: "נתקן חקיקה כדי לאפשר העברת מסתננים למדינות אפריקה"

ראש הממשלה הגיב על ההחלטה לאסור כליאת מבקשי מקלט המסרבים לגירוש למדינה שלישית מעל ל-60 יום. נתניהו טען כי השיג הסכמים עם מדינות אפריקניות בנושא – ולכן נדרשת רק חקיקה מתאימה • פרשנות: הישראלים יצטרכו ללמוד לחיות עם מבקשי המקלט

מבקשי מקלט עוזבים את מתקן חולות
מבקשי מקלט עוזבים את מתקן חולות | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (שני) לפסיקת בית המשפט העליון האוסרת על כליאת מבקשי מקלט ליותר מ-60 ימים, במקרה של סירוב לגירוש למדינה שלישית.

 

נתניהו טען כי מדיניות ישראל בסוגיית המסתננים מבוססת על שלוש רגליים: הגדר שהוקמה בדרום, ההסכם שהשיג רה"מ מול מדיניות אפריקניות המאפשר להעביר אליהן מסתננים, וסוגיית האכיפה. "נצטרך להביא תיקון חקיקה כדי לאפשר מימוש הסכמים אלו", נמסר מטעם ראש הממשלה.

>> לכתבות נוספות בחדשות 10:

ההצפות ביוסטון - משפחה ישראלית נצורה בביתה: "הבן הגיע הביתה בשחייה"

תיעוד מעדשת הצלם: כך נראים העימותים בין חרדים לחילונים במאה שערים

תם עידן דאע"ש בעיראק: תיעוד מתוך בתי הכלא במעוז האחרון של הארגון

שרת המשפטים, איילת שקד, הבטיחה לעבוד יחד עם שר הפנים אריה דרעי על תיקון חקיקה שיאפשר את ההרחקה גם ללא הסכמתם של מבקשי המקלט. מוקדם יותר הבהיר שר הפנים אירה דרעי כי ישקול חקיקה כזו. ביהמ"ש קבע פה אחד כי אין מניעה עקרונית להעביר את מבקשי המקלט מישראל למדינה אחרת, אך אסור לכלוא אותם מעל ל-60 יום במקרה של סירוב.

החלטה זו מהווה ניצחון חלקי של העותרים, בהם שני אזרחי אריתראה וארגוני זכויות אדם, מאחר שמבקשי מקלט שהעדיפו גירוש על פני כליאה ממושכת ישקלו זאת מחדש כעת. נשיאת העליון מרים נאור ציינה כי הרחקה של זרים למדינת מוצאם ניתנת ללא הסכמתם, אך למדינה שלישית נדרשת הסכמה כזאת.

מבקשי מקלט עוזבים את מתקן חולות
מבקשי מקלט עוזבים את מתקן חולות | צילום: רויטרס

"ביהמ"ש העליון לקח מידי המדינה את מנוף הלחץ ששימש בידה להרחקת מסתננים בלתי חוקיים והפך את חוסר שיתוף הפעולה למתגמל", אמרה השרה שקד בעקבות החלטת העליון.

השר דרעי השמיע דברים דומים למה שאמרה שקד. "ההחלטה שלא לאפשר למדינה להוציא מהארץ מסתננים בניגוד לרצונם היא בעייתית מאד", אמר, "אני שבע רצון מכך שבג"ץ אישר לנו להמשיך להוציא מסתננים למדינה שלישית ואנו נמשיך בכך בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן הגיב לפסיקה בחשבון הטוויטר שלו: "צר לי אך החלטת בג״צ מרוקנת מתוכן את החלטתי כשר הפנים ליישם את מדיניות ההרחקה למדינה שלישית ומותירה את המדינה ללא כלי אפקטיבי להוצאת המסתננים".

ארגון המייצג את תושבי דרום תל אביב: "בג"ץ עושה מאיתנו צחוק. אחרי עשר שנים של התעללות החליט היום הבגץ לקבור אותנו סופית. בלי סנקציות לא תהיה הרחקה. חבל על הזמן והעמדת הפנים. הבגץ בחר לפסוק נגד העם והעם ימשיך להפגין מול נשיאת בית המשפט עד שהשופטים יבינו שהם לא הריבון".

הפגנה על
הפגנה על "חוק המסתננים" מול ביתה של נשאית ביהמ"ש העליון מרים נאור | צילום: ללא קרדיט

פרשנות: החברה הישראלית תאלץ ללמוד לחיות עם מבקשי המקלט

ההחלטה מקבלת את ערעור העותרים, וקובעת כי לא ניתן להטיל סנקציה לא מוגבלת בזמן על מי שלא מסכים לגירוש מרצון. המחוזי בבאר שבע דווקא לא קיבל את עמדת העותרים אך ביהמ"ש העליון הפך את ההחלטה וקבע כי אי אפשר להחזיקם יותר מ-60 ימים.

בכך המדינה אכן איבדה כלי משמעותי להתמודדות עם בעיית מבקשי המקלט, כאשר הסנקציה המעודדת "גירוש מרצון" למדינה שלישית איבדה מעוצמתה. למעשה לאחר 60 ימים של כליאה יכולים הכלואים לחזור לקהילה שלהם, בכך הסנקציה מאבדת ממשמעותה.

אך העתירה הייתה רק על הסנקציה ולא על המהלך שמכונה "גירוש מרצון". כאשר גבולות ישראל כבר סגורים, והפתרונות לגירוש לא תקפים. כך שעכשיו נותרה רק השאלה כיצד להכיל את אלו שכבר הגיעו? החברה הישראלית תצטרך ללמוד לחיות עם מבקשי המקלט בצורה כזו או אחרת מכיוון שלא יהיה סעד נוסף בנושא, לא מצד בג"ץ ולא מצד המחוקק.