עמונה: 28 מבנים פונו, המשטרה החליטה - הפינוי יימשך בלילה

הפינוי בעמונה נמשך בשעות אלה: 22 משפחות התפנו מרצון, עד כה פונו 200 מתבצרים. המשטרה החליטה שלא לעצור את הפינוי עם רדת החשיכה, כשייתכן והוא יימשך עד ליום שישי. דוברת המשטרה: "ישנם צעירים אנרכיסטים שבאו במטרה לייצר פרובוקציות"

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס

פינוי בתי המאחז הבלתי חוקי בעמונה נמשך מאז השעה 11:00. מאז שעות הבוקר היום (רביעי) נמשכים עימותים בין שוטרים למאות פעילי ימין המתבצרים בבתי עמונה. עד כה 11 משפחות המתגוררות בישוב התפנו במלואן ו-11 משפחות נוספות התפנו בחלקן בהסכמה.

בשעות החשיכה הפינוי עדיין נמשך אך יורד לעצימות נמוכה בהרבה. השוטרים מנסים לנצל את שעות החשיכה כדי להתמודד עם כיסי התנגדות של פעילי הימין אולם לא יעברו בבתי המשפחות במהלך הלילה. מחר עם אור ראשון יתחדש הפינוי וכחלק ממנו יפונה גם בית הכנסת במקום.

הכוחות המונים כ-4,000 שוטרים עברו מבית לבית ומפנים את המתבצרים במקום בכוח. עד עתה פונו 28 מבנים מתוך 42 מבנים במאחז. סך הכל הורחקו באוטובוסים 200 צעירים שהיו ביישוב. למרות החלטה ראשונית של המשטרה לעצור את הפינוי כשיחשיך, החליטו במשטרה לבסוף להמשיך את הפינוי אל תוך הלילה. ההערכה במשטרה גורסת כי ייתכן והמבצע יימשך עד לשישי בבוקר, בשל מדיניות ההכלה של המשטרה של פינוי איטי ומתון ונטול עימותים ככל האפשר.

לכתבות נוספות על פינוי עמונה בחדשות 10:

הסצינות הקשות מפינוי הקראוונים בעמונה: "תתביישו לכם, עוכרי ישראל"
הפינוי בתמונות: השלכת חפצים ועימותים אלימים בעמונה
פעיל ימין בעמונה: "אנחנו מוקיעים את יידוי האבנים לעבר השוטרים"

 

במהלך הפינוי 7 ממפגיני הימין נעצרו בגין הפרת הסדר הציבורי והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם ו-20 שוטרים נפצעו, חלקם נפגעו מאבנים שהושלכו לעברם וחלקם מחומר צורב שהותז לעיניהם. כל השוטרים נפצעו באורח קל ושוטרת אחת נפצעה באורח בינוני.

סך הכל פונו לבית החולים הדסה 15 פצועים, בעיקר חבלות לסת מבקבוקים ומצבע. רק שלושה פצועים נותרו בבית החולים, כשגם הם ישוחררו תוך זמן קצר. "ישנם צעירים אנרכיסטים שבאו במטרה לייצר פרובוקציות ועימותים עם השוטרים. ראינו צעירים שהשליכו אקונומיקה לעיניים של שוטרים", אמרה דוברת המשטרה נצ"מ מירב לפידות.

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס

תושבי עמונה במקום ביקשו מהשוטרים לסרב פקודה: "זה לא מוסרי, לא הגיוני ולא דרך של אחווה. הגידו לעצמכם שאני לא מוכן לבצע את זה", ביקש תושב המקום. "אתה בזוי, תתביש לך. אין לך רגש", הטיח בשוטר צעיר אחר במקום. אחד השוטרים סירב לפנות את התושבים, ובמשטרה טענו כי הוא "נשבר רגשית".

למרות שכוחות הביטחון הגיעו כבר בשעות הבוקר לכניסה למאחז, אלה חיכו מספר שעות בפינוי התושבים מכיוון שהעוברו מסרים בין המשפחות המתגוררות במקום לבין כוחות הביטחון. לפי גורמים במשטרה, הסיבה לעיכוב הייתה שישנן מספר משפחות שרצו להתפנות באופן עצמאי מעמונה לפני הגעת הכוחות.

מעל ל-3,000 מאנשי כוחות הביטחון הגיעו אל המאחז בשיירה ישרה, זאת בזמן שיודו לעברם אבנים. לפי הערכות, במקום ישנם בין 400 ל-500 פעילי ימין צעירים שהגיעו לתמוך בתושבים, שהתבקשו על ידי מטה המאבק של עמונה לא להתפנות באלימות. מספר פעילים קשרו את עצמם באזיקים מתחת לאחד הקרוואנים במאחז.

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_amonafight_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_mdrmuny7' kid='1_mdrmuny7' duration='22'']

במערכת הפוליטית הגיבו לפינוי: "תושבי עמונה הם גיבורים. לצערנו, המאבק על עמונה לא צלח. הפסדנו בקרב אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל. תושבי עמונה, במסירותם ובנחישותם, מביאים להצלת אלפי משפחות יהודיות מפינוי וליישובן של אלפי משפחות חדשות בארצנו", אמר שר החינוך נפתלי בנט במליאת הכנסת. "מתוך היום הקשה הזה תצמח תקווה. מהריסות בתיה של עמונה נבנה ישוב חדש. מחצרותיה החרבות נקים גני ילדים בכל רחבי יהודה ושומרון. מהתבוסה המשפטית נכונן משטר חוקי חדש ביהודה ושומרון שיסדיר את כלל ההתיישבות, ומאובדן האחיזה הכואב הזה בהר, נצא להחלת ריבונותה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון כולה".

עוד קרא בנט לראש הממשלה להפעיל את סמכותו בדחיפות אל מול שר הביטחון ולמנוע את הריסת השטחים החקלאיים בעמונה. לדברי השר בנט, אין הכרח בהריסתם ומדובר בהקרבת שטחים שלא לצורך. הדבר לא מופיע בפסק הדין ואין כל עתירה בעניינם. "ביום קשה בו משפחות נעקרות מביתן בגלל פסיקת בג״צ יש לנהוג בזהירות יתרה ולא באכזריות, ולא להקריב את שטחי ארץ ישראל בהתנדבות", אמר שר החינוך.

שר החינוך, נפתלי בנט
שר החינוך, נפתלי בנט | צילום: חדשוות 10

מלשכת שר הביטחון הגיבו לדברי בנט ואמרו כי בניגוד לדבריו, אביגדור ליברמן, לא הורה על הריסת השטחים החקלאיים בעמונה ולא מתערב בפקודה המבצעית. מכיוון שתושבי עמונה הגישו השגה בנושא פינוי השטחים החקלאיים ליועץ המשפטי לאיו״ש, הנושא עבר למסלול המשפטי והסוגיה תיפתר בסופו של דבר בבג"ץ.

״כתושב נוקדים לבי נמצא בשעה קשה זו עם תושבי עמונה ואני מצפה מכל נבחרי הציבור, ובמיוחד משרי הממשלה, לאמפתיה והתחשבות במפונים ולא לנצל את מצוקת התושבים להאשמות שווא ויצירת מחלוקות בתוך עם ישראל כדי לנסות ולגרוף רווחים פוליטיים צרים. מוטב למי שמאשים עכשיו האשמות סרק לעשות חשבון נפש עם עצמו על ההבטחות ותקוות השווא שנטע בלב המתיישבים", אמר ליברמן.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן
שר הביטחון, אביגדור ליברמן | צילום: תקשורת שר הביטחון