עימותים אלימים בפינוי עמונה: 13 שוטרים נפצעו, 4 פעילים עוכבו

השוטרים החלו בפינוי הבתים במאחז הלא חוקי, והאלימות במקום גוברת ככל שהוא מתקדם. אבנים יודו לעבר הכוחות, שוטרים התלוננו כי התיזו עליהם חומרים שגרמו לצריבות בעיניהם. גורם במשטרה: הפינוי האקטיבי ייעצר עם רדת החשיכה ויתחדש מחר

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס

החל מבצע "גן נעול 2": כוחות הביטחון נכנסו היום (רביעי) לעמונה, שם מחכים מאות פעילים שהצטרפו למאבק ומתבצרים בבתי התושבים. 13 שוטרים נפצעו באורח קל בעימותים שנפתחו במקום, ארבעה פעילים עוכבו על ידי המשטרה, בהם פעיל הימין ברוך מרזל.

לאחר שעות ארוכות של המתנה, כוחות הביטחון נכנסו אל תוך המאחז והחלו בפינוי התושבים. רבים מפעילי הימין במקום מתעמתים עם השוטרים, צועקים לעברם ומבקשים מהם לא לפנות את המאחז. חלק מהפעילים גם יידו אבנים לעבר הכוחות. אחד השוטרים סירב לפנות את התושבים, ובמשטרה טענו כי הוא "נשבר רגשית". שוטרים התלוננו כי התיזו עליהם חומרים שגרמו לצריבות בעיניהם. עד עתה יצא אוטובוס עם 30 מפונים ראשונים מעמונה.

>> כתבות נוספות אודות הפינוי:

"נקשרים לרהיטים, לא מתפנים מרצון": מטה עמונה בתדריך אחרון לתושבים

נערכים לפינוי עמונה: התושבים מתבצרים, מאות שוטרים נפרסו

תושב עמונה לחיילי צה"ל: "תפעילו את הרגש היהודי ואל תקחו חלק בפשע"

גורם במשטרה אמר כי הפינוי האקטיבי ייעצר עם רדת החשיכה, וזאת מכיוון שהם לא מעוניינים לפגוע באף אחד מהצדדים המעורבים בפינוי. עם זאת, בלילה כן יישארו כוחות משטרה כדי לשמור שפעילים ותושבים לא ייכנסו למאחז. בתוך כך, המשטרה אמרה כי היא לא תתן ל"אנרכיסטים הנצאים בעמונה לנצל לרעה את האיפוק של השוטרים המפנים, וככל שתופעל כנגד השוטרים אלימות אנו נפעל בהתאם. בדקות האחרונות שוטרי משטרת ישראל הותקפו על ידי האנרכיסטים בחומרים שהושלכו עליהם וגרמו לצריבות בעיניהם של מספר שוטרים, שאף נזקקו לקבלת טיפול רפואי במקום. משטרת ישראל לא תאפשר זאת ותפעל בהתאם".

נערים מיידים אבנים על כוחות הביטחון במהלך פינוי עמונה
נערים מיידים אבנים על כוחות הביטחון במהלך פינוי עמונה | צילום: רויטרס

למרות שכוחות הביטחון הגיעו כבר בשעות הבוקר לכניסה למאחז, אלה חיכו מספר שעות בפינוי התושבים מכיוון שהעוברו מסרים בין המשפחות המתגוררות במקום לבין כוחות הביטחון. לפי גורמים במשטרה, הסיבה לעיכוב הייתה שישנן מספר משפחות שרוצות להתפנות באופן עצמאי מעמונה לפני הגעת הכוחות.

מעל ל-3,000 מאנשי כוחות הביטחון הגיעו אל המאחז בשיירה ישרה, זאת בזמן שיודו לעברם אבנים. לפי הערכות, במקום ישנם בין 400 ל-500 פעילי ימין צעירים שהגיעו לתמוך בתושבים, שהתבקשו על ידי מטה המאבק של עמונה לא להתפנות באלימות. מספר פעילים קשרו את עצמם באזיקים מתחת לאחד הקרוואנים במאחז.

שוטר שנפצע במהלך הפינוי בעמונה
שוטר שנפצע במהלך הפינוי בעמונה | צילום: ללא קרדיט

המשטרה אמרה כי היא מצפה ממשפחות המאחז לשמור על החוק, והיא מעריכה כי הפינוי ייארך מספר שעות. "בשעה זו כוחות משטרת ישראל נאספים בפאתי היישוב עמונה ונערכים להתחלת הפינוי. משטרת ישראל המשיכה לאורך כל הלילה והבוקר בהידברות רציפה עם המתיישבים והנהגתם במטרה להמשיך ולקדם פינוי בהסכמה על פי התחייבותם לבג"ץ", מסרה המשטרה על הפינוי. "משטרת ישראל תחתור לביצוע הפינוי ללא הפעלת כח כנהוג, ככל שלא תופעל אלימות נגד שוטרים". כוחות הביטחון הגיעו למאחז ללא קסדות וללא אלות, כשגם פרשים לא נראו במקום.

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס

השר ארדן: "יום קשה ועצוב לעם ישראל"

"זהו יום קשה ועצוב לעם ישראל, יום בו נדרשות רשויות החוק לבצע את החלטת בג"ץ המורה על הריסת יישוב שהמדינה סייעה בהקמתו ופינוי תושבים מבתים בהם הם גרים כבר כ-20 שנה. למרות הקושי והכאב הגדול, אני קורא לכל מי שעל ההר - תנו לשוטרים ולכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם", אמר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן.

"אני קורא לחברי הכנסת ולמנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולהימנע מפעולות או אמירות שעלולות להחמיר את המצב. אני מבקש להבהיר לכל מי שהגיע להפגין ולהתנגד לפינוי שהחיילים והשוטרים נשלחו לשם לבצע את המשימה על ידי כולנו. לא נקבל בסלחנות שום הרמת יד או השלכת אבן על שוטר או חייל. אני מצפה מהמשטרה להביא לדין כל מי שפועל באלימות כנגד כוחות הביטחון", הוסיף השר.

"תושבי עמונה הם גיבורים. לצערנו, המאבק על עמונה לא צלח. הפסדנו בקרב אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל. תושבי עמונה, במסירותם ובנחישותם, מביאים להצלת אלפי משפחות יהודיות מפינוי וליישובן של אלפי משפחות חדשות בארצנו", אמר שר החינוך נפתלי בנט במליאת הכנסת. "מתוך היום הקשה הזה תצמח תקווה. מהריסות בתיה של עמונה נבנה ישוב חדש. מחצרותיה החרבות נקים גני ילדים בכל רחבי יהודה ושומרון. מהתבוסה המשפטית נכונן משטר חוקי חדש ביהודה ושומרון שיסדיר את כלל ההתיישבות, ומאובדן האחיזה הכואב הזה בהר, נצא להחלת ריבונותה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון כולה".

"שורה של צעדים שכבר יישמנו, כולל תקנת השוק וחוק ההסדרה שיעבור בקריאה שנייה ושלישית, ישימו סוף לשיטת העקירה המשפטית. בזכות המערכה בעמונה, ניצלו אלפי משפחות מפינוי ביתן. הרימו את ראשיכם, המשיכו ליישב את הארץ. 'אין לי ארץ אחרת, גם אם אדמתי בוערת'. אין לנו חיילים אחרים, אין לנו שוטרים אחרים, אין לנו צה"ל אחר. בשום מצב ובשום תנאי אסור שמישהו ירים יד. תושבי עמונה - עם ישראל אתכם, כולנו אחים".

עוד קרא בנט לראש הממשלה להפעיל את סמכותו בדחיפות אל מול שר הביטחון ולמנוע את הריסת השטחים החקלאיים בעמונה. לדברי השר בנט, אין הכרח בהריסתם ומדובר בהקרבת שטחים שלא לצורך. הדבר לא מופיע בפסק הדין ואין כל עתירה בעניינם. "ביום קשה בו משפחות נעקרות מביתן בגלל פסיקת בג״צ יש לנהוג בזהירות יתרה ולא באכזריות, ולא להקריב את שטחי ארץ ישראל בהתנדבות", אמר שר החינוך.

צפו: כתב חדשות 10 מדווח מתוך אחד הבתים בהם מתבצרים התושבים >>

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_omribait010217_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_3796n76y' kid='1_3796n76y' duration='31'']

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס

"פינוי של אדם מביתו כואב תמיד, אבל יום שבו ישראל הריבונית אוכפת את החוק הוא לא יום שחור לציונות, וחשוב שלא יהפוך ליום קשה לשוטרים ולחיילי צה"ל", צייצה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אודות הפינוי.

שר החקלאות אורי אריאל הגיע למאחז, ואמר כי הוא מצדיע לתושבי עמונה: "אנחנו בעמונה עם התושבים האמיצים שבזכותם יש את חוק ההסדרה שמיטיב עם אלפי בתים ביהודה ושומרון ופותר בעיות נוספות של דרכי גישה ודברים נוספים. אני מצדיע להם, אני רואה בהם מופת".

"אין פה אלימות מהצד האזרחי. אני מקווה שאנשי כוחות הביטחון, למרות מה שקרה כאן לפני 11 שנה - היו פה 220 פצועים, חלקם קשה - שהדברים האלה לא יחזרו על עצמם. בכל מקרה, אנחנו נחזור לכאן. דגל ישראל יתנוסס פה על הגבעה, יהיו פה חיים יהודיים. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה", הוסיף השר.


השר אורי אריאל מביע את תמיכתו בתושבי עמונה >>

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_amonaariel010217_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_hgmlrjcr' kid='1_hgmlrjcr' duration='46'']

עוד לפני תחילת הפינוי, פרסם מטה המאבק תדריך לתושבים בו מפורטות הוראות כיצד עליהם להתנהל בעת האירוע. בתדריך מתבקשים התושבים פעם אחר פעם לא להיענות לבקשות החיילים ולהתנגד לפינוי, אך לא לנקוט באלימות. "כל אחד מוצא לעצמו מקום להיות בו בשעת הגירוש, אין מצב שמישהו נשאר בחוץ", נמסר בהודעה, "מי שנשאר בחוץ, תוך שניה תופסים אותו ומעלים אותו לאוטובוסים. בזה המשחק נגמר".

"אף אחד לא קם והולך. גם אם השוטר אומר לכם לקום, אין מצב שאתם קמים. לא מתפנים מרצון", מודגש בתדריך, "תנו לשוטרים להוציא אתכם בכמה שיותר כוח שיידרש להם, ללא אלימות. הכי טוב מבחינתכם שארבעה שוטרים יצטרכו לקחת בן אדם אחד. השוטרים לא ינהגו באלימות אם לא יפעלו כלפיהם באלימות. לראש הממשלה יש אינטרס שהגירוש הזה יתבצע עם כמה שפחות מראות קשים".

פעילים אזקו עצמם והסתתרו מתחת לאחד הקרוואנים בעמונה >>

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_karavan010217_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_arso25m2' kid='1_arso25m2' duration='110'']

"אנחנו נדבר איתם על ליבם, אני מדברת בחוזקה ואני מאמינה שיגיע הרבה שאני מאוד אבכה, אני מאמינה שהשוטרות והשוטרים שיעמדו איתי יהיה להם מאוד קשה, חבל לי על הטראומה הנפשית שלהם, אפשר עדיין למנוע את זה", אמרה אחת מתושבות המאחז שפעילים רבים התבצרו בתוך ביתה. "לא ננקוט באלימות כלפי כוחות הביטחון, אני מקווה שהחבר'ה שיושבים פה הם הפוליטיקאים הבאים שלנו, אנחנו לומדים פה שיעור גדול באהבת ארץ ישראל ועם ישראל, נצא מפה עם הרבה תעצומות".

[brightcove_iframe video_id='ch10archive_yahavamona1217_1800' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ykcjv0eb' kid='1_ykcjv0eb' duration='468'']

תושבים מתפנים מעמונה
תושבים מתפנים מעמונה | צילום: רויטרס

עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון
עימותים בין תושבי עמונה לכוחות הביטחון | צילום: רויטרס