משרד הביטחון בוחן: סיוע משפטי חינם בתביעות אזרחיות נגד מתנכלים לחיילים חרדים

יוזמה חדשה של משרד הביטחון שהעלה היועמ"ש של המשרד מציעה סיוע משפטי חינם בתביעות אזרחיות לחיילים חרדים הסובלים מהתנכלויות בשל גיוסם לצה"ל. "יש כרגע פוטנציאל של כ-30 תביעות אזרחיות כאלה"

חרדי בלשכת גיוס
חרדי בלשכת גיוס | צילום: רוני שיצר

כתבת המקור על ההתנכלויות לחיילים חרדים

היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, פנה אתמול (רביעי) למשרד המשפטים בבקשה לסייע משפטית לחיילים חרדים הסובלים מהתנכלויות בשל גיוסם לצה"ל.

בבסיס היוזמה: מתן סעד משפטי בתביעות אזרחיות לאותם חיילים מותקפים, בכדי שיוכלו לתבוע ובהמשך אולי גם לקבל פיצויים בגין עוגמת נפש, לשון הרע ועוד.

עו"ד אחז בן-ארי כתב במכתבו לעו"ד אורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה: "אין ספק כי מדובר בתופעה חמורה אשר לא רק פוגעת בחיילים עצמם אלא יוצרת אווירה של דה-לגיטימציה והפחדה בקרב העדה החרדית, המכוונת להרתיע מתגייסים פוטנציאליים מלהתגייס לשירות סדיר".

שילוב חרדים בחיל האוויר
שילוב חרדים בחיל האוויר | צילום: אתר חיל האוויר

בן-ארי העריך כי קיים פוטנציאל של עשרות תביעות אזרחיות מן הסוג הזה, וכתב כי: "אנו מבקשים להרחיב את המערכה כנגד ההתנכלות, ע"י הגשת תביעות אזרחיות אישיות של החיילים כנגד מי שעוולו כלפיהם. על פי מידע שנמסר מהאגף הביטחוני-חברתי במשרדנו, יש כרגע פוטנציאל של כ-30 תביעות אזרחיות כאלה".

מהלך זה מצטרף לפנייתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לשרת המשפטים איילת שקד, מאוגוסט האחרון, בו ביקש לנקוט פעולות במישור הפלילי כנגד אותם תוקפים. משרד הביטחון יוזם מהלך זה כחלק מהמערכה כנגד ההתנכלויות כלפי המתגייסים החרדים הנמצאים במצוקה בשל התנכלויות אלו, ועומדים חסרי אונים אל מול המתנכלים.