תוכנית השלום הצרפתית: הסכם בתוך שנתיים

שר החוץ הצרפתי הציג בפני הפרלמנט בפריז את יוזמת הממשלה להתנעה מחדש של המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. לפי המתווה, מועצת הביטחון של האו"ם תקבע את חלון הזמנים לסיום הסכסוך. אם לא יושג היעד, צרפת תכיר חד-צדדית במדינה פלסטינית

ראש הממשלה נתניהו עם נשיא צרפת
ראש הממשלה נתניהו עם נשיא צרפת | צילום: רויטרס

התוכנית הצרפתית: שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הציג בצהריים (שישי) את היוזמה של הממשלה בפריז לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. היוזמה שהוצגה על רקע ההצבעה הקרובה בפרלמנט הצרפתי על הכרה סמלית במדינה פלסטינית, אותה מובילה מפלגת השלטון הסוציאליסטית, דורשת הצבת לוח זמנים של שנתיים להגעה להסכם שלום.

לפי פביוס, צרפת ומדינות נוספות באירופה מגבשות הצעת החלטה שתובא לאישור מועצת הביטחון של האו"ם להצבת לוח הזמנים לישראל ולפלסטינים, במהלכו תפעל צרפת לכינוס ועידת שלום בינלאומית בשטחה. פביוס ציין כי במידה והצדדים לא יעמדו בלוח הזמנים, תכיר צרפת באופן חד-צדדי במדינה הפלסטינית.

שר החוץ הצרפתי פאביוס בנאום בפרלמנט בפריז
שר החוץ הצרפתי פאביוס בנאום בפרלמנט בפריז | צילום: רויטרס

"אם המאמץ הסופי הזה להגיע לפתרון במשא ומתן ייכשל, צרפת תהיה חייבת לעשות את הנדרש ולהכיר במדינה פלסטינית ללא דיחוי. אנחנו מוכנים לכך", אמר פביוס לחברי הפרלמנט. לדבריו, אחרי ההכרה הסמלית במדינה הפלסטינית על ידי בריטניה, שבדיה, אירלנד וספרד, פריז לא יכולה להתעלם מהעימות ה"אינסופי" שלדבריו משחק לידי הקיצוניים.

"יש צורך בתמיכה, יש שיאמרו לחץ, מצד הקהילה הבינלאומית לסייע לשני הצדדים לעשות את הצעד האחרון לקראת השלום", אמר פביוס. "אנחנו חייבים להציג את לוח הזמנים משום שבלעדיו איך נוכל לשכנע מישהו שלא מדובר בעוד הידברות?"

בראיון לטלוויזיה המקומית בארצו אמר אתמול נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, שממשלתו תיזום את חידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים וכינוס ועידת שלום בינלאומית. "על צרפת לנטול את היוזמה למציאת פתרון דיפלומטי עבור הקונפליקט הנמשך בין הישראלים והפלסטינים", אמר הולנד. שעה טרם נמסרו תאריך או רשימת משתתפים לוועידה עליה הכריז הולנד.