משפחת פרנקל על מות הנער הפלסטיני: "אין הבדל בין דם לדם"

מהומות החלו במזרח ירושלים בשל החשד לרצח הנער הפלסטיני בן ה-17, שגופתו אותרה הבוקר. נסיבות מותו עדיין נחקרות. "רצח הוא רצח בלי קשר ללאום", אמר דודו של נפתלי פרנקל

שוטר מכוון את התנועה ליד זירת מציאת גופת הנער הפלסטיני ביער ירושלים
שוטר מכוון את התנועה ליד זירת מציאת גופת הנער הפלסטיני ביער ירושלים | צילום: רויטרס

בעוד צפון ירושלים התעוררה (רביעי) לבוקר סוער של הפרות סדר בשכונות שועפט ובית חנינא, בעקבות מציאת גופתו של נער פלסטיני בן 17 ביער ירושלים, המשטרה עדיין בודקת את כל כיווני החקירה - פלילי ולאומני.

"אנחנו בוחנים את כל הכיוונים", אמר ניצב יוסי פריינטה, מפקד מחוז ירושלים, וסירב לענות לשאלות. דוברות המחוז מסרה: "לפי שעה אין ודאות לנסיבות האירוע, ישנם מאמצים חקירתיים ומודיעיניים לגבש תמונה יותר עובדתית וראייתית - לפיכך כל כיווני החקירה נבדקים".

כוחות צה
כוחות צה"ל בשכונת שועפאט בעת הפרות סדר | צילום: חזי סימנטוב

שי פרנקל, דודו של הנער נפתלי פרנקל, שנחטף ורצח על ידי מחבלים, פרסם היום הודעת רשמית מטעם המשפחה על רקע החשד לפעולת נקם. "אם אכן נרצח צעיר ערבי על רקע לאומני הרי שמדובר במעשה מחריד ומזעזע. אין הבדל בין דם לדם", נכתב בהודעה. "רצח הוא רצח, יהיו הלאום והגיל אשר יהיו. אין הצדקה, אין סליחה ואין כפרה לרצח כלשהו", מסר פרנקל.

מאות מפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון, יידו לעברם אבנים וחפצים שונים, ואף רגמו באבנים את תחנת הרכבת הקלה במקום. שלושה מטעני צינור הושלכו, אחד מהם התפוצץ. אזרח ערבי פונה לבית החולים מוקאסד, ובמשטרה הוחלט שלא לפתוח היום את הר הבית למבקרים יהודים ולתיירים, בשל המתיחות באזור.

מוחמד, קרוב משפחה של הנער שנרצח, טוען כי המניע היה לאומני ודחה את ההערכות לפיהן מדובר ברצח על רקע משפחתי או פלילי. "ברבע ל-04:00 עמד ליד ביתו הצעיר, שלומד בבית ספר עמל בעטרות, וחיכה לתפילה בשועפט", אמר לחדשות10, "באותה שעה באו כמה אנשים, יהודים מתנחלים, עם מכונית יונדאי, עשו פרסה, קראו לו והכניסו אותו לאוטו שלהם. חברים שלו היו רחוקים ממנו קצת, ולא הספיקו להגיע אליו. שלושה-ארבעה אנשים ראו את זה ורדפו אחרי הרכב. זו לא פעם ראשונה - אתמול הם הרביצו לאישה".

קרוב המשפחה הוסיף: "זה לא משהו פנימי, חס וחלילה, ממש לא על רקע כבוד המשפחה. אנחנו משפחה אחת בכפר, ואין דברים כאלו שיגיעו להריגה. כל החמולות קרובי משפחה כולם, והנרצח הוא מהחמולה הגדולה ביותר בשועפט. אבא שלו נמצא בתחנת המשטרה בנווה יעקב כבר שעתיים ואפילו לא מדברים אתו שם, שלא לדבר על לנחם אותו. האמת היא שהמתנחלים חטפו אותו, הרגו אותו ושרפו אותו".

השר אריאל: "מעשה מתועב ומזעזע, להביא את הרוצחים לדין"

מספר חברי כנסת ממפלגות האופוזיציה יישרו קו עם הערכות מוקדמות יותר לפיהן מדובר בחשש לפיגוע נקם, והביעו חשש מפני גל של נקמות מצד פעילי ימין.

"גל מסוכן של שנאה ואלימות מאיים לשטוף את הארץ. יש מי שמנצל את הזעזוע והאווירה הקשה בעקבות רצח הנערים להסתה נגד ערבים באשר הם", כתב ח"כ דב חנין. "בעת הזאת מבחנה של ההנהגה הוא ביכולת למנוע את הנפילה לתהום ולעצור בעוצמה את מי שמנסה לדחוף אותנו לשם". יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון, הוסיפה: "אם יתאמת החשד שהרקע לאומני, האחריות מוטלת על שרי הקבינט שהסיתו וקראו לנקמה מבלי להבחין בין חפים מפשע ובין האחראים על הרצח והחטיפה הנוראיים. "מאות פעילי הימין הכהניסטים והלאומניים, שהתפרעו בירושלים בדרישה לנקמה ופגיעה בערבים, קיבלו רוח גבית מהתבטאויותיהם המתלהמות של שרי הימין הקיצוני".

השר אורי אריאל מהבית היהודי גינה את הרצח, מבלי להיכנס לפרטים. "רצח הנער הערבי הבוקר ושריפת גופתו הינה מעשה מתועב ומזעזע", כתב, "אני קורא למשטרה לא לחסוך במאמצים, להגיע אל הרוצחים בצורה המהירה ביותר ולהביאם לדין".