בג"צ דן בעתירה נגד הריסת ביתו של זיאד עוואד, רוצחו של ברוך מזרחי

בג"צ דן בשעה זו בעתירה של "המוקד להגנת הפרט" נגד הריסת ביתו של זיאד עוואד, המחבל שהודה לדברי המשטרה והשב"כ ברציחתו של קצין המודיעין ברוך מזרחי ערב ליל הסדר. במקרים דומים, החליט בג"צ שלא להתערב בהריסה, ואלמנתו של מזרחי ביקשה בדמעות: "תהרסו את ביתו של המחבל"

זיאד עוואד, המחבל המואשם ברציחתו של ברוך מזרחי
זיאד עוואד, המחבל המואשם ברציחתו של ברוך מזרחי | צילום: חדשות10

שבוע לאחר שהותר לפרסום דבר מעצרו של זיאד עוואד, מחבל ממשוחררי עסקת שליט שהודה על פי צה"ל והשב"כ ברציחתו של קצין המודיעין המצטיין ברוך מזרחי בליל הסדר, נערך היום (שני) דיון בבג"צ לגבי הריסת ביתו, בו משתתפת גם הדס, אלמנתו של מזרחי.

הרשויות החליטו לפני שבוע להרוס את הבית של עוואד, שנעצר יחד עם בנו שסייע לו ברצח, אולם "המוקד להגנת הפרט", ארגון זכויות אדם הפועל למען הפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון, הגיש עתירה נגד ההריסה. בעקבות הדיון, התחייבה המדינה שלא להרוס את הבית בתוך 12 שעות מהחלטת בג"צ - וכן הודיעה כי ההריסה תתבצע בחומר נפץ, ולא בכלים מכאניים.

במקרים דומים בעבר, סירב בג"צ להתערב בשיקולי המדינה והורה על הריסת בתי מחבלים. המדינה הגישה לשופט נעם סולברג מסמך מפורט ובו מציינת מדוע על בית המשפט להמשיך באותו קו גם הפעם, כאשר אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, אומר לבג"צ: "הריסת ביתו של המחבל שרצח את ברוך מזרחי תתרום להרתעתם של מפגעים פוטנציאלים נוספים". אלמנתו של מזרחי, הדס, שהיתה בדיון אף היא, ביקשה בדמעות להרוס את הבית.

"על רקע ההידרדרות במצב הבטחוני, שהגיעה לשיאה בחטיפתם של שלושה בני נוער ישראלים לפני כשבועיים וחצי, הריסת הדירה בה התגורר המחבל חיונית כדי להרתיע מפגעים נוספים מלבצע פיגועים חמורים נוספים. לדעת המדינה, הפעלת הסמכות נגד דירתו של המחבל אכן תתרום בצורה משמעותית למטרה זו", נכתב בתשובת המדינה. "רוב הטענות העקרוניות שמעלים העותרים אינן חדשות, והן נדונו ונדחו במסגרת פסקי דין רבים".

הפרקליטות מפרטת את הרקע של עוואד, שהיה אמור להשתחרר ב-2026 לפני ששוחרר בעסקת שליט: "המחבל הנו פעיל חמאס ותיק, שבשנת 2000 נעצר והורשע בהמשך בעבירות שונות, לרבות מעורבות בחטיפת נשק משומר בבית גוברין ובגרימת מוות בכוונה של שלושה פלסטינים בהם חשד כמשתפי פעולה עם ישראל. בתוך זמן קצר מאז שחרורו, שהותנה בכך שיימנע מכל פעילות טרור עתידית, חזר המחבל לפעילות טרור חמורה, שכללה קריאה מתוקף תפקידו כאימאם לביצוע פיגועי התאבדות".

ביתו של זיאד עוואד, המחבל המואשם ברציחתו של ברוך מזרחי
ביתו של זיאד עוואד, המחבל המואשם ברציחתו של ברוך מזרחי | צילום: חדשות10

"אשתו של המחבל היתה מודעת להחזקת הנשק ולשימוש בו"

נגד עוואד הוגש בשבוע שעבר כתב האישום החמור, בו הואשם בתשעה אישומים שונים, כולל גרימת מוות בכוונה. לאחר שביצע את הפיגוע בשעה 17:45 בערב ליל הסדר, על פי כתב האישום, נמלט המחבל מהמקום ושיבח באוזני בנו את הביצוע: "הפיגוע היה מוצלח ומעבר למצופה, ומי שנרצח הנו קצין בכיר במשטרה הישראלית".

צידוק נוסף להריסת הבית על פי המדינה הוא הודעות הבן סלאח א-דין, שלפיהן אשתו של המחבל היתה מודעת לעצם החזקת הנשק על ידי המחבל, לשימוש בו, ואף למיקומו לאחר הפיגוע. כמו כן, צוין כי המחבל עשה פעולות הכנה, כולל ניסויים עם משתיק קול בכלי הירי, במחסן המבנה. הפרקליטות כותבת כי בניגוד לכוונה המקורית להרוס את כל הבניין, הרי שלבסוף דירתו של המחבל בקומה השנייה תיהרס, אם כי הקומה הראשונה וחדר המדרגות, השייכים לבני משפחה אחרים, יישארו על כנם.

המדינה מציינת ברקע כי "מאז תחילת 2014, ובדגש על שלושת החודשים האחרונים, ניכרת עלייה תלולה בפיגועים חמורים בהם נהרגו אזרחים ישראלים או שנעשה בהם שימוש בנשק חם", ומזכירה גם כי ברבעון האחרון, מאז אפריל, ישנן 15 התרעות על פיגועי חטיפה - בדיוק כמו במחצית השנייה של שנת 2013.