לחץ בדיוני הקבינט: נתניהו הורה לעצור משוחררי עסקת שליט בעקבות פענוח רצח סנ"צ מזרחי

גורם שמתמצא בדיוני הקבינט המדיני-ביטחוני מספר כי לאחר שנודע כי הרוצח הוא ממשוחררי עסקת שליט, שיקול ראש הממשלה היה להראות כי ישראל מגיבה. 76 ממשוחררי העסקה כבר חזרו מאז 2011 לעסוק בטרור ובמבצע הנוכחי נעצרו 55 בסך הכול

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בעקבות מבצע שובו אחים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בעקבות מבצע שובו אחים | צילום: רויטרס

(5:17 דקות)

גורם המתמצא בדיונים בקבינט המדיני-ביטחוני, אומר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, נכנס ללחץ מהעובדה שפענוח הרצח של סגן-ניצב ברוך מזרחי, הצביע שמדובר במשוחרר עסקת שליט.

אותו גורם טען כי זה היה השיקול המרכזי של ראש הממשלה בהוראה על מעצר המשוחררים האחרים כדי להראות שישראל מגיבה.

בעקבות החלטת הקבינט נעצרו במבצע הנוכחי 55 ממשוחררי עסקת שליט והשב"כ עומל על הכנת תיקים מודיעיניים במטרה להחזיר את כולם למאסרי עולם. למרות זאת, השב"כ יתקשה להחזיר את כולם למעצר שנדונו אליו בתחילה.

הסטטיסטיקה מלמדת כי 76 משוחררי עסקת שליט כבר חזרו לטרור מאז שנת 2011 וכי לא פחות מ-60% מאסירים משוחררים חוזרים לכלא הישראלי במוקדם או במאוחר.

בתוך כך, מוקדם יותר היום (שני) כחודשיים לאחר רציחתו של סגן ניצב ברוך מזרחי במחסום תרקומיא, בדרכו עם משפחתו לשולחן ליל הסדר בקרית ארבע, הותרו לפרסום פרטי פיענוח הרצח.

מהפרטים עולה כי השב"כ והימ"מ עצרו ב-7 במאי, לפני חודש וחצי, את שני החשודים לאחר שכיתרו את ביתם והם יצאו ללא כל התנגדות. האב זיאד עוואד (42) ממשוחררי עסקת גלעד שליט ובנו עז א-דין (18), שניהם אנשי חמאס מהכפר אידנא הסמוך לחברון.

בחקירתם סיפרו האב ובנו  כי רצו להיות שאהידים וכי הבן הוא שביצע את התצפיות על האזור הרלוונטי, והסגיר את רובה הקלצ'ניקוב בעזרתו בוצע הרצח. לאחר הפיגוע, על פי הפרסום, אמר עוואד לבנו שהמניע לביצוע הפיגוע הוא דתי: "על פי האסלאם, כל מי שהורג יהודי מגיע לגן עדן". הפרקליטות הצבאית הגישה כתבי אישום חמורים נגד המעורבים.