החרדים חוגגים: "חוק הגיוס ריק מתוכן"

כשקוראים את האותיות הקטנות, מגלים שהחקיקה שנועדה לקדם שוויון בנטל היא "הטובה ביותר שיכול הציבור החרדי לקבל", כפי שהוגדר בתקשורת החרדית. לפיד אמנם התגאה, אבל בפועל רבבות חרדים יזכו כבר עתה לפטור וגיוס חובה יהיה רק בגיל 21 - בשכר של אלפי שקלים בחודש. "יש עתיד": "נעביר את יעדי הגיוס לאישור בחוק"

חרדי וחייל מתפללים בכותל
חרדי וחייל מתפללים בכותל | צילום: רויטרס

אתמול בלילה אישרה ועדת שקד את חוק הגיוס החדש, אחרי שהחרדים נטשו את הוועדה לאחר שח"כ אריאל אטיאס מש"ס ניסה לרוקן את החוק מתוכן. לפיד חגג היום (חמישי) את הבלוף. "חוק שירות ביטחון חובה על החרדים, בדיוק כמו שהוא חל עלינו ובדיוק כמו שהוא חל על ילדינו. כבר מהחודש הבא כל צעיר חרדי בן 17 יקבל צו גיוס".

לא ברור למה הוא חגג. מה שברור שמשמעות הק הפוכה. כל החרדים בני 18 ומעלה יזכו לפטור מיידי משירות. לנצח. למה החרדים זועקים? כי גם להם יש אינטרס שתטעו לחשוב שיש גיוס חרידם וגם כי מלחמת דת מחזקת את הציבור ומרחיקה אותו מישראל. "זה שום דבר", אומר אבי מימרן, מנהל תכניות, רדיו "קול ברמה". "אני לא יודע אם עבדו עליו או שגם בזה הוא לא מבין".

אז מה אומר החוק? אטיאס ניסה להסתיר את גודל ההישגים: "עדיך שלא ידעו הכל. יאיר לפיד עשה פארסה מכל החוק. הוא הבטיח הבטחות גדולות כמו כל הבטחות הבחירות שלו. הוא אמר: 'כל בן 18 יתגייס'. כשהוא נכנס לקואליציה הוא אמר 'כל בן 21'. הגענו ל-26".

החשבת מי שאינם חרדים כחרדים ובמסלולים שאינן צבא כצבא. "המציאות מבחינת החרדי או האברך לא השתנתה במאומה", הסביר הבוקר אטיאס. "אני רוצה שתדעו שמי שבן 22 שהולך לצבא ויש לו ילד אחד, הוא מקבל 5,000 שקל בחודש שכר. הוא מתחיל בשמונה או בתשעה בבוקר וחוזר בחמש אחרי הצהריים לבית".

החוק קובע שגם בשלב הקבע כל החרדים פטורים עד גיל 21. הגיוס בגיל מבוגר לא משמעותי ובשכר גבוה. אפילו בשירות האזרחי בנו להם מסלול בשכר של 4,000 שקלים לחודש. "באמת כנראה שהחוק הזה ריק מתוכן, יש מי שיגיד אפילו שהוא הטוב ביותר שיכול להיות לציבור החרדי", אמר מוטי לביא, בכיר שדרני הרדיו החרדים, למאזיניו.