נתניהו חותר לאישור מהבית הלבן לספח יישובים – בלב השטח הפלס'

רה"מ מעוניין לספק מסר שיישובים מחוץ לגושים לא יהיו חלק ממדינה פלס' • קטאר במסר לישראל: לא נעביר כסף לעזה עד שתתבהר תוכנית הסיפוח • כוכבי: האירועים הקרובים עלולים להתפתח ללחימה בעזה

זמן צפייה: 03:53

הקרב על הסיפוח: ראש הממשלה בנימין נתניהו חותר לקבל אישור מהבית הלבן להחיל ריבונות על יישובים שנמצאים בעומק השטחים, הרחק מהגושים – כך פורסם הערב (שלישי) בחדשות 13. זאת, כדי להעביר מסר כי יישובים במיקומים אלו לא יהפכו להיות חלק ממדינה פלסטינית, כסוג של הצהרת כוונות לגבי העתיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת | צילום: חדשות 13

קטאר במסר לישראל: לא נחדש העברת הכספים לעזה עד שלא תתבהר תוכנית הסיפוח | ברק רביד

בשבועיים האחרונים, קטאר העבירה לישראל מסרים בכמה ערוצים לפיהם היא לא מתכוונת לחדש את העברת הכספים לעזה "עד שלא יתבהרו הדברים" סביב תוכנית הסיפוח בגדה המערבית, כך לפי שני דיפלומטים מערבים שמעורים בנושא. כוונת הקטארים היא כי לא יעבירו את הכסף החל מחודש יולי, לאור כוונת ממשלת ישראל לבצע סיפוח החל מה-1 בחודש.

אחד המקומות שבו הועבר המסר היה בישיבת "זום" של המדינות התורמות לרשות הפלסטינית, לפני שבוע. שר החוץ הקטארי אמר שם למנכ"ל משרד החוץ היוצא יובל רותם, שהשתתף גם הוא, כי על ישראל לדעת כי לסיפוח יהיו השלכות מבחינתה של קטאר.

אמיר קטאר, חאמד בן חאליפה אל-תאהני
אמיר קטאר, חאמד בן חאליפה אל-תאהני | צילום: רויטרס

הקטארים לא רוצים להיראות כמי שמסייעים לישראל ומעבירים כספים לעזה בזמן שירושלים מספחת שטחים פלסטינים בגדה.

המצב הכלכלי בעזה רק הולך ומידרדר. החשש בישראל הוא שהפסקה של העברת הכסף הקטארי לעזה עלולה להביא להסלמה חמורה ולחידוש שיגור בלוני התבערה והרקטות.

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לכיוון שטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

הרמטכ"ל מזהיר: האירועים הקרובים עלולים להתפתח ללחימה בעזה | אור הלר

בד בבד, הרמטכ"ל אביב כוכבי הזהיר היום לוחמים שהגיע לצפות בהם מתרגלים כי "אתם יכולים למצוא את עצמכם בעוד כמה שבועות ביו"ש בגלל הפרות סדר וטרור. אתם צריכים להיות גמישים, תהיו מוכנים עם עצמכם, האירועים הקרובים יכולים להתפתח ללחימה בעזה".

אביב כוכבי
אביב כוכבי | צילום: רויטרס

כוכבי ערך היום גם "משחק מלחמה" כחלק מתרגול תרחישים אפשריים לקראת אפשרות של סיפוח ביולי. התרחיש הראשון עסק בעלייה בטרור עממי ומפגעים בודדים, התרחיש השני עסק גם בפעילות של חוליות מקומיות ובתרחיש הקיצוני יותר, בהסתברות נמוכה, דובר על אינתיפאדה שלישית. אולם הסיכוי לתרחיש זה נחשב אפסי, בשל המצב הכלכלי המשופר בשטחים.

בתוך כך, בצל כוונת הסיפוח, פורסם הערב בחדשות 13 כי שרת התחבורה מירי רגב הורתה לנתיבי ישראל על סלילת כביש חדש, שיהווה הארכה לכביש 5 – כך שיגיע עד בקעת הירדן. הקטע החדש שיסלל יעבור במקטע שבין צומת תפוח עד פצאל.