העלאת הריבית תצנן אינפלציה, אך תכחיד עסקים בישראל • דעה

העסקים הקטנים והבינוניים אחראיים ל-1.8 מיליון משרות. העלאת הריבית ל-2% תוסיף לעסקים עלויות מימון של 3.5 מיליארד שקל. אם לא יימצאו פתרונות, אותם עסקים ייכחדו עוד לפני שהאינפלציה תרד

זמן צפייה: 01:36

בשבוע שעבר החליט נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, על העלאה אגרסיבית בריבית המדינה, העלאה של 0.75% אשר מובילה לריבית מצרפית של 2% - זאת על מנת לצנן את קצב האינפלציה שעלה ביולי לרמה של 5.2% שיא של כמעט 14 שנים.

המשק וכלי התקשורת כולם רצו לבחון את תוספת העלויות למשכנתא. המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, אף הסביר כי מחירי הדיור לא עומדים בראש סדר העדיפויות וכי מי שלקח משכנתא בימי הגדלת רכיב הפריים, אמור היה לקחת בחשבון שהריבית תעלה.

אכן, צודק בנק ישראל שנדרשים צעדים דרסטיים על מנת לצנן את האינפלציה, הוא צודק פעם נוספת בהסבר, שלפיו מי שהגדיל את רכיב המשכנתא בריבית פריים צריך היה לקחת בחשבון עלויות מימון נוספות והעלאת הריבית. באותה נשימה, בישרה לנו המדינה כי ישנו עודף של עשרות מיליארדים מגביית מסים - עודף תקציבי שניתן וראוי היה להשתמש בו לצורך הפחתת נטל המס של האזרחים.

חלום הדירה מתרחק. אתר בנייה בבאר יעקב
לא רק שוק הדיור הוא הקורבן בהעלאת הריבית | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

במציאות רגילה ובמצב פוליטי רגיל, צעד של העלאה אגרסיבית של הריבית זה אמור היה להיות מלווה בתוכנית ממשלתית לסיוע ולהקלה על כלל האזרחים נוכח העובדה כי ממשלת המעבר מוגבלת ביכולתה להניע מהלכים חדשים ומורכבים, אך ניתן ורצוי לחשוב על פתרונות יצירתיים כיצד להקל עם התעשייה המקומית, אותה תעשייה מקומית ששימשה "בלון חמצן" למשק הישראלי בתקופת משבר הקורונה.

אותה תעשייה ישראלית הובילה לעודף של עשרות מיליארדים מגביית מסים. אותה תעשייה מקומית, תוצרת כחול לבן שאין לה עודפים ואין לה רזרבות אלא היא מתקיימת חודש בחודשו. אותה תעשייה ישראלית קטנה ובינונית שמהווה 99.5% מכלל התעשייה בישראל ואחראית ל-1.8 מיליון משרות במגזר העסקי.

זו אותה כלכלה ישראלית תוצרת כחול לבן ש-80% ממנה נאלצת לקחת הלוואות מימון כדי למלא חמצן בבלון החמצן שהיא מהווה למשק והלוואות אלו ניתנות לה בריבית פריים, אין לה אפשרות לבחור ריבית אחרת, אין לה אפשרות אחרת.

אותם 623,000 עסקים קטנים ובינוניים שמספקים תוצר בהיקף של כ-212 מיליארד שקל והיום כורעים תחת תוספת עלויות מימון של כ-3.5 מיליארד. תוספת עלויות זו מתווספת לתוספת בהיקף של כ-173 מיליון שקל בשל עליית מחירי החשמל וזאת רק עד לסוף שנת 2022.

אכן, הממשלה החליפית מוגבלת ביכולתה להניע מהלכים מורכבים, אכן בנק ישראל מחויב להילחם ולצנן את האינפלציה - אך ניתן ואף רצוי לבצע מהלכי סיוע דחופים אשר יבטיחו תשתית עקבית של צמיחה כלכלית יציבה ובת קיימא במגזר העסקים הקטנים והבינוניים.

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי
נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי | צילום: דני שביט

בין הצעדים האפשריים: הפחתת מס החברות, הגדלת היצע מקורות האשראי לעסקים קטנים, הפחתת נטל הרגולציה (רישוי העסק, היתרי בנייה), הפחתת מסים עירוניים, החלת פחת מואץ בתעשייה הקטנה, רשימה זו היא רק ממעוף הציפור.

אם המדינה לא תידרש לנושא – האינפלציה תצטנן אך תיקח איתה שאולה את התעשייה המקומית כחול לבן ובלון החמצן כבר לא יוכל להתמלא פעם נוספת ולעמוד איתן במשבר הבא.

יוסי אלקובי הוא נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com