חלום ההזדמנויות של הפריפריה דרך הצעירים

בכנסת השיקו את פורום UNDER 40 של חברי הכנסת הצעירים שנועד לקדם את ההשקעה בצעירים. חשוב אבל להגיע לנקודה שבה יהיה ייצוג לצעירים וצעירות מהפריפריה ולהביא למרכז הבמה את אלה שמעולם לא חלמו להגיע אליה • דעה

 הייטק סטארטאפ
אילוסטרציה | צילום: Envato Elements

רוח צעירה נשבה בכנסת כשהושק לאחרונה פורום 40 UNDER של הח"כים הצעירים. בישיבה הראשונה הסכימו כולם שהשקעה בצעירים היא השקעה במנוע הצמיחה של המדינה והוחלט פה אחד על הקמת ועדה מייעצת לקידום ושיתוף צעירים לקראת התקציב הבא.

הקמת הפורום היא מהלך מבורך, בוודאי לאור תת-הייצוג של צעירים בכנסת ונוכח העובדה שבישראל עדיין אין תוכנית פעולה לאומית אסטרטגית לצעירים. אולם כשמדברים על ייצוג של צעירות וצעירים, חשוב לשאול: על אילו צעירים מדברים? האם שוב נראה בוועדות את הצעירים החזקים, מהמרכז, שכבר השתלבו בתפקידי מפתח בכלכלה ובתקשורת? האם את קולה של הצעירה מטמרה יכולה להשמיע צעירה מרעננה? איך נדאג שיישמעו הקולות שלא נשמעים לרוב, של אלה שזקוקים יותר מכולם לתוכנית אסטרטגית שתרחיב את מנעד ההזדמנויות העומדות בפניהם?

אחת המתודות של יועצים שמלווים צעירים נקראת "תרגול תוכניות עתיד" של מארק סאביקס, כשהצעיר מתבקש לתכנן יום בחייו בעוד 5 שנים. כשבוחנים את התשובות נחשפת מציאות כמעט בלתי נתפסת: צעירים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות לא רק שמתקשים לדמיין את עצמם בתפקידים משמעותיים, חלקם אף מתקשים לצייר תמונת עתיד כלשהי, ולדמיין את עצמם במקום טוב יותר מהיום.

בישראל 2022 הפערים בין צעירים מעמיקים, ובשעה שצעירים "חזקים" מתברגים ביחידות הטכנולוגיות ובהייטק, מחקר של מרכז טאוב מראה ששיעור נמוך יותר של עובדים מהפריפריה מועסק בתחומים מדעיים וטכנולוגיים. רק לאחרונה הוצגה בפני ועדת החינוך סקירה של ד"ר איריס בן דוד-הדר, שלפיה הסיכוי ללמוד במוסד אקדמי גבוה פי שלושה וארבעה עבור תלמיד מרקע מבוסס בהשוואה לעמיתו מרקע מוחלש. למעשה כבר בכיתה ה' קיים מתאם חיובי בין ההישגים במיצ"ב ובין רמת ההכנסה של ההורים.

המציאות הזאת מתורגמת לפערים בשוק העבודה, שהנגזרת שלהם היא פגיעה במגמת הגידול בתמ"ג, להגירה של אוכלוסיות חזקות למרכז, וחמור מכך, להיחלשות הלכידות החברתית בישראל. בזמן שצעירים ממעמד גבוה יכולים לשאוף ולתכנן עתיד על בסיס מרחב הזדמנויות אינסופי, ישנם צעירים שאפילו לא מסוגלים לחלום בהקיץ. השנים חולפות, וקולם האותנטי של צעירים מהפריפריה לא נשמע מספיק. לא באקדמיה, לא בשוק העבודה ולא במוקדי קבלת ההחלטות.

ישנה בשורה גדולה בהחלטה לשלב צעירים בצמתי קבלת ההחלטות, אולם בשורה אמיתית תהיה רק בהעדפה מתקנת ובייצוג יתר מכוון של צעירות וצעירים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, שיוכלו להביא לשולחן את האתגרים המעסיקים את הצעירים השקופים.

יחיעם כהן
יחיעם כהן

זהו הוא תנאי הכרחי ליצירת תוכנית שביכולתה לחולל שינוי, להביא להגברת המוביליות החברתית, לחזק את הפריפריה ואת הלכידות החברתית שהולכת ומתפוררת. פורום הצעירים החדש הוא הזדמנות. כדי לא להחמיץ אותה, נדרש אומץ להביא למרכז הבמה בעיקר את אלה שמעולם לא חלמו להגיע אליה. החזקים יסתדרו לבד.

יחיעם כהן הוא סמנכ"ל צמיחה ושותפויות בארגון שותפויות אדמונד דה רוטשילד

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר חדשות 13? שלחו לנו למייל: opinion13news@gmail.com