שרי הממשלה - מוטלת עליכם האחריות להדיח את נתניהו | דעה

על שרי הממשלה מוטלת החובה לקחת אחריות ולהדיח את מי שעומד בראשות הממשלה שהובילה למחדל הגדול ביותר שידעה המדינה ב-75 שנות קיומה. מהלך זה יאפשר לחלקם להישאר בזירה הציבורית ולשקם את מפלגת הליכוד - ולחלק אחר מחבריהם להיעלם מהחיים הציבוריים

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

יומיים בלבד, ואף פחות מכך, נדרשו לצה"ל ולפיקוד הדרום בכדי להבין כי לצד האתגר המבצעי המורכב שנוצר בעקבות מתקפת החמאס, נוצר גם אתגר אזרחי מורכב וחסר תקדים, שלאור תוצאותיו והתפקוד המוגבל מאוד של משרדי הממשלה, ניצב גם הוא לפתחם של גורמי הצבא.

כבר במחצית השבוע הראשון למלחמה התייצבנו בפיקוד הדרום כ-35 אלופים במיל', ניצבים בדימוס, ראשי אגפים לשעבר מהשב"כ ומהמוסד, במטרה ללוות קהילות מיישובים שפונו מביתם תחת אש, תוך כדי או לאחר השבת הארורה, למקום מגורים חלופי ברחבי הארץ. המשימה הוגדרה בקווים כלליים: "להתחבר ולסייע לקהילות וליישובים להתארגן במקום מושבם הזמני ולהיערך בצורה מיטבית לחזרתם העתידית הביתה".

קיימים הבדלים בין יישובי העוטף, ויש לקחת בחשבון גם את היקפי הפגיעה שספגו הקהילות בגוף, בנפש, בחטופים, בנעדרים, בענפי המשק ובתשתיות. אך כמה דברים היו אחידים וחזרו על עצמם בכל המפגשים עמם: אובדן האמון במדינה, במוסדותיה, במערכות הביטחון ותחושת חוסר הוודאות. בהיעדר יציבות וסדר היינו אנחנו העוגן המסוגל לחבר קו ברור בין הנקודות הפרוסות במרחב ובין מכלול רחב של גורמים, לייצג את צרכיהם מחד, אך גם להעביר אליהם מסרים מהימנים ומוסמכים מאידך.

ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה (ארכיון) | צילום: קובי גדעון / לע״מ

כמעט חודשיים חלפו כבר מאז פרצה המלחמה, ועדיין חלק מהרשויות המוסמכות ומשרדי הממשלה מתקשים "להיכנס לאירוע". לכל היותר מפריחים ראש הממשלה והשרים סיסמאות ריקות לחלל האוויר, אך בפועל רבים מהם, למעט בודדים, כמעט שאינם יורדים לשטח ואינם מצליחים לייצר תהליכים ומענים אפקטיביים. במקום זאת, ממשיכים גורמים אזרחיים, מתנדבים ברובם או כאלה הממומנים באמצעות תרומות של גורמים פרטיים, לשאת בנטל, לתמוך ולסייע באמצעות חמ"לים ופעילויות שונות לקהילות במגוון רחב של נושאים, החל מצרכים בסיסיים, המשך בחינוך, רפואה ונפש, מגורים, חקלאות, ייעוץ ארגוני, כלכלי ועוד.

אין כאן באמת הפתעה, שכן בשנה החולפת פורקו, פוזרו והוחלשו מאוד מרבית משרדי הממשלה. גורמי מקצוע במשרדים עזבו או עברו ניוון, ולתפקידי מפתח מונו מקורבים חסרי ניסיון, הבנה, ידע או יכולת, כאשר תהליכי העבודה הסדורים בין ובתוך המשרדים פסקו מלהתקיים.  מכיוון שכך, דברים שלא פעלו בשגרה, קל וחומר שאינם פועלים עכשיו גם בחירום. כך למשל, הגישה הריכוזית אותה מובילים במשרדי הממשלה ובמשרד האוצר, ולפיה אין מקצים למועצות המקומיות והאזוריות די סמכויות ומשאבים, טופחת שוב על פנינו ולא לראשונה. למעט משרדים יחידים, ובהם משרד החינוך, שם ניכר כי התעשתו וסייעו לפתוח בזמן קצר עשרות רבות של בתי ספר וגני ילדים בזמן אפס - נראה כי רובם המכריע של המשרדים טרם התגברו על ההלם הראשוני.

רה״מ נתניהו לצד השרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים
רה״מ נתניהו לצד השרים גלנט וגנץ במסיבת העיתונאים | צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90

בהיעדר סנכרון בין המשרדים, ובהיעדר הנהגה והובלה ממשלתית, גם הגופים שהוקמו, דוגמת מנהלת "תקומה", טרם קיבלו נכון לכתיבת שורות אלה את המשאבים הנדרשים לפעולתם ממשרד האוצר, ואינם מצליחים למלא את ייעודם. לשאלה האם ניתן לעשות שינוי משמעותי תוך כדי מלחמה ולצאת מהפלונטר אליו נקלעה המדינה - התשובה היא חד משמעית כן.

לשם כך, על משרד האוצר, שמתחיל להראות סימני התעשתות, לשחרר מיידית את כלל התקציבים והמשאבים הנדרשים למועצות האזוריות על מנת לתמוך בתושביהן המפונים ולספק להם את הנדרש, לשדרג את אמצעי הביטחון ביישובים, לייצב חזרה את כיתות הכוננות אשר חלקן שילמו מחיר דמים כבד, להחזיר לפעילות תשתיות, שירותים ומוסדות חינוך במטרה להשיב את היישובים לתפקוד תקין ובטוח ביום בו יוחלט על חזרתם. יש להקצות למנהלת "תקומה" את כל התקציבים, המשאבים והכלים הנדרשים, על מנת לתמוך בקהילות ולטפל בהחזרת חבל ארץ זה ללבלוב ולשגשוג עתידי, ולעשות זאת בתיאום עם המועצות האזוריות ולא "מעל לראשם".

והחשוב ביותר - במקום להמשיך ולהסתתר ולהימנע ממפגשים עם תושבי העוטף, על שרי הממשלה מוטלת החובה לצאת לציבור ולומר בריש גלי את שנאמר כבר על ידי חלקם בחדרי חדרים: "נכשלנו, עלינו לקחת אחריות ולהדיח את מי שעומד בראשות הממשלה שהובילה למחדל הגדול ביותר שידעה המדינה ב-75 שנות קיומה". מהלך זה יאפשר לחלקם להישאר בזירה הציבורית ולשקם את מפלגת הליכוד - ולחלק אחר מחבריהם להיעלם מהחיים הציבוריים ,ואיתם גם אנשי השוליים הקיצוניים, הימניים והבלתי ציוניים שהכניס נתניהו לממשלתו.

ניצב בדימוס בועז גלעד שימש במגוון תפקידים בכירים בשב"כ ובמשטרת ישראל, וכיום יזם עסקי וחברתי ועמית מחקר במכון לחקר הביטחון האישי והחוסן הקהילתי במכללה האקדמית גליל מערבי

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com