טראמפ הבין: סנקציות כלכליות עדיפות על תקיפת מטוסים • פרשנות

נשיא ארה"ב חתם על צו חסר תקדים, שפוגע אישית בחמינאי ובשמונה בכירים של משמרות המהפכה • ישראל מאויימת לראשונה במסגרת המתיחות כאשר בכיר איראני טוען: "אם ארה"ב תתקוף - ישראל תימחק"

זמן צפייה: 01:55

על רקע המתיחות במפרץ הפרסי בין ארצות הברית לאיראן, והפלת המל"ט האמריקני שכמעט הביאה לתקיפה ברפובליקה האסלאמית, הנשיא דונלד טראמפ הבין שמטוסים פחות יעילים למטרה להפעיל לחץ על טהראן החליט להמשיך לפגוע בהם כלכלית.

היום (שני), כאמור, טראמפ חתם על צו שמטיל סנקציות חדשות על איראן, אלא שכאלה עוד לא היו – סנקציות אישיות שפוגעות בראש ובראשונה במנהיג העליון עלי חמינאי, שהונו מוערך בכמאה מיליארד דולר. לחמינאי ולעוד שמונה בכירים במשמרות המהפכה, כמו גם לשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף עליו יוטלו הגבלות בהמשך השבוע, יכאב מאוד בכיס. כעת, יהיה מעניין לראות כיצד הרפובליקה האסלאמית, שהמטבע שלה הולך ונחלש, תסתדר כלכלית.

בתוך כך, ישראל נכנסה לראשונה להתנגשויות בין ארצות הברית לאיראן, כאשר יועצו של חמינאי אמר שאם האמריקנים יתקפו אותם – איראן תמחק את ישראל. "ישראל הבינה שהמלחמה הזאת לא תהיה פיקניק, כי היא תגיע ישר אליה והיא מבינה טוב מאוד שאיראן תשמיד את הישות הזאת ותעקור אותה מהיקום אם תפרוץ מלחמה", אמר היועץ האיראני חוסיין דהקאן.

לכתבות נוספות בנושא >> 

דקה אחר דקה: כך החליט טראמפ לבטל את התקיפה באיראן

טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

על רקע המתיחות: "איראן הוציאה להורג מואשם בריגול למען ארה"ב"

טראמפ וחמינאי
הנשיא טראמפ וחמינאי | צילום: רויטרס

"לא נפסח על חמינאי" - טראמפ חתם על סנקציות חדשות

נשיא ארצות הברית הודיע היום על סנקציות חדשות נגד איראן ומסר כי חלקן יתמקדו במנהיג העליון עלי חמינאי - שאמורות למנוע ממנו וממקורביו גישה לכלים כלכליים. כמו כן, הוטלו הגבלות על שמונה בכירים במשמרות המהפכה. לטענתו שר האוצר האמריקני, סטיבן מנושין, הצעד יקפיא מיליארדי דולרים של נכסים איראניים. עוד נמסר כי במהלך השבוע יפורסמו סנקציות נוספות שיפגעו גם בשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף.

"אנחנו לא מחפשים עימות, אבל לא נאפשר לטהראן להמשיך לממן טרור או לפתח נשק גרעיני. הסנקציות שנטיל על איראן לא יפסחו על משרדו של המנהיג העליון חמינאי", אמר הנשיא האמריקני. עם זאת, טראמפ ציין את כוחו של חמינאי ברפובליקה האסלאמית ואת העובדה כי מכבדים אותו שם.

הצעד של נשיא ארצות הברית מגיע ברקע הפלת כלי הטיס האמריקני לפני כשבוע, אך לטענתו "הנסקציות הוטלו ללא קשר להפלת המל"ט". כמו כן הוסיף כי "נשמח לעשות עסקה עם איראן".

קודם לכן העלה טראמפ בציוץ ספקות לגבי המשך המעורבות של ארה"ב במצרי הורמוז. "מדינות רבות משיגות את הנפט שלהן דרך מצרי הורמוז, אז למה אנחנו מגנים על נתיבי שייט של מדינות אחרות ללא תמורה?", שאל "המדינות הללו צריכות להגן על נתיבי הסחר שלהם באזור, שתמיד היה מסוכן. אנחנו כלל לא צריכים להיות שם, שכן ארה"ב הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה בעולם".

בתגובה ענה זריף: "טראמפ צודק ב-100%. לצבא ארה"ב אין שום סיבה להיות במפרץ הפרסי. הסרת החותות האמריקניים משם היא אינטרס אמריקני ושל העולם. כעת זה ברור שארה"ב ובעלות בריתה לא מעוניינות באינטרסים של ארה"ב - הם מתעבים דיפלומטיה וצמאים למלחמה".

מוקדם יותר היום התייחס מפקד חיל הים האיראני, חוסיין חנזאדיף, למתיחות עם ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ולהפלת המל"ט האמריקני מעל מצרי הורמוז בשבוע שעבר, ואמר כי "הפעולה הייתה תגובה תקיפה - וניתן לחזור עליה אם צריך", כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

אתמול טראמפ התראיין לרשת NBC והתייחס למתיחות במפרץ: "אני לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות בנו כשהפילה את המל"ט. אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו, הכלכלה שלהם שבורה לגמרי".

הנשיא הסביר בריאיון מדוע החליט לבסוף שלא להגיב צבאית להפלת המטוס. "הגנרלים אמרו לי שהם מוכנים לפעולה, אבל אני ביקשתי שיגידו לי קודם כמה אזרחים איראנים יהרגו בפעולה. הם חזרו אלי ואמרו שהם מעריכים ש-150 איראנים ימותו", אמר. "חשבתי על זה רגע ואמרתי 'יודעים מה? המטוס שהפילו היה לא מאויש'. זאת לא נראתה לי תגובה פרופורציונלית".