בין טיוח לטיפול חריג: תשעת הימים שטראמפ ירצה לשכוח • פרשנות

שום דבר לא היה שגרתי בהתמודדות הנשיא וסביבתו עם מחלתו: מהסתרת מצבו האמיתי, דרך התרופות שקיבל ומיועדות לחולים קשים, ועד ההחלטה לחזור כבר הלילה לקמפיין - כשלא ברור אם החלים לגמרי

זמן צפייה: 03:26

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יעמוד הלילה (שבת), תשעה ימים לאחר שאובחן כחולה בקורונה, וינאם מול כ-2,000 משתתפים בבית הלבן. יהיה זה האירוע הראשון שיקיים מאז מחלתו, וביום שני הוא כבר צפוי לקיים עצרת בחירות בפלורידה.

בחלומותיו הפרועים ביותר טראמפ לא שיער עם מה הוא ייאלץ להתמודד בישורת האחרונה לפני הקרב הגדול ב-3 בנובמבר. רק ימים יגידו עד כמה פגע בקמפיין הבחירות שלו תשעת הימים הללו, שהחלו בחשיפה כי הוא ומלניה נמצאו חיוביים לנגיף, והמשיך בפינויו לבית החולים הצבאי "וולטר ריד", והסתיימו בשובו לבית הלבן ובהתנעת הקמפיין מחדש.

חשוב לשוב ולהזכיר: אין לנו הוכחה ממשית לכך שטראמפ החלים לחלוטין, למעט הודעת רופאו, ד"ר שון קונלי, אמש. קונלי טען כי "טראמפ במצב יציב ויכול לשוב לפעילות ציבורית כבר בשבת", וכי הוא "לא מזהה סימנים לכך שהמחלה מתפתחת". זהו אותו ד"ר קונלי שהתפתל תוך אמירת ספק שקרים ספק חצאי אמיתות בדבר מצבו של הנשיא השבוע, כולל אודות הסיוע הנשימתי שקיבל.

גם העיתוי המדויק שבו טראמפ נדבק בנגיף, נשאר בגדר חידה בשלב הזה. יום לאחר העימות עם ג'יו ביידן יריבו, ביום רביעי ה-30 לספטמבר, טראמפ השתתף בעצרת הבחירות במינסוטה. ממש באותו היום אובחנה העוזרת הקרובה שלו, הופ היקס, כחיובית לנגיף. על פי דיווח השבוע בוול סטריט ג'ורנל, טראמפ עבר כבר בחמישי בבוקר בדיקת קורונה מהירה שהראתה תוצאה חיובית, אך הסתיר אותה עד לקבלת התוצאה הרשמית, כמה שעות מאוחר יותר.

הנשיא טראמפ יורד מהמסוק הצבאי לאשפוז בביה''ח | צילום: רויטרס

הנשיא האמריקני אמור לעבור בדיקת קורונה באופן יומיומי, אולם ד"ר קונלי רופאו סרב השבוע כמה פעמים לחשוף מתי קיבל הנשיא את הבדיקה השלילית האחרונה. זאת ועוד, ביום שבת האחרון, לאחר שטראמפ פונה לבית החולים, ד"ר קונלי אמר ש"הנשיא אובחן כחיובי לפני 72 שעות", כלומר ביום רביעי, עוד בטרם טראמפ השתתף בעצרת במינסוטה ואחרי אירוע נוסף בניו ג'רזי. זמן קצר לאחר מכן יצאה הודעת הבהרה מטעם הבית הלבן לפיה "מדובר בטעות".

דבר אחד כבר ניתן לומר בוודאות: לא משנה מה היה באמת מצבו של הנשיא לכל אורך השבוע, הפרוטוקול הטיפולי שלו היה חריג, ובכל מקרה לא התאים לנדבק בקורונה שמצבו מוגדר קל ואפילו קל מאוד. חריגה במיוחד הייתה ההחלטה של הרופאים לטפל בו באמצעות קוקטייל הנוגדנים של חברת "רג'נרון", קוקטייל שנמצא בשלב הניסוי, וטרם קיבל את אישור ה-FDA.

מומחים השבוע הסבירו שקוקטיילים המכילים נוגדנים הם לרוב בטוחים לשימוש ואינם גורמים לתופעות לוואי, וזה כנראה היה גורם תורם להחלטה לטפל בטראמפ בתרופה, חרף העובדה שהיא עדיין לא יצאה לשוק. בנוסף מדובר במקרה בו החשש הגדול ככל הנראה לא היה מצבו של טראמפ בזמן נתון, כי אם החשש מפני הידרדרות חמורה ופתאומית כפי שהצהירו השבוע גורמים בסביבתו, בעיקר נוכח גילו המתקדם, 74, וכן נוכח העובדה שהוא אינו אדם בריא במיוחד.

דונלד טראמפ
לא ברור אם החלים לגמרי. הנשיא טראמפ בבית החולים, השבוע | צילום: רויטרס

נוסף על ה"רג'נרון" טראמפ טופל גם ב"רמדסיביר", תרופה וותיקה שבמקור פותחה למאבק באבולה, ומשמשת לרוב לטיפול בחולי קורונה קשים, מה שיכול גם כן לרמז על מצבו של הנשיא בזמן הטיפול. הנשיא קיבל גם "דקסמטזון", תרופה סטרואידית שאמורה גם כן לסייע לתגובה החיצונית ומומלצת גם כן לטיפול בחולים קשים, לצד תרופות קונבנציוליות נוספות כמו וויטמינים ומשככי כאבים.

למרות שלא ברור אם הנשיא מידבק, הוא צפוי כאמור להתניע מחדש את קמפיין בחירות שלו, שספג מכה לא פשוטה במהלך השבוע האחרון. על פי הגדרת המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC, יש למנות עשרה ימים מאז תום הסימפטומים ועד לחזרה לשגרה. ביום שבת האחרון עוד סבל הנשיא מסמפטומים, כמו חום, שיעול ועייפות, כך אפילו אישר רופאו, כך שלכל הפחות משם יש לספור עשרה ימים לפי ההגדרה, כלומר עד אמצע השבוע הבא.

נוסף על כך, על פי ההגדרה של ה-CDC, חולה שסבל מסמפטומים חמורים יותר, עליו למנות 20 ימים, כולל מי שנזקק לאשפוז ומי שקיבל סיוע נשימתי. טראמפ קיבל אשפוז וכן סיוע נשימתי, אולם כאמור הוא אינו מתכוון להמתין. אגב, בתוך 20 הימים הללו נכלל גם העימות שאמור היה להתקיים במיאמי, הוא עבר למתכונת וירטואלית, טראמפ סרב להתייצב, והבוקר נודע כי הוא בוטל.