הפתעת אוקטובר המוקדמת שעלולה לטרוף את הקלפים • פרשנות

מחלתו הלא צפויה של הנשיא טראמפ יכולה להיות נקודת מפנה בקמפיין הבחירות שלו: מצד אחד הוא עלול לאבד קולות לאחר שתזת "הקורונה כשפעת" שלו תקרוס, מנגד אם יתאושש מהר, הוא יכול להפתיע

זמן צפייה: 02:09

בארצות הברית ומחוצה לה ציפו בכיליון עיניים ל"הפתעת אוקטובר", אותו אירוע מתוזמן בחודש שלפני הבחירות שעלול לטרוף את הקלפים. איש לא ציפה שהאירוע יגיע מוקדם כל כך, וכנראה גם אף אחד לא חשב שהפתעת אוקטובר הפעם תהיה בקנה מידה כזה, שבהחלט עלולה לשנות את כל מה שראינו עד כה.

עוד לפני הסוגיה התדמיתית – העובדות היבשות: הקמפיין הדוהר של טראמפ נקטע כמעט לגמרי. כבר אתמול הודיעו במטה כי כל אירועי הבחירות הצפויים יידחו או יהפכו למקוונים. קשה לראות כיצד אירועים וירטואליים יוכלו לייצר את האפקט של העצרות ההמוניות של טראמפ, שנערכו עד השבוע האחרון כאילו אין קורונה בעולם, בצפיפות המונית וכמעט ללא מסכות.

כתבות נוספות בנושא >>

טראמפ פונה לבית החולים: "המצב רציני, יש לו קשיי נשימה"

רה"מ איחל לטראמפ החלמה מהירה: "מיליוני ישראלים חושבים עליכם"

הנשיא טראמפ ורעייתו מלניה נדבקו בקורונה: "נעבור את זה יחד"

במטה ביידן אמנם נקטו במחווה יפה והודיעו על הסרת כל המודעות השליליות על טראמפ. אולם כל עוד הקמפיין הדמוקרטי נמשך במלוא המרץ, ונכון לעכשיו אין כל כוונה לעצור אותו – זה כנראה יישאר בגדר מחווה הומניטרית יפה ותו לא.

ביידן אגב, קיים כבר אמש אירוע בחירות במישיגן, ממש אחרי שהתקבלו התוצאות השליליות של בדיקת הקורונה שעשה. מלבד איחולי החלמה לבביים לנשיא ולגברת הראשונה, המסר שהעביר כשמסכה מכסה את פניו גם בעת הנאום, היה חד וברור: יש להקשיב למדע, יש להקפיד על ההנחיות. בקיצור, ביידן הוכיח שוב הוא כל מה שטראמפ החולה לא.

כעת, כדי לחשב לאן תנשב הרוח מעתה והלאה, יש לעקוב אחר התפתחות המחלה של הנשיא. כבר עכשיו ברור שלא מדובר בהידבקות א-סימפטומטית. טראמפ בן ה-74 שלא נמצא בכושר שיא, ובגילו ובמצבו הוא ללא ספק באוכלוסיית סיכון. לפי עדכוני רופאו ולדברי אנשיו, הוא לכל הפחות סובל מחום, שיעול, וקשיי נשימה מסויימים, וקיים חשש סביר מפני הידרדרות המצב.

3075603 46
טראמפ בעת פינויו לבית החולים. יטה את הכף לרעתו?

אם טראמפ יגבר בקלות על המחלה, ובתוך ימים אחדים ישוב לתפקד, אולי זה אפילו יועיל לו. שכן, גם אם לא יאמר זאת מפורשות, חסידיו, בעיקר אלה שמכחישים את חומרתו של הנגיף, יוכלו להשתמש בנשיא כהוכחה חיה לאי מסוכנותו. "הנשיא נדבק בקורונה, ובאותה מידה הוא יכול היה גם להידבק בשפעת או בכל מחלה עונתית אחרת", הם יאמרו, לעצמם ולנו.

אם חלילה מצבו של טראמפ יחמיר, כפי שהיה אך לפני כמה חודשים אצל ידידו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הוא יכול להיות בצרות צרורות. בריאותיות כמובן, אבל גם אלקטורליות. עם קמפיין נחוש מחד וסולידרי מאידך של הדמוקרטים, טראמפ יכול לאבד לא מעט קולות בישורת האחרונה - בעיקר של מצביעים מתנדנדים מהמרכז והימין המתון.

לצד זאת צריך לזכור שהנשיא דווקא יכול לזכות באמפתיה ציבורית, ובעיקר בהסטת הדיון סביב המיסים שלא שילם, נתוני התחלואה הגבוהים הכלכלה המקרטעת והניהול הכושל של המשבר, לטובת דאגה למצבו. הוא אמנם מפגר בסקרים מול ביידן, אבל כפי שנוכחנו לראות ב-2016, המונח "הכל פתוח" הוא לא רק קלישאת בחירות, הוא המציאות כל עוד שיטת הבחירות בארה"ב לא תשתנה.

זאת ועוד, חשוב לזכור גם כי מדובר בדונלד טראמפ, ובבייס הנאמן שלו. לא מעט פעמים הוא הוספד בעבר: פעם אחרי רומן מחוץ לנישואין שנחשף לכאורה, פעם לאחר התפוצצות פרשות חמורות כמו "רוסיה גייט" או "אוקראינה גייט", ופעם אחרי פרסום הקלטות מביכות. ההספדים האלה התגלו כולם כמוקדמים מידי, וייתכן מאוד שכך גם היום, חודש בדיוק לפני הבחירות, הכל עוד פתוח.