קרב חייו: המשפט שיכריע את עתידו של טראמפ

לאחר מעצרו של הנשיא לשעבר, בעקבות פרשת המסמכים המסווגים, יש לבחירות לנשיאות חשיבות מכרעת על עתידו. ניצחון לפני פסק הדין יעניק לו 4 שנים של שקט שאחריהן האישום עשוי אף להתבטל

טראמפ בתוך בית המשפט
טראמפ בתוך בית המשפט | צילום: רויטרס

כשדונלד טראמפ הגיע אתמול (שלישי) לבית המשפט הפדרלי במיאמי ונעצר בפעם השנייה בתוך חודשיים, נלקחו ממנו טביעות אצבע והוקרא לו כתב האישום על החזקת והסתרת מסמכים מסווגים בניגוד לחוק, שבו הוא כצפוי כפר, הוא חולל תקדים היסטורי. הוא הנשיא לשעבר הראשון בהיסטוריה שמוגש נגדו כתב אישום פדרלי.

לאורך כל כהונתו, וגם אחריה, טראמפ קבע תקדימים היסטוריים ששום נשיא לפניו לא קבע. בדרך כלל אלה היו נקודות שפל בחיי האומה, ודי אם נזכיר את שני משפטי ההדחה שהתנהלו נגדו בסנאט, את אי-קבלת דין הבוחר ואת עידוד תומכיו לעלות על הקפיטול ב-6 בינואר 2021; כך שהמילה "היסטוריה" לגביו הפכה כה שחוקה - שמיותר ונדוש מדי להשתמש בה כשמסקרים אותו.

ובכל זאת, אם טראמפ יורשע ויישלח לכלא, הוא לא יהיה המתמודד הראשון לבית הלבן שהריץ קמפיין לנשיאות ארה"ב מאחורי סורג ובריח. היו לא מעטים שעשו זאת לפניו, וזה קורה כמעט בכל מערכת בחירות, אבל רובם, פרט לאחד היו בבחינת קוריוז, שכן החוקה האמריקנית לא מונעת מעבריינים מורשעים - ואפילו כאלה שמרצים עונש מאסר בפועל - מלהתמודד ואפילו להיבחר לנשיאות ארה"ב.

Whatsapp Image 2023 06 12 At 0
עצרת תמיכה בטראמפ במיאמי | צילום: רויטרס

עד כמה שזה נשמע מוזר, המדינות עצמן שמרכיבות את ארה"ב מגבילות את היכולת של עבריינים מורשעים מלהתמודד לתפקיד מושל למשל, כלומר - עבריין מורשע לא יכול להיות מושל של מדינה אבל הוא יכול להיות נשיא ארה"ב. יתכן שהאבות המייסדים של המדינה, שניסחו את החוקה, כלל לא שיערו שאדם שהורשע ירוץ לבית הלבן או שהניחו שאם כן ירוץ הוא ודאי יפסיד, מה שלגמרי לא בטוח במקרה של טראמפ.

למעשה, החוקה קובעת רק שלושה קריטריונים לריצה לבית הלבן: המועמד צריך להיות יליד ארה"ב , גילו המינימלי 35 שנה והוא התגורר במדינה במשך 14 שנים לפחות. זה הכל. שום דרישה נוספת.

דונלד טראמפ בכניסה לביהמ''ש
דונלד טראמפ בכניסה לביהמ''ש | צילום: רויטרס

רמזנו קודם שהיה מתמודד אחד שרץ לבית הלבן מן הכלא שלא היה בבחינת קוריוז. זה היה לפני קצת יותר מ-100 שנה - יוג'ין דבס - מי שנבחר ב-1920 למועמד המפלגה הסוציאליסטית (כן, הייתה פעם מפלגה כזאת) לנשיאות ארה"ב. הוא נשלח לכלא לעשר שנים בעקבות קריאתו לאמריקנים להתנגד לחובת הגיוס למלחמת העולם הראשונה (כן, על זה היו שולחים לכלא ב"דמוקרטיה האמריקנית" רק לפני מאה). ובכן, דבס זכה בבחירות ב-3% מהקולות כשלא פחות ממיליון איש הצביעו עבורו.

דומה שההיסטוריה כאן חוזרת על עצמה במהופך: טראמפ טוען ש"הסוציאליסטים" (כך הוא מכנה את ביידן והדמוקרטים כשהוא לא קורא להם קומוניסטים) מנהלים נגדו רדיפה פוליטית. זה בדיוק מה שטען אז הסוציאליסט דבס נגד הנשיא דאז וודרו ווילסון (מן המפלגה הדמוקרטית) וממשלו, שאותו דבס כינה "אנטי-רד", כלומר שונא קומוניסטים.

כל הקמפיין של דבס לנשיאות התבסס על כך שבעצרות הבחירות שלו, שבהן לא השתתף כי היה מאחורי סורג ובריח, נשאו כרזות ועליהן תמונות שלו מן הכלא עם מספר האסיר שלו. לא קשה לדמיין תסריט שבו אם טראמפ מורשע ונשלח לכלא, הוא עושה את אותו דבר בדיוק. עוד הקבלה מעניינת בין דבס לטראמפ היא ששניהם תקפו את "תקשורת המיינסטרים", לא האמינו בה וקידמו אג'נדה חליפית.

דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ

זאת ועוד, אם טראמפ יורשע וירוץ לנשיאות מן הכלא, ב-2024 הוא לא יעשה זאת לבד. כבר עכשיו יש מועמד אחר שהודיע כי ירוץ לנשיאות בזמן שמרצה מאסר בכלא. מדובר על ג'וזף מאלדונאדו - פסאג' - או בכינוי ג'ו אקזוטיק - שכיכב בתור שומר גן החיות בסדרה "טייגר קינג" של נטפליקס. הוא רץ מטעם המפלגה הליברטיאנית. לג'ו אקזוטיק אין שום סיכוי בבחירות האלה. לדונלד טראמפ, מנגד, יש. אם ינצח הוא יוכל פשוט להעניק לעצמו חנינה, ולשחרר את עצמו מן הכלא.

אלא שמבחינת לוח הזמנים הסיכוי שמשפטו של טראמפ יסתיים והוא יורשע ויישלח לכלא לפני הבחירות אינו גדול. במקרה שהמשפט לא יסתיים עד לבחירות וטראמפ יהיה המועמד הרפובליקני וגם המנצח בבחירות, הרי שמשפטו פשוט יוקפא לפחות לארבע שנים עד לסיום הקדנציה שלו - ויש מצב שייגנז לתמיד. לכן הבחירות האלה עבור טראמפ הן המפתח לחירותו האישית.

היה וטראמפ לא ינצח בפריימריז הרפובליקנים ולא יהיה המועמד לנשיאות הוא יוכל לקוות שהמועמד הרפובליקני שייבחר בפריימריז ייגבר על ביידן, ואז לקוות כי הוא יעניק לו חנינה. יש גם מצב שביידן עצמו, אחרי הרשעה יחליט כי למען ההיסטוריה (כן, שוב אותה מילה), לא נאה שנשיא לשעבר נשלח לכלא, והוא יהיה זה שיעניק לטראמפ חנינה, אם זה יורשע.

גיל תמרי הוא עורך חדשות החוץ של חדשות 13 ושימש במשך 23 שנים ככתב בוושינגטון