מתווה האחדות שעלה - מזיק לדמוקרטיה יותר מעוד בחירות • פרשנות

המתווה שהוצע היה גורם להשבעת ר"מ עם כתבי אישום - אלטרנטיבה גרועה יותר מפיזור הכנסת. בנוסף, הדבר היה מפר ההבטחה לבוחר, שכן גנץ התחייב שלא יאפשר זאת ובוחרי הליכוד הצביעו לממשלת ימין

זמן צפייה: 02:50

הטענה המרכזית שעולה נגד בחירות שלישיות היא שהן מזיקות לדמוקרטיה. אבל בפועל, האלטרנטיבה שהייתה על השולחן - מזיקה שבעתיים לדמוקרטיה. ישראל הייתה כפסע מממתווה אחדות שבמסגרתו היה מושבע ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום, בראשם שוחד. לא מדובר על ראש ממשלת מעבר - אלא ראש ממשלה מלא ולגיטימי. וזה היה פוגע בצורה חמורה הרבה יותר בדמוקרטיה.

כמו כן, ראשי כחול לבן הבטיחו במהלך קמפיין הבחירות, שהם לא ילכו עם נתניהו, וזה היה הבסיס להקמת המפלגה – הפרה של הדבר הזה יהווה גם הוא פגיעה הרבה יותר חמורה בדמוקרטיה. טענה נוספת היא שהציבור הוא זה שרוצה אחדות – אבל בבחירות הצביעו יותר ממיליון ישראלים עבור מפלגת הליכוד, שאמרה "אנחנו לא רוצים אחדות אנחנו רוצים ממשלת ימין" – אם הייתה בסוף אחדות, זו פגיעה הרבה יותר גדולה בדמוקרטיה.

לכתבות נוספות בנושא >>

הכנסת פוזרה: ישראל הולכת לבחירות – בפעם השלישית בתוך שנה

כך הידרדרה ישראל למערכת בחירות שלישית בתוך שנה • צפו

בדרך לבחירות: החוק לפיזור הכנסת ה-22 עבר בקריאה ראשונה

ביבי נתניהו, בני גנץ
גנץ ונתניהו

עוד אומרים, שבחירות שלישיות לא יביאו לשינוי בתוצאות. אך בין אפריל לספטמבר היה שינוי, ולפי סקר חדשות 13 שפורסם אתמול - כנראה נראה גם שינוי בין ספטמבר למרץ, כך שאולי טעם בדבר הזה.

אמש, בתום שלושת השבועות שניתנו לחברי הכנסת במטרה להרכיב ממשלה, נקבע  באופן רשמי כי ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה - לראשונה בהיסטוריה. זאת, לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות לקבלת המנדט להרכיב את הממשלה. במליאת הכנסת אושר תאריך קיום הבחירות, והתאריך שנקבע הוא השניים במארס.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-23, ברוב של 96 תומכים מול שבעה מתנגדים. כמו כן, אישרה המליאה מספר הסתייגויות לחוק, בהן, זו של ח"כ עודד פורר שמסמיכה את שר העבודה והרווחה באישור ועדת הכספים לקבוע את שיעור השכר שישולם לעובד שאינו אזרח ישראל שמועסק ע"י יחיד ביום הבחירות.

הסתייגות נוספת שהתקבלה של ח"כ אחמד טיבי עוסקת בהסמכת ועדת הכספים או ועדה זמנית אחרת של הכנסת לדון בתיקון לחוק התכנון ובניה, תיקון שמכונה חוק קמניץ. נוסף לאלה, התקבלה ההסתייגות של סגן השר יצחק כהן בעניין הסמכת ועדת הכספים לדון בתקנות לחוק התכנון והבנייה.