מהממשלה החדשה נדרש פתרון מהיר לעסקים הקטנים | דעה

מערכת בחירות חמישית הגיעה לסיומה, ואחת הבעיות המרכזיות שדורשות את התערבותה המיידית של הממשלה היא בעיית מגזר העסקים הקטנים. במידה והבעיות הבוערות לא יפתרו במהרה, הן תגענה לנקודת רתיחה - ואז כבר לא ניתן יהיה לפתור אותן

בשורה לעסקים קטנים?
בשורה לעסקים קטנים? | צילום: רויטרס

מערכת בחירות חמישית הגיעה לסיומה, ונדמה היה שבמרכזה עמדו סוגיות בוערות של יוקר מחייה, ביטחון האזרחים, תנאי אקלים קיצוניים ועוד - אך בסיומה הובהר חד משמעית הסוגיה היחידה שעמדה במרכזה היא היציבות השלטונית ויכולת המשילות. רק כך ניתן יהיה להתרכז בכל הבעיות הישנות שנשארות איתנו ומתגברות משנה לשנה.

שלוש שנים, חמש מערכת בחירות, ארבע ממשלות שונות - הבעיות זהות, מתגברות ומתחממות בדיוק כמו כדור הארץ. במידה והבעיות הבוערות לא יפתרו במהרה, הן תגענה לנקודת רתיחה בדיוק כמו כדור הארץ - ואז כבר לא ניתן יהיה לפתור אותן.

אחת הבעיות המרכזיות שדורשות את התערבותה המיידית של הממשלה היא בעיית מגזר העסקים הקטנים - אותו מגזר שהשם שלו מטעה ומבלבל גם את הציבור וגם את מקבלי ההחלטות, אותו מגזר שסובל מהיסטוריה ארוכת שנים של הזנחה והתעללות. המגזר הקטן מתעתע כל אחד מהמשתייכים אליו – הוא קטן, נטול משאבים כלכליים אדירים, נטול יכולת שרידות בירוקרטית - אבל גדול מבחינת החיוניות שלו למשק הישראלי כולו.

זהו אותו מגזר שהשאיר את המשק הישראלי פתוח בתקופת הקורנה וסייע למיליוני תושבים להמשיך ולהתנהל בחיי היומיום, אותו מגזר שמהווה 96.5% מכלל המשק ואחראי ל-220 מיליארד דולר מהתוצר הלאומי, אותו מגזר אשר מתדלק את התעשייה הגדולה (בשל העוצמה הכלכלית שלה), מתחזק אותה ומשאיר אותה גדולה וחזקה – בעוד הוא סובל מהתעללות בירוקרטית ורגולטורית.

כל הממשלות, כולל הנוכחית, מודעות לבעיות הקשות, לסבל, להתעללות במגזר העסקים הקטן והבינוני. כל נבחרי הציבור, כולל כולם, זורקים הבטחות אבל לא מקיימים (לא הספקנו, לא הצלחנו, האופוזיציה לא איתנו, הקואליציה לא מאוחדת), ועוד שלל תירוצים שמהיום לא יתקבלו על הדעת. מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, שהצביעו ברגליים ובידיים בעד יציבות שלטונית ויכולת משילות - דורשים טיפול בסוגיות הבוערות.

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי
נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי | צילום: דני שביט

הורדת הרגולציה והבירוקרטיה - זהו אינטרס ראשון במעלה של כל שר אשר רוצה להטביע חותם ולחולל שינוי, נטל אשר קשור קשר הדוק ליוקר המחייה. הדרישות להן נדרש עסק קטן ובינוני לציית הן הזויות ומוזרות. דרישות אלו חייבות להשתנות (ולא בהוספת עוד תקנות הזויות, לא בהקמת עוד ועדת בדיקה או עוד ועדה מייעצת).

הפחתת המסים והביטוח הלאומי לעצמאים, והשוואת התנאים הסוציאליים של עצמאים לשכירים בתחומים כמו אבטלה, ימי מחלה ופנסיה. הדרישות הללו לא חדשות. רה"מ המיועד נתניהו מכיר אותן היטב. הן עלו בשנתיים האחרונות פעם אחר פעם. בעקבות משבר הקורונה ומחאת העצמאים קיבלו העצמאים ערימה של הבטחות מהממשלה, כשאחת הדרמטיות בהן הייתה לכלול בחוק ההסדרים חקיקה שתעניק להם דמי אבטלה וזכויות סוציאליות נוספות, בהם דמי מחלה וחופשות.

מחירי החשמל והארנונה - משרד האוצר כבר מימן במסגרת התוכנית למאבק ביוקר המחייה את מרכיב הבלו על פחם בהיקף של 600 מיליון שקלים, ובכך מיתן את עליית מחירי החשמל באותה נקודת זמן כך שהמחיר עלה ב-3.4% ולא ב5.7%. באוגוסט נעשתה התערבות נוספת על מנת לרסן את עליית מחירי הפחם בהיקף של 200 מיליון שקלים. יש להידרש לנושא זה, כמו גם לתעריפי הארנונה השערורייתיים אשר עולים בקצב מסחרר בעקבות צו מנדטורי.

בעיות אלו ונוספות אחרות נדרשות לטיפול מידי ומהיר. המגזר המתעתע הקטן, אשר כוחו המאוגד גדול מאוד, מתכוון לפדות את ההבטחות הגדולות - תירוצי "לא הספקתי, לא יכולתי" כבר לא מתקבלים. ההכרעה התקבלה, והיא ברורה - יציבות שלטונית ויכולת משילות כדי לטפל בבעיות בוערות.

יוסי אלקובי הוא נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com