אולי ההזדמנות האחרונה לעסקה: זוהי שעת המבחן של נתניהו

חיסולו של הארכי-טרוריסט יחיא סינוואר מהווה נקודת מפנה אסטרטגית במלחמה - שעל ישראל לנצל לשם הגעה לעסקה. לצד שמחה כנה על החיסול, לא אתפלא אם בקרבת רה"מ ישנה דאגה עקב היעדר "תירוץ ראוי" שלא לחתור להסכם. זוהי שעת מבחן אמיתית, בה נתניהו צריך לבחור בין שיקולים פוליטים צרים לבין חיי החטופים - וכך גם ההיסטוריה תזכור אותו

בנימין נתניהו, יחיא סינוואר, הפגנה למען החטופים
בנימין נתניהו, יחיא סינוואר, הפגנה למען החטופים | צילום: רויטרס

לאחר ההודעה על חיסולו של הארכי-טרוריסט, מנהיג חמאס יחיא סינוואר, ברור כי על דבר אחד יסכימו (כמעט) כולם: מדובר באירוע משמעותי וחשוב בכל הרבדים. ראשית, סגירת מעגל עם אדריכל הטבח הרצחני ב-7 באוקטובר; שנית, אמירה חשובה שלפיה כל מי שעל ידיו דם ישראלים ויהודים - זה יהי סופו; ושלישית זהו ה-"Game Changer" מבחינה אסטרטגית - נקודת השינוי במלחמה, לפחות ברצועת עזה.

בקרב מנהיגי המערב, מנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועד נשיא צרפת עמנואל מקרון, קיימת תמימות דעים: חיסול סינוואר הוא אירוע משמח של איש רע שחוסל - ואת הרגע הזה על ישראל לנצל לשם הגעה לעסקת חטופים וסיום המלחמה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צפוי להגיע לכאן כדי לנסות ולתרגם את ההישג הצבאי לעסקה, ועכשיו הכל תלוי ברצון הטוב של ישראל, או ליתר דיוק - בזה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"עכבר במחילה". כותרת ה"ניו יורק פוסט
"עכבר במחילה". כותרת ה"ניו יורק פוסט"

בין ענני האופוריה אהמר בזהירות כי לצד שמחה אמיתית על חיסולו של הארכי-טרוריסט סינוואר, יש דאגה אמיתית בקרבת נתניהו, אנשי לשכתו, שופרותיו ומלחכי הפנכה מהרגע הזה - ברקע היעדר "תירוץ ראוי" שלא לחתור לעסקה. סינוואר כבר לא יכול לעכב את המגעים להסכם ממקום מושבו בגיהנום, ובקרבת רה"מ אי אפשר לטעון שההפגנות של תומכי העסקה רק מחזקות אותו.

נתניהו אומנם יכול להמשיך עם הספין הקבוע שתולה את האשמה בחמאס בלבד. הוא יכול להמשיך ולהיפגש אך ורק עם משפחות חטופים מ"פורום תקווה", שלאחריה ישחרר בפנים חמורות סבר הצהרות מיליטנטיות וריקות מתוכן על ניצחון מוחלט - אך ספק אם אלה יחזיקו מים.

זוהי שעת המבחן של נתניהו. שותפיו הפוליטיים מימינו אותתו לו כבר אתמול שיתנגדו לכל עסקה להצלת חיי חטופים. סמוטריץ', שמפנטז כבר על שיבה לגוש קטיף, הודיע ש"הדיבורים מעבר לים" מכוונים ל"עסקת כניעה מופקרת", בן גביר יאגף אותו מימין - וגם מגדעון סער לא תצמח הישועה בהקשרים האלה.

סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאן צריך לזכור את העובדה העצובה הבאה: יש מעגל אנשים משני הצדדים שהימשכות המלחמה עד אין קץ משרתת אותם. לא כדי להשיג הישג אסטרטגי, אלא המלחמה עצמה היא האסטרטגיה. אחד האנשים האלה הוא סינוואר - שחוסל. אחד נוסף הוא סמוטריץ'.

זוהי שעת מבחן אמיתית, שלא תימשך הרבה זמן. זוהי אולי ההזדמנות האחרונה לעסקה - כשחמאס נמצא בכאוס בשל היעדר פיקוד, וערב הבחירות לנשיאות ארה"ב,  שמי יודע מה יקרה אחריהן. נתניהו צריך לבחור בין שיקולים פוליטים צרים וציניים לבין חיי החטופים - וכך גם ההיסטוריה תזכור אותו.