מלחמת עולם ביש עתיד: לפיד לא יסלח לשלח אף פעם • פרשנות

יו"ר יש עתיד לא יסלח למי שמנסה לחתור תחתיו בזמן שהוא מנסה לבנות לגיטימציה להתמודדות מול נתניהו, ובטח לא יאפשר התמודדות מולו - כשיש לו סיכוי להפסיד

זמן צפייה: 01:51

עופר שלח הצהיר היום על רצונו להתמודד בפריימריז לראשות מפלגת "יש עתיד", ובכך למעשה סתם את הגולל על האפשרות שימשיך בדרך משותפת עם לפיד, בין אם ינצח ובין אם יפסיד.

הסיבה שהוא לא יוצא למסגרת חדשה היא ראשית כי היה עליו לוותר על כסא חבר הכנסת ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה. ובהיבט רחב יותר - שלח רואה בעצמו מועמד לראשות הממשלה, לא מועמד לראשות מרצ.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-part-0209202032' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם עפר שלח על כוונתו להתמודד נגד לפיד' kid='1_30qvustz' duration='539'']

השמועות על מהלך מתואם בין לפיד לשלח הן לא נכונות. מדובר במלחמת עולם וסביר שאחרי המהלך הזה, השניים לא יוכלו להיות באותה מפלגה - ואפילו באותו חדר. זאת, חרף התגובה המרוככת מצד ראש המפלגה לפיד.

יאיר לפיד ועופר שלח
יאיר לפיד ועופר שלח | צילום: חדשות 13

יכול להיות שלפיד יאפשר פריימריז כדי לנצח, אבל בזמן שהוא מנסה לבנות לגיטימציה להתמודדות מול בנימין נתניהו - הוא לא יסלח לעולם לאדם שמכיר אותו אולי הכי טוב מיש עתיד שבעצם אומר "אתה לא מסוגל, ואני צריך להיות לפניך". יאיר לפיד לא יאפשר התמודדות כשיש לו סיכוי להפסיד.

בנוגע לשאר הח"כים במפלגה, הם לא חוו דבר כזה ורובם ככולם שותקים. בשיחות עם חדשות 13 הם אומרים שהם מאוד בעד התמודדות, אבל רובם אמרו – אנחנו עם לפיד.

ח"כ שלח: "יש עתיד זקוקה לשינוי - היא לא רשומה בטאבו על לפיד"

מוקדם יותר היום, בכיר יש עתיד עופר שלח הודיע ברשתות החברתיות כי דרש מיו"ר מפלגתו יאיר לפיד לקיים בחירות מקדימות לראשות המפלגה וביקש להתמודד נגדו. זאת, לאחר שקיומן נדחה כבר פעמיים מאז הקמת המפלגה. לטענת שלח, "מועד הבחירות המקדימות הוזז פעמיים - במהלכים חשאיים, ללא שיתוף חברי הכנסת של המפלגה והפעילים שלה". לפיד מסר בתגובה: "עפר דיבר איתי על זה ואנחנו נבחן את זה".

שעות לאחר מכן, שלח הסביר בריאיון לחדשות 13 מדוע החליט אחרי שמונה שנים במפלגה לנסות ולהוביל אותה, הבהיר כי לא מדובר בספין פוליטי, וגילה אם יסכים לשתף פעולה עם נפתלי בנט.

"יש סביבנו מפץ חברתי ופוליטי", טען שלח, "יש דור צעיר שלא יודע את עתידו, ויש בעיקר אי אמון מוחלט בפוליטיקה הקיימת - ואני מתכוון לרפא את כל זה. אי אפשר לרפא את כל זה מתוך מפלגה שההליך בתוכה עצמה הוא אינו דמוקרטי".

שלח הסביר כי קריאת התיגר על לפיד היא לא בהכרח הבעת אי אמון בו, אלא דווקא "הבעת אמון בעתיד של יש עתיד בהנהגתי. אני מתכוון להוביל את המהלך של הפריימריז, מתכוון לנצח בו ולהוביל את המפלגה בדרך למהפך שלטוני".

ח''כ עופר שלח בוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם הקורונה
ח''כ עופר שלח בוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם הקורונה | צילום: חדשות 13

"המפלגה הזו זקוקה לשינוי", המשיך, "היא זקוקה להוביל דרך חדשה. אמרתי בבחירות שאי אפשר יהיה להופיע לבחירות הבאות עם אמירות מעומעמות, עם אמירה ש'מה שיש לנו למכור זה שאנחנו נקיי כפיים'. אני חושב שאחרי 8 שנים בפוליטיקה, בניתי את הדרך שתוביל להישגים".

ולמרות שיש עתיד כולה מבוססת על מי שהקים אותה, לפיד, הוא עדיין סבור כי יש לו סיכויים לנצח אותו אם וכאשר יתקיימו פריימריז. "המפלגה לא רשומה על שמו של יאיר בטאבו. יש קבוצה, ואני בתוכה, שאחראית על ההישגים שלה, קבוצה שלא באה לידי ביטוי, בין השאר, בגלל הדרך שבה היא מתנהלת".

"כשיש אנשים מצויינים כמו מאיר כהן וקארין אלהרר - אבל כל מה שיש זה מנהיג שאומר שהוא יהיה היו"ר עד הכנסת ה-22, ואחר כך עד הכנסת ה-25 - באופן טבעי החבורה דוהה. אני אביא אותה לפרונט. בהנהגתי, אביא את האכויות של יש עתיד וזה יביא אותה להצלחה".