חשיפת חדשות 13 מוכיחה: מכונת הרעל ניצחה במשפט נתניהו | דעה

האמירות מצד השופטים, לפיהן הפרקליטות תתקשה להוכיח את האישום בשוחד בתיק 4000 וכי "טובת המדינה מחייבת הסדר", היו הדבר הצפוי בעולם. למעשה, משפט נתניהו הסתיים ביום שבו התחיל - מהרגע שבו השופטים בחרו לשתוק לנוכח נאום תפירת התיקים שנשא הנאשם בין כתליו של היכל המשפט

Whatsapp Image 2023 06 23 At 1
נתניהו בפתיחת משפטו לצד אוחנה, כ"ץ, ברקת, אמסלם, מארק והנגבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

האמירות מצד שופטי נתניהו, כפי שנחשפו בחדשות 13, ולפיהן הפרקליטות תתקשה להוכיח את האישום בשוחד נגד ראש הממשלה, וכי "טובת המדינה מחייבת הסדר", היו הדבר הצפוי בעולם. למעשה, משפט נתניהו הסתיים ביום שבו התחיל. מהרגע שבו השופטים בחרו לשתוק לנוכח נאום תפירת התיקים שנשא הנאשם בין כתליו של היכל המשפט, ולנוכח אמירתו כי "אני מצפה להכחשה שהשופטים שמאלנים שנבחרו בקפידה", הסיפור נגמר. מהרגע שבו נאלמו דום במקום להעמיד את נתניהו במקומו ולהבהיר כי לא ישלימו עם הסתה כזו, התחוור כי מכונת הרעל המפורסמת הצליחה לשתק את בית המשפט ולהרתיע אותו.

הפטור שניתן לנתניהו מהתייצבות במשפטו, אשר נמשך גם בתקופה שבה הוא כלל לא כיהן כראש הממשלה, היה סימן מבשר רעות נוסף לכיוון שבו הדברים הולכים. ואמנם, הנחות הסלב לא פסקו מאז. טקטיקת הסחבת, המסמוס וההתשה של ההגנה השתלטה על המשפט. הבקשות הדיוניות הבלתי פוסקות של סנגורי נתניהו נענו ביד רחבה. רק באחרונה אישר בית המשפט באופן תמוה לשרה נתניהו, שאינה נאשמת בתיק, לנכוח בעדותו של ארנון מילצ'ן באנגליה. ועדיין, במקום להבין לאן נושבת הרוח, הסנטימנט השולט בקרב הפרשנים והציבור היה כי השופטים בסך הכל מנסים להוכיח כי העניקו לנתניהו את יומו בבית המשפט לפני שירשיעו אותו. הו, התמימות.

בחודשים האחרונים כבר דיווחו עיתונאים המסקרים את המשפט על כך שפרקליטי נתניהו מכתיבים את הקצב ואופן הדיונים. רביב דרוקר כתב ש"הרכב השופטים הזה רק מחפש סיבות לדחות את המשפט". מוטי גילת הסביר כיצד המניפולציות והתרגילים שנוקטת ההגנה דומים להחריד לאלה שנקט אריה דרעי במשפטו בשנות ה-90, אלא שאז בית המשפט בלם אותם - בעוד שהפעם השופטים מאפשרים זאת. שבועות ספורים לפני החשיפה בחדשות 13, עיתונאי נוסף דיווח מתוך האולם על "הרפיסות הבלתי נתפסת של שלושת השופטים".

Whatsapp Image 2023 06 25 At 1
נתניהו בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

נדמה כי הדברים תקפים במיוחד לגבי תיק 4000 - התיק שבו הודיעו השופטים לפרקליטות כי לא תצליח להוכיח עבירת שוחד. כאשר שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת ועד המפתח בתיק, עלה לדוכן וניסה לגונן על הבוס - בניגוד לעדותו במשטרה - התביעה ביקשה, כמקובל, להכריז עליו כעד עוין. בית המשפט דחה את הבקשה. כזכור, יועצי נתניהו צפויים להיות מואשמים בקרוב, בכפוף לשימוע, כי פעלו להטריד את פילבר ולהניא אותו ממתן עדות מפלילה נגד ראש הממשלה. והנה, במקום להזדעק נגד השיטה ולרדת לחקר האמת, הלחץ מופעל כעת על הפרקליטות לסגת מהאישום.

כאשר בוחנים את האופן שבו התגלגלו הדברים, לא ניתן לפטור מאחריות את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט. הוא זה שהחליט מראש לצעוד במסלול הנחות הסלב, וזאת בניגוד להמלצות המשטרה והפרקליטות שצידדו באישום בשוחד גם בתיקים 1000 ו-2000. הוא זה שמשך עוד ועוד את החקירות וקיבל החלטות תמוהות, כגון ההחלטה לחקור את הזוג נתניהו בנפרד, תוך סיכון לתיאום עדויות, והוא זה אשר במסיבת העיתונאים בה הודיע על הגשת כתבי האישום, יצא מגדרו להצטדק, לתארם כעניין טכני-ראייתי, ולהסביר שלא הייתה לו ברירה - במקום למצב את הפרשה כתיקי הדגל במאבק בשחיתות ולהתחייב לעקור מהשורש את השיטות הפסולות שנחשפו.

אך השתיקה המחפירה מכולן הייתה, איך לא, זו של מנהיגי המחנה הדמוקרטי. בעוד שפוליטיקאים מגוש נתניהו לא הפסיקו להסית ולבצע דה-לגיטימציה למשפט, ראשי האופוזיציה העדיפו גם הפעם לשתוק. העיקר להיות "ממלכתיים", בהנחה שבית המשפט יאמר את דברו והדברים יסתדרו מאליהם. גם כשמימדי הפארסה הלכו והתגלו, הם עדיין שתקו. כך, הדיון לגבי משפט נתניהו התנהל במעמד צד אחד והלחץ על בית המשפט הגיע רק מתומכי הנאשם. במידה רבה, השופטים (והתובעים לפניהם) הופקרו לגורלם על ידי שוחרי שלטון החוק. הפוליטיקאי היחיד מגוש השינוי שמצא לנכון להתייחס להתפתחויות, היה גדעון סער, ואפילו הוא רק האיץ בפרקליטות לשמוע לשופטים ולהסכים לעסקת טיעון. עוד התייחסות כזו מצד פוליטיקאי בגוש, ואבדנו.

עו''ד עמירם גיל
עו''ד עמירם גיל | צילום: חיים כהן

משפט נתניהו מצוי אפוא בדרך לסיום מאכזב, אך צפוי מראש. האמת והצדק לא יצאו כנראה לאור בפרשה, בוודאי שלא במלואם, והפחד מעימות עם מכונת הרעל צפוי לגבור. "טובת המדינה מחייבת הסדר"? לא בטוח. אבל טובת המדינה בוודאי מחייבת להבא שיהיה כאן בית משפט עם עמוד שדרה, וציבור שידע להעניק לו רוח גבית כדי שיאזור את האומץ הדרוש במאבק בשחיתות.

עו"ד עמירם גיל הוא משפטן, לשעבר מרצה למשפטים באוניברסיטת רייכמן

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com