הדאגה של נתניהו: כיצד לפעול מול "אפקט עוצמה יהודית" • פרשנות

מפלגת הימין הקיצוני מתנדנדת סביב אחוז החסימה, ואם לא תעבור – תגרע קולות רבים מהגוש. כעת על ראש הממשלה להחליט אם לחזק את המפלגה, או יותר סביר – לנסות לרסק אותה

זמן צפייה: 00:56

בחירות 2020: המפה הפוליטית כפי שהיא מצטיירת מהסקר שפורסם הערב (חמישי) בחדשות 13 צריכה להטריד את ראש הממשלה בנימין נתניהו. הדבר המשמעותי שמאיים על המשך כהונתו זה קולות הימין שילכו למפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה, ולמעשה יזרקו לפח, מה שנקרא בבחירות אפריל "אפקט זהות", או בסבב הנוכחי – "אפקט עוצמה יהודית".

מפלגתו של איתמר בן גביר עברה לראשונה בסקר שפורסם את אחוז החסימה, אך לא בפער משמעותי. לרוב, מפלגות שמתנדנדות סביב אחוז החסימה בסקרים – לא עוברות אותו בבחירות.

החשש של נתניהו הוא שהפעם יאבד גוש הימין הרבה יותר מ-80 אלף הקולות שאיבד בפעם שעברה, ולכן הוא ניצב בפני הדילמה: האם לחזק את "עוצמה יהודית" או דווקא לפעול לרסק אותה, כאשר האפשרות השנייה היא הסבירה יותר.

עוד בחדשות 13:

אחרי האיחוד: בנט ממצב עצמו כמנהיג הציונות הדתית • פרשנות

סקר: יתרון לכחול לבן; עוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה

רפי פרץ ואיתמר בן גביר
רפי פרץ ואיתמר בן גביר | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הבהירו גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו כי "רה"מ מצפה מאיתמר בן גביר שיפרוש מהמרוץ - כדי להבטיח את שלטון הימין". זאת, לאחר האיחוד של סיעת "ימינה" - שלא כולל את עוצמה יהודית.

"הווטו של נפתלי בנט על בן גביר העמיד בסכנה את כל שלטון הימין", מסרו מקורביו של נתניהו. "ראש הממשלה משבח את המנהיגות שגילה השר פרץ, שעל אף המחיר האישי הכבד, פעל ומזער את הנזק של בנט והציל קולות לגוש. כפי שסתיו שפיר פרשה על מנת להבטיח את ניצחון השמאל, כך בן גביר צריך לפרוש ולהבטיח את ניצחון הימין".

מעוצמה יהודית נמסר בתגובה לדברי נתניהו: "אם ראש הממשלה היה פורש מתפקידו הייתה מוקמת ממשלה - שלא יטיף לבן גביר לעשות מה שאינו עושה בעצמו, ובצדק. גם ראש הממשלה יודע שרק עוצמה יהודית לא תבגוד בגוש הימין ותיכנס לממשלת גנץ. בנט רצה לשבת עם גנץ, סמוטריץ' תמך בממשלת אחדות, וגם נתניהו עצמו חתר לכינון ממשלה עם לפיד, גנץ ומפלגת העבודה. בפעם הקודמת רה"מ הלך על הראש של עוצמה יהודית, ומנע הקמת ממשלת ימין. אם ראש הממשלה חפץ בהקמת ממשלת ימין, אנו קוראים לו לגלות אחריות, לתת לעם להחליט, ולא לנסות לפגוע בעוצמה יהודית".

נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו
נפתלי בנט בכנס הצהרת פומפאו | צילום: חדשות 13

גם יו"ר הבית היהודי, רפי פרץ, התייחס בפוסט בפייסבוק להשתלשלות העניינים שהובילה אותו לסגת מהברית שכרת עם עוצמה יהודית ולחבור לימין החדש של נפתלי בנט ולאיחוד הלאומי של בצלאל סמוטריץ'. "החלטה התקבלה בלב כבד", כתב. "אף אחד לא רוצה לא לעמוד במילתו. נתתי את המילה שלי והפרתי אותה, אני מצטער על כך בכל ליבי".

"אתמול בערב, לאחר מו"מ עם נפתלי בנט, הוזמנו ביחד לראש הממשלה", הסביר פרץ. "הוזמנו יחד איתנו הרב דרוקמן והרב אייזמן שתמכו במהלך של ריצה נפרדת. לאחר שראש הממשלה הראה לנו כי אנחנו לא מצליחים לעבור את אחוז החסימה בסקרי עומק רבים. הייתי צריך לקבל החלטה קשה ולא פופולרית בניגוד להבטחה שלי ובניגוד גמור ליושרה הפנימית שמלווה אותי לאורך חיי. היו בפניי שתי אפשרויות, ששתיהן עם מחיר גדול וכבד: ריצה עצמאית עם סיכון גדול מאוד לא לעבור את אחוז החסימה או ריצה משותפת ללא עוצמה".