האם החשש של נתניהו מממשלת מיעוט בראשות גנץ מבוסס? • פרשנות

בסביבת רה"מ נטען כי הוא לא מחזיר את המנדט לנשיא כדי להפעיל לחץ על ליברמן שלא לתמוך בממשלה כזאת. ואכן, בכחול לבן מכינים לכך תשתית, חרף הסתייגותם של ראשי המפלגה ושל יו"ר ישראל ביתנו

זמן צפייה: 01:29

מכיוונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נטען כי הוא לא מחזיר את המנדט לנשיא המדינה, למרות שהוא לא מצליח לגבש קואליציה, כדי לנסות למנוע ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן ובני גנץ, כשהרשימה המשותפת תישאר ובאופוזיציה ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נמנע. החשש של נתניהו ככל הנראה מבוסס.

הטיעון של נתניהו הוא שהעיכוב בהחזרת המנדט הוא ניסיון להפעיל על ליברמן לחץ שלא לשתף פעולה עם תרחיש שכזה. ואכן, בכחול לבן מכינים לכך תשתית, אף על פי שראשי המפלגה, כמו גם אביגדור ליברמן עצמו, לא אוהבים את הרעיון.

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

ממשלה כזו לא צפויה להאריך ימים, אך השאלה הגדולה היא, במצב שבו האפשרויות יהיו בחירות או ממשלת מיעוט כזו, האם לא עדיף לגנץ להגיע לבחירות הבאות כראש הממשלה?

ראשי המחנה הלאומי חתמו על הצהרת נאמנות לרה"מ; בנט ושקד סירבו

ראשי סיעות המחנה הלאומי – ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי והאיחוד הלאומי, חתמו היום (רביעי) על הצהרת נאמנות לראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, ראשי מפלגת הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, סירבו לחתום על ההתחייבות שדרש נתניהו מתוך הטענה שהיא מיותרת.

מטרת המהלך, כפי שעולה בהצהרה, היא לייצר מצב שאם יו"ר כחול לבן בני גנץ יקים ממשלת מיעוט של השמאל בתמיכת המפלגות הערביות ובהימנעות של ליברמן – היא לא תוכל להתרחב ולכן תיפול תוך זמן קצר. לטענתם, הממשלה האפשרית היחידה היא ממשלת אחדות לאומית רחבה, על פי מתווה הנשיא.

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: אלעד מלכה

ראשי המפלגות חתמו על שני סעיפים בהתחייבות. הראשונה, "אם חלילה תושבע ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת או חלק ממנה, אנו לא נצטרף לממשלה זו בשום שלב, נצביע נגדה בכל הצבעה ונפעל בכל דרך להפלתה". על פי הסעיף השני, "נצטרף רק לממשלה בראשות נתניהו הכוללת את כל החתומים מטה, בין אם במסגרת ממשלת ימין ובין אם במסגרת ממשלת אחדות רחבה עם רוטציה". עוד נכתב בהצהרה כי "ראש הממשלה חוזר וקורא ליו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, להגיע להסכמה מיידית כדי להקים ממשלה זו".