מטרת ליברמן: להדיח את נתניהו מראשות הימין והליכוד • פרשנות

יו"ר ישראל ביתנו תולה את המו"מ הקואליציוני בחוק הגיוס, וסומך על כך שהאדמו"ר מגור לא יתפשר על עמדתו. אולם, אם האחרון יפתיע, יתקשה ליברמן להסביר את סירובו להיכנס לממשלת נתניהו

זמן צפייה: 07:07

לקראת בחירות? שעון העצר להרכבת הממשלה ממשיך לתקתק, אך יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתעקש על נוסח חוק הגיוס, גם במחיר של הליכה לבחירות חוזרות. ההתעקשות הזו נובעת מכך שליברמן אינו רוצה שבנימין נתניהו יהיה ראש ממשלה. הדבר ברור כאשר בוחנים את התנהגותו, וכך גם אומרים האנשים שדיברו עמו. ליברמן תלה את המשא ומתן הקואליציוני על חוק הגיוס – לטוב ולרע.

לטוב, כיוון שעל פי הערכתו האדמו"ר מגור, שאינו ידוע כאדם שמתפשר – ואולי בכך טמון כוחו מול הקהילה שלו – לא ייסוג מהתנגדותו לחוק הגיוס. ולרע, משום שאם יקרה הלא יאומן, והאדמו"ר מגור יחליט להתפשר – ליברמן יישאר ללא סיבות טובות לבחירתו שלא להיכנס לממשלה.

חשוב לזכור שלושה דברים: הראשון הוא שהלחצים שנתניהו נוהג להפעיל וסוג הספינים שעובדים על נפתלי בנט או גדעון סער פחות עובדים על ליברמן והקהל שלו. שנית, לא בטוח שלנתניהו יהיה רוב לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, כך שהמפתחות לבחירות חוזרות אינם בידיו בהכרח. ושלישית, מבחינת נתניהו הדדליין האמיתי הוא לא יום רביעי הקרוב – תום הארכה שהעניק לו הנשיא ראובן ריבלין – אלא זמן רב לאחר מכן, באוקטובר.

עוד בחדשות 13 >>

ברקע המגעים להקמת ממשלה: ליברמן ושקד נועדו לאחרונה פעמיים

ש"ס: "האמירות של ליברמן שקריות – קוראים לו לגלות אחריות"

ח"כים בליכוד קיבלו הודעה: "הצבעה לפיזור הכנסת – מחר ב-16:00"

יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: החדשות 13

כזכור, היום (ראשון) נחשף כי ליברמן ושרת המשפטים היוצאת איילת שקד נפגשו פעמיים בשבועות האחרונים ודנו בנושאים פוליטיים  - כך לפי שני מקורות שמעורים בתכני הפגישה. שקד אישרה את הפרסום, ומסרה כי "לא דנתי עם ליברמן על ריצה משותפת בבחירות".

הפגישה הראשונה בין השניים היתה במסיבת יום העצמאות בביתו של איש הנדל"ן ברק רוזן בהרצליה פיתוח. השניים שוחחו ממושכות באירוע, כך לפי גורם שנכח במקום. מי שעוד היה בין 100 המוזמנים הוא יאיר נתניהו שתיצפת על ליברמן ושקד. הפגישה השנייה בין ליברמן לשקד התקיימה לפני כשבועיים - הפעם בארבע עיניים. גורמים בסביבת שקד טענו כי היא וליברמן מיודדים מאוד כבר תקופה ארוכה ונפגשו פעמים רבות בעבר ביחידות, אך הוסיפו בכל מקרה פניה לליכוד.

גורם בישראל ביתנו אמר כי הפגישות בין שקד לליברמן הן אחת הסיבות לכך שהאחרון אינו חושש ללכת לבחירות. אחד התרחישים שמוזכרים במערכת הפוליטית הוא חבירה של ליברמן ושקד לרשימה אחת. ואכן, סקר חדש שנערך היום ביוזמת גורם פוליטי כבר בחן את התרחיש של ריצה משותפת של ליברמן ושקד בבחירות הבאות. לפי הסקר, בתרחיש הזה יכפיל ליברמן את כוחו הפוליטי מחמישה לעשרה מנדטים.

אביגדור ליברמן ואיילת שקד
אביגדור ליברמן ואיילת שקד | צילום: תקשורת שר הבטחון

מלשכת שרת המשפטים נמסר כי "השרה אכן נפגשה עם ליברמן לפני כמה שבועות, אך הנושא של ריצה משותפת בבחירות לא היה על הפרק". ומלשכתו של ליברמן נמסר: "ח"כ אביגדור ליברמן נפגש עם שרת המשפטים היוצאת איילת שקד ביום העצמאות. הם החליפו כמה מילים בנוכחות של עשרות אנשים ותו לא".

מוקדם יותר הערב קיבלו חברי כנסת בליכוד קיבלו הודעה ובה התבשרו כי הצבעה לפיזור הכנסת תתקיים מחר ב-16:00. "שלום לכולם, הנכם מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת", נכתב הודעה. "הנוכחות חובה אין קיזוזים ואין היעדרויות. נא לאשר". בד בבד, בכיר בליכוד אמר הערב כי "הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

בתוך כך, מועצת אגודת ישראל אישרה את הצעת ראש הממשלה לפיה יעדי הגיוס ייקבעו לפי נוסח החוק של ליברמן, ללא טבלת יעדי הגיוס, ולהעבירה להחלטת הממשלה. לפי ההצעה, סעיף פקיעת החוק יועבר גם הוא להחלטת הממשלה. עם זאת, יש לציין כי ליברמן, כזכור, אינו מסכים להצעה שבה היעדים לא ייקבעו בחוק.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190526-2004' autoplay='0' credit='' desc='סגן השר ליצמן בכניסה ללשכת ראש הממשלה' kid='1_sed104z2' duration='36'']
כזכור, מוקדם יותר ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הניח בפני השותפות במו"מ הקואליציוני הצעה לפתרון המחלוקות ביניהן בנוגע לחוק הגיוס. נתניהו מכנס הערב פגישה עם ראשי המפלגות כדי לדון בה. הפגישות התחילו בשעה 17:30, וראשי הסיעות מגיעים אליהן בנפרד. הפגישה עם שר האוצר משה כחלון הסתיימה בסביבות השעה 18:30. בזמן הקרוב הפגישות צפויות להימשך.
אולם, מקורבי ליברמן אמרו בתגובה לדברי ראש הממשלה כי אין בכוונתו להגיע לפגישה עם נתניהו ללא התחייבות מוקדמת להעברת חוק הגיוס ללא שינוי. עודד פורר, יו"ר צוות המו"מ הקואליציוני של ישראל ביתנו, מסר כי "אם רוצים לדבר שיחת נפש ליברמן לא יגיע לפגישה עם נתניהו. לא מדובר בעניין טכני; מדובר בשינויים מהותיים שהחרדים רוצים לעשות, אנחנו הולכים עד הסוף, אם נתניהו יחליט שהוא מפסיק לעשות פוליטיקה, ניתן להימנע מבחירות".

הערב, תקפה שרת התרבות והספורט מירי רגב את ליברמן ב"לפני החדשות": "אין מחלוקת מהותית על חוק הגיוס, זה רק עניין טכני. מוזר לשמוע ביקורת מליברמן שמכר את החילונים בירושלים בשביל משה ליאון. חוק הגיוס הוא רק תירוץ בשביל ליברמן לא להכנס לממשלה, ליברמן לקח את מדינת ישראל לבחירות בשנה האחרונה פעמיים, שליברמן לא יהפוך את עצמו לאיזשהו מנהיג או מוביל חוק. ליברמן לא רוצה שנתניהו יהיה ראש ממשלה".

שרת התרבות, מירי רגב
שרת התרבות, מירי רגב. | צילום: חדשות 13

עוד התארח ב"לפני החדשות" הח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, שטען: "מרגיש שאנחנו רק כלי משחק פה בידיו של ליברמן, הוא לא רוצה להכנס לממשלה וזה לא קשור לחוק הגיוס".

מוקדם יותר, תקפה מפלגת ש"ס את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שממשיך לעמוד על כך שחוק הגיוס יעבור בנוסח המקורי עליו הוסכם, לטענתו, עם המפלגות החרדיות. בש"ס טענו כי ליברמן אינו דובר אמת, ומשתמש בחוק הגיוס כתירוץ להפלת ממשלת הימין. "מעולם לא הייתה הסכמה מצידה של תנועת ש"ס להעביר את החוק ללא שינוי של 'פסיק או מילה', כדרישתו התמוהה", נמסר מהמפלגה.