המתקפה על ליברמן לא פוגעת בו - זמן לחשב מסלול מחדש? • פרשנות

מהרגע שבו מנע יו"ר ישראל ביתנו את הקמת הממשלה הבאה, פתח נתניהו במלחמת חורמה נגדו: מגיוס נאמנים לשעבר לקמפיין ועד מפגש עם עולים. עם זאת, בפועל המהלך לא הניב בינתיים ולו פתק שחוק אחד

זמן צפייה: 01:05

בחירות 2019 - הסיבוב השני:  יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ממשיך לשמור על כוחו בסקרים, ואף מתחזק, וכעת נראה ששוב הוא יכריע מי יהיה ראש הממשלה הבא. כחודש וחצי לפני הבחירות, נשאלת השאלה: האם נתניהו צריך לשנות כיוון, ובמקום לצאת נגדו כל פעם מחדש – לפעול להתקרבות?

בהסתכלות ראשונית על מפת המנדטים עולה כי עד שלב זה, כל הטקטיקות שנוסו בליכוד נגד ליברמן רק הועילו לו. גם כשתקפו אותו והוקיעו אותו כשמאלני וגם כשהתעלמו ממנו והניחו לו לגרור את סדר היום הציבורי ליחסים בין דת ומדינה - הנושא שהכי פחות נוח לנתניהו. ליברמן אמנם לא נמצא אידאולוגית בצד של אהוד ברק ובני גנץ, אבל התקרב אליהם מאד בחודשיים האחרונים, שבהם ניסו בליכוד כל נשק נגדו.

כתבות נוספות בנושא:

נתניהו נגד ליברמן: הקרב על קולות העולים נמשך • פרשנות

חצה את הקווים: נאמנו לשעבר של ליברמן ייעץ לקמפיין הליכוד

קטעי הארכיון חושפים: היחסים המורכבים של ליברמן ונתניהו

נתניהו מנסה לפגוע בכוחו של ליברמן - בינתיים ללא הצלחה | צילום: רויטרס

הדרך היחידה של נתניהו להתקרב לליברמן היא להפנות עורף לשותפות הדתיות והימניות, דבר שנתניהו לא מעוניין לעשות רגע לפני ההצבעות בכנסת על חוקי החסינות, שצפויים להגיע למליאה במהלך חודש נובמבר. מה גם שלא ברור אם נתניהו בכלל מסוגל להתקרב עכשיו לליברמן ולממשלת האחדות שהאחרון חולם להקים, בגלל הווטו האידיאולוגי של מחצית מכחול לבן על ישיבה בממשלתו.

כפי שהדברים נראים האפשרות היחידה שעומדת בפני נתניהו היא ממשלה עם החרדים, הימין המאוחד ועמיר פרץ, כשלנגד עיניו תוצב האופציה להחליף את ריבלין בבית הנשיא. לשם כך צריך נתניהו להתפלל שהגוש הזה ימנה יותר מ-60 ח"כים, ושסדר היום יעסוק כמה שפחות בליברמן. בכל מקרה ניתן לומר כי קמפיין הליכוד לגיוס הקול הרוסי, שמושקעים בו מיליוני שקלים, לא הניב בינתיים ולו פתק שחוק אחד.

גיוס נאמנים ומפגש עם עולים חדשים: הניסיון של נתניהו לכרסם בכוחו האלקטורלי של ליברמן

מאז סירב ליברמן להיכנס לממשלת נתניהו בסוף חודש מאי, סימן ראש הממשלה את ליברמן כמי שעלול למנוע ממנו את הקמת הממשלה הבאה – ופתח במלחמה חורמה נגדו. כחלק מהמאבק החליט נתניהו להתקרב לעולים מחבר העמים לשעבר ולנסות לכרסם בכוחו האלקטורלי של ליברמן.

נתניהו לא בחל באמצעים, בין היתר, גייס את רוברט אילטוב, נאמנו לשעבר של ליברמן ואת עו"ד אריאל בולשטיין, שכתב טורים נגד ליברמן בעיתון "ישראל היום", ליועצים בקמפיין הליכוד לגיוס הקול הרוסי. נתניהו אף הגדיל לעשות כשהגיע בתחילת השבוע לנתב"ג כדי לפגוש 121 עולים חדשים מאוקראינה ואף נפגש עם ישראלים דוברי רוסית בעת שליברמן הציג את רשימתו לכנסת ה-22. דברים שספק אם היה עושה לו הבחירות לא היו מעבר לפינה.

במהלך החודשיים האחרונים נערכו חמישה סקרי מנדטים בחדשות 13. למרות כל המתקפות נגד ליברמן, בכל הסקרים לא הצליח גוש הימין, ללא ישראל ביתנו, להשיג 61 מנדטים. משמע, אם המצב הזה ישתקף גם בקלפי, רצונו של ליברמן לכפות ממשלת אחדות ולא להיכנס לממשלת ימין-חרדים, עשוי להתממש. בסקרים הללו כמות המנדטים שהשיגה ישראל ביתנו נעה בין 11-7, כשבסקר האחרון, שנערך ביום חמישי  בשיאו של הקמפיין השלילי נגד ליברמן, המפלגה קיבלה 11 מנדטים – יותר מפי שניים ממצבה בבחירות שנערכו בחודש אפריל.