כאשר הדרכים לאימוץ מצטמצמות - זוגות גאים נתקלים במבוי סתום | דעה

החסמים שעומדים בפני זוגות גאים בדרך לאימוץ הם ביורוקרטיים בלבד, ואין ספק שכבר שנים קיימת הסכמה כי את הבעיה הזו צריך לפתור. אלא שלצורך פתרון נדרשת מעורבות של שרים ומחוקקים שמעוניינים לעסוק גם בנושאים שאינם מקנים את הזכות לצעוק בפאנלים טלוויזיוניים ובכיכרות - וכאלה בינתיים אין

הורים גאים, זוג גאה, להט"ב, הקהילה הגאה
הורים גאים (אילוסטרציה) | צילום: שאטרסטוק

לאחרונה התפרסם כי במסגרת הנתק בין שר המשפטים יריב לוין לאנשי משרדו, והתמקדותו הבלעדית בנושאי הרפורמה המשפטית, נמנע השר מחתימה על תקנה המאפשרת לעמותת "עתיד לילדים", שרק דרכה מתאפשר לישראלים לאמץ ילד מחו"ל, לפעול ללא חובת ביטוח. כתוצאה מכך, כבר חודשים רבים שישראלים אינם יכולים לאמץ ילדים מחו"ל.

התקנה הונחה על שולחנו של השר לפני זמן רב, אך נכון להיום עדיין ממתינה לחתימתו. ככל הנראה, המצב לא הולך להשתנות בזמן הקרוב, והליכי האימוץ שכבר החלו מוקפאים. מלבד הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים, גם הגורמים הרשמיים במשרד הרווחה הביעו את עמדתם כי העניין אינו נמצא במחלוקת - אך בכל זאת הנושא איננו מקודם.

התמונה חמורה עוד יותר בהקשר של מצב הזכויות של בני זוג ישראלים מאותו מין, שחולמים להפוך להורים ולאמץ ילד - מצב שגם כך איננו משתפר כבר שנים ארוכות.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כידוע, חוק האימוץ מאפשר רק ל"איש ואשתו" לפתוח בהליכי אימוץ ילד. החוק נחקק לפני 40 שנים, ובתקופת הזמן הזו עברו סעיפיו הליכי פרשנות יצירתיים בכל הערכאות השיפוטיות, כולל בית המשפט העליון, והכל במטרה למצוא פתרונות ליחידים, לזוגות לא נשואים וכן לזוגות חד-מיניים לממש את רצונם להרחיב את משפחותיהם באמצעות אימוץ.

כתוצאה מהמאבקים המשפטיים והתקשורתיים ארוכי שנים, כיום המדינה אוחזת בעמדה כי חוק האימוץ מאפשר לזוגות גאים לאמץ ילדים רק בתנאים של אימוץ על ידי יחידים. מצב זה יוצר אפליה מובהקת בהליכי אימוץ בין זוגות הטרוסקסואליים לבין בני זוג מאותו מין.

במצב הנוכחי מתקיימות שתי רשימות המתנה נפרדות, אחת לזוגות של גבר ואישה, ואחת לזוגות חד-מיניים. העדיפות ניתנת קודם לזוג הטרוסקסואלי, וזוגות גאים נמצאים בתחתית של רשימת ההמתנה, עם סיכוי קלוש להיות בסוף הורים מאמצים. במילים אחרות, למעשה בני זוג מאותו המין יוכלו לאמץ ילד רק כאשר לא נמצא זוג אחר שביקש לאמץ את הילד.

על אף ניסיונות רבים לשנות את המציאות באמצעות תיקון החוק, המצב נותר על כנו. רק בחודש פברואר 2023 עלתה הצעת החוק המאפשרת זכות לאימוץ ילדים שווה בין כל הזוגות, אולם ההצעה נפלה בהצבעה. בנוסף, כבר שש שנים ממתינה להכרעת בג"ץ עתירה המבקשת לתקן את האפליה, ורק לאחרונה התקבלה ההחלט, כי ייקבע מועד לדיון ראשון בעתירה, לאחר דחיות רבות.

מצעד הגאווה בירושלים. יוני האחרון
מצעד הגאווה בירושלים, יוני 2021 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בזמן שהליך האימוץ בארץ הוא ארוך ומסובך (חשוב לציין, לא רק, אבל בעיקר עבור זוגות גאים), אחת הדרכים לאימוץ הייתה האופציה של אימוץ ילד מחו"ל – האופציה שנכון להיום נחסמה גם היא (בתקווה שבאופן זמני). אימוץ ילד מחו"ל הוא אפשרות מוכרת בחוק, והפסיקה הכירה בכך שגם הורים חד-מיניים שאימצו ילד כדין בחו"ל יירשמו כהוריו גם בישראל, ולמדינה אין שיקול דעת בעניין.

לסיכום, אין מחלוקת כי משפחות גאות מסוגלות להעניק אהבה, דאגה, ביטחון, יציבות וטיפול לילדים שזקוקים למשפחה מאמצת, ברמה לא פחותה ממשפחות אחרות. החסמים שעומדים כיום בפני זוגות גאים בדרך לאימוץ הם ביורוקרטיים בלבד, ואין ספק שבחברה הישראלית קיימת כבר שנים רבות הסכמה רחבה כי את הבעיה הזו צריך לפתור. אלא שלצורך פתרון נדרשת מעורבות של שרים ומחוקקים שמעוניינים לעסוק גם בנושאים שאינם מקנים את הזכות לצעוק בפאנלים טלוויזיוניים ובכיכרות, וכאלה בינתיים אין.

ארתור שני הוא מנהל המחלקה המשפטית באגודת הלהט"ב לשעבר, ועומד בראש משרד עורכי הדין ארתור שני ושות', העוסק בדיני משפחה וירושה

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com