על ההכרזה מאחורי הקלעים: האם קיצבאות הנכים באמת יעלו?

ההכרזה היום לפיה קיצבאות הנכים יעלו גובו בנוכחות והכרזות של חברי כנסת משני צדי המתרס הפוליטי. יונה לייבזון מסבירה על המהלכים שאירעו מאחורי הקלעים וקרבות הקרדיטים בדרך להכרזה

הפגנת הנכים בנמיר

עצם ההישג של חברי כנסת מכל הסיעות שתומכים במתווה אחד להעלאת קצבאות הנכות הוא כבר מרשים - קואליציה ואופוזיציה יחד. יוזם ההצעה המקורית, ח"כ אילן גילאון, שביקש להשוות את קצבת הנכות לשכר מינימום, וגםם ח"כ מירב בן ארי ממפלגתו של שר האוצר שה כחלון, התייצבו אתמול (חמישי) במסיבת עיתונאים והציגו משהו שקשה יהיה להתעלם ממנו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

אז כמה זה ריאלי? אמנם עוד אין תמיכה רשמית של שני השחקנים הראשיים - ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון, אבל בשורה התחתונה, אי אפשר יהיה להמשיך ולמסמס את העלאת קצבת הנכות.

הפגנות הנכים בשבוע שעבר
הפגנות הנכים בשבוע שעבר

הצעת חוק שהעלה כל פעם מחדש גילאון, שנדחתה כל פעם ברוטינה קבועה, היא ללא ספק הגורם שהתניע את המהלך. הוא צבר תמיכה נרחבת, והיה ברור שיש כאן משהו שחייבים להתמודד איתו.

עוד לפני ששר האוצר בכלל חשב על הקמת צוות שיבדוק את הנושא, פקדו את לשכת ראש הממשלה חברי כנסת מהליכוד והסבירו שיש הזדמנות למהלך היסטורי, ושתכף זה בורח להם מהידיים. אפילו ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון כבר הוכנס לתמונה, אבל המהלך התמסמס, וכחלון כבר הקים את הוועדה שלו והסתמן כמי שיקבל את הקרדיט. משם ראש הממשלה כבר פנה לשמחון כדי שיבחן את המלצות זליכה, בעיקר כדי לקבל את הקרדיט.

ח''כ גילאון בהפגנת הנכים בשבוע שעבר
ח''כ גילאון בהפגנת הנכים בשבוע שעבר

מי ששמע מראש הממשלה על הקמת הוועדה של שמחון התרשם שהמטרה היא לקבל פחות או יותר את אותן ההמלצות אבל באריזה חדשה - כזו ששמו של ראש הממשלה יתנוסס עליהן, והוא יהיה זה שיצטייר כמי שמעלה את קצבאות הנכים. אבל לשמחון היו תכניות משלו, ואופס - המסקנות לא רק שלא היו מוצלחות יותר מאלה של זליכה אלא גרועות יותר - קצבה נמוכה יותר, 3,200 שקלים, לעומת ה-4,000 שהמליץ זליכה.

יו"ר הקואליציה דוד ביטן הבין לאן זה הולך, הוא ידע שיש תמיכה נרחבת בכנסת, והציל את הקרדיט לליכוד. הוא טען ששמחון חרג מסמכותו, שזה בכלל לא היה בתכנון ושהרושם שהוא קיבל גם מראש הממשלה וגם משר האוצר זה שיש אור ירוק ל-4,000 שקלים בשתי פעימות. אז נכון, יש עוד דרך להצעת חוק ממשלתית, ואכן יש פה לא מעט מהמורות בדרך גם מבחינה תקציבית, אבל נראה שגם אם לא לחלוטין ברור את מי מחשקים פה, זה יעלה. אגב גם ההסכמה הזו לא תמנע את המשך ההפגנות.

אי אפשר יהיה למסמס את העלאת הקצבה
אי אפשר יהיה למסמס את העלאת הקצבה

יש חילוקי דעות גם בתוך ארגוני הנכים. ארגון "נכה, לא חצי בנאדם" השתתף היום במסיבת העיתונאים ותומך בהחלטות, אבל מטה מאבק הנכים הוציא הודעה חריפה נגד. הם דורשים רק השוואה לשכר מינימום, ומקיימים כמתוכנן הפגנה גדולה שתוכננה לשבוע הבא. כך או כך, לאחר 15 שנים, לראשונה הקצבאות בדרכן למעלה, מאבק שרבים היו מוכנים להמר בביטחון שאין שום סיכוי שיצלח.