איראן מנסה לנצל החיסול כדי לסלק את ארה"ב מעיראק • פרשנות

בטהראן מנסים להשיג מההתנקשות במפקד כוח קודס את מה שהייתה משימתו הגדולה - הוצאת הנוכחות האמריקנית מבגדד. המסר של ארה"ב: אם תגיבו בקיצוניות - נכה ביד קשה יותר

זמן צפייה: 06:18

באיראן מנסים לנצל את ההתנקשות במפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, כדי להביא לסילוק פוליטי של האמריקנים מעיראק. הוצאת ארצות הברית מעיראק היה הפרויקט הגדול שעליו עבד סולימאני, וניתן לומר שזו צוואתו.

עיראק הכריזה על שלושה ימי אבל בעקבות החיסול, וישנה התאחדות של כל הזרמים השיעים במדינה, שחלקם היו במידת מה בצד של האמריקנים, נגד הימצאותם של כוחות צבא ארצות הברית בשטחם.

3eirtt
רכב עולה באש לאחר ששלוש רקטות נורו בסמוך לשדה התעופה בבגדד, עיראק | צילום: טוויטר

עם זאת, יש פער בין הצהרות מפקדי הצבא האיראני, שמדברים יחסית במתינות, לבין אנשי משמרות המהפכה, שהודיעו כי יגיבו בחריפות, ויביאו להרג של אמריקנים רבים. האמריקנים מעבירים ביממות האחרונות מסר לאיראן, ברקע הקריאות לנקמה: אם תגובתכם תהיה קיצונית, לא נחשוש להכות קשה יותר ממה שהכנו עד עכשיו.

בשעות הבוקר הזהיר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את איראן כי אם תאיים בתקיפת יעדים אמריקניים נוספים בתגובה לחיסול סולימאני, מדינתו תתקוף "אתרים בעלי חשיבות גבוהה לאיראן במהירות ובעוצמה קשה מאוד".

"איראן מדברת באומץ על סימון נכסים אמריקניים כנקמה על שפטרנו את העולם ממנהיג הטרור שלהם - שבדיוק הרג אמריקני והביא לפציעתם של רבים, שלא לדבר על האנשים שהרג במהלך חייו, כולל אזרחים איראניים", כתב טראמפ, "הוא כבר תקף את השגרירות שלנו והתכוון לפגוע במקומות נוספים. איראן אינה אלא בעיה אחת גדולה במשך שנים".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים אחרי חיסול סולימאני | צילום: רויטרס

לבסוף איים וכתב: "אם איראן תפגע באמריקנים או בנכסים אמריקנים - סימנו 52 מטרות איראניות שמסמלות את מספר השבויים האמריקניים שנפלו בידי איראן והם ייפגעו. ארצות הברית לא תסבול עוד איומים". בהמשך, כתב כי "בדיוק הוצאנו שני טריליון דולר על ציוד צבאי, לא נהסס להשתמש בו אם איראן תתקוף מטרות שלנו".

על פי דיווח בעיתון ה"ניו יורק טיימס", האיום של טראמפ הגיע בעקבות התרעה מודיעינית לפיה זוהתה העלאת כוננות בכל יחידות הטילים של איראן ברחבי המדינה. עם זאת, מהמידע המודיעיני לא היה ברור אם מדובר בהיערכות למתקפת טילים נגד יעדים אמריקנים באזור או בהעלאת כוננות מחשש לתקיפה אמריקנית.

אמש שוגרו רקטות לעבר מספר מטרות אמריקניות בעיראק. שתי רקטות שוגרו לעבר ה"גרין זון", המתחם שבו נמצאת השגרירות האמריקנית בגדד. אחת מהן התפוצצה בתוך המתחם, אך לא גרמה לנפגעים. פצת מרגמה נוספת התפוצצה בשכונת ג'אדריה שבה נמצא המתחם, וגרמה לפציעתם של חמישה בני אדם. 3 רקטות התפוצצו גם במתחם בסיס "בלד" שבצפון בגדד, שבו יש כוחות של חיל האוויר האמריקני.

Iranian Revolutionary Guard Commander Soleimani Stands At The Frontline During Offensive Operations Against Islamic State Militants In The Town Of Tal Ksaiba In Salahuddin Province
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני | צילום: רויטרס

כמו כן, מקורות ביטחוניים בעיראק מסרו לערוץ אל-ג'זירה כי בוצע ירי רקטות לעבר מתחם הלשכות הנשיאותיות בעיר מוסל בעיראק. לפי הדיווח במקום מוצבים גם כוחות אמריקנים.

גדודי חזבאללה העיראקיים, הפועלים תחת חסותה שלאיראן, אחרי ירי הרקטה: "החל ממחר בערב אנו ממליצים למנגנוני הביטחון במדינה להתרחק מהבסיסים האמריקאיים עד לטווח של לפחות קילומטר. לא נרצה שהם יהפכו למגן אנושי עבור האמריקנים".

במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח מפי מקורות ביטחוניים כי בוצעה תקיפה אווירית בגבול סוריה-עיראק ובתוך שטח סוריה. הכוחות הפרוסים בגבול הושמו במצב כוננות.

בתוך כך, חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה באיראן, אמר כי "הנקמה על חיסולו של סולימאני הולכת להיות נקמה אסטרטגית שתביא לסיום הנוכחות האמריקאית באזור".