התמקדו בהגברת החמלה במערכת הבריאות - לא רק באבטחה | דעה

רוב האנשים שנוקטים באלימות כשהם רואים את האנשים הקרובים אליהם כאובים וזקוקים לעזרה חווים מצוקה אמיתית, וזקוקים לאמפתיה ולתחושה שרואים אותם וערים למצוקתם. פתרונות כהגברת השמירה עשויים להרתיע - אך יחד עם זאת עצם הקריאה לאנשי הביטחון לעיתים היא זו שמגבירה את האלימות

צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים
צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סף האלימות במערכת הבריאות נמוך הרבה יותר ביחס לתחומים אחרים. אנשים יכולים להפגין אלימות לא צפויה כשהם רואים את האנשים הקרובים אליהם כאובים וזקוקים לעזרה, בעוד הצוות הרפואי דואג למטופלים נוספים. אני מאמינה שרוב האנשים שנוקטים באלימות במצבים אלו חווים מצוקה אמיתית, וזקוקים לאמפתיה ולתחושה שרואים אותם וערים למצוקתם.

פתרונות כהגברת השמירה עשויים מצד אחד בהחלט להרתיע מהתנהגות אלימה - אנשים יחשבו פעמיים לפני שמרימים קול או יד, אך יחד עם זאת עצם הקריאה והזעקת אנשי הביטחון לעיתים היא זו שמגבירה את האלימות מצד התוקף. הכרחי לשמור על הצוותים הרפואיים, אך גם חשוב מאוד לצייד אותם בכלים להתמודד עם סיטואציות רגישות ולמנוע מראש מצבי קיצון.

רוב המקרים האלימים מתאפיינים באנשים נורמטיביים שחווים תחושת דוחק, תסכול ואין אונים. עלינו להקנות לצוותים הרפואיים כלים כדי לראות את אותם אנשים כאינדיבידואלים אשר מבקשים לקבל טיפול רפואי הולם ומהיר עבורם או עבור יקיריהם.

אלימות בבית חולים
אלימות בבית חולים

בלימודי התואר בסיעוד במכללה האקדמית ת"א-יפו אנו מטפחים כישורים אלו בעזרת מערכת סימולציות, שמאפשרת התנסות מעשית באמצעות שחקנים ומשחקי תפקידים, ומציבה בפני הסטודנטים התמודדות גם עם מצבי אלימות שיכולים להתרחש במוסדות הבריאות השונים. בדרך זו אנו מעניקים לסטודנטים כלים בבוא העת להצליח להגיב נכון ובאופן חיובי לכשיתקלו בסיטואציות דומות במציאות.

אנו מלמדים את הסטודנטים לנתח מצבים ע"פ מודל אפר"ת (אירוע-פרשנות-רגש-תגובה) שפיתח ד"ר אלפרד אדלר - מודל התנהגותי המלמד כיצד לנהל את תגובתך כאשר אתה נחשף לאירוע. האירוע כבר התרחש ממקור חיצוני ולא ניתן לשנות את הנסיבות, ואם הפרשנות הסובייקטיבית של המטפל תנבע ממקום של חמלה - הרגש יהיה חיובי יותר, התגובה בהתאם והתוצאה חיובית.

אם ניקח למשל בן שצועק במיון שלא מטפלים באחד מהוריו, נוכל לחשוב עליו כבן מסור ודואג שמרים את הקול בשל תסכול מהמצב, ולא על בסיס אישי כלפי הצוות הרפואי. כשנדבר איתו ברוגע ובגובה העיניים, נשאל לשמו וניתן לו תחושה שרואים ומבינים אותו - הרוחות יירגעו משמעותית, וקיים סיכוי גבוה מאד שהסיטואציה לא תתפתח לכדי תקרית אלימה.

ד”ר דורית וייל לוטן
ד”ר דורית וייל לוטן | צילום: איציק קנטי

למען הסר ספק - אין שום הצדקה לאלימות במערכת הבריאות והרגשת הבטחון של הצוותים המטפלים הכרחית. מערכת הבריאות עוברת הרבה מאוד שינויים שנועדו לשפר את חווית המטופל ולהיטיב עמו. לעובדי מערכת הבריאות אין כל כוונה להרע ובטח שלא להיקלע למצבים בהם נאלצים להזעיק אנשי ביטחון במהלך משמרתם. השימוש במודל המוצע עשוי להפחית תסכולים וכעסים, לסייע בצמצום האירועים האלימים  ולאפשר דיאלוג חיובי בין צוות המטפלים למטופל ולמלוויו.

ד”ר דורית וייל לוטן היא דקאנית בית הספר למדעי הסיעוד במכללה האקדמית תל־אביב-יפו

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com