סביבת עבודה בטוחה לאחיות ועובדי הסיעוד - צו השעה | דעה

מדי יום נפגעים אלפי עובדי שירותי בריאות ברחבי העולם בתאונות עבודה. העדר ההלימה בין הערכים עליהם מושתת מקצוע הסיעוד לבין סביבת העבודה הלא-בטוחה פוגע באמונם של האחים והאחיות במערכת - שצריכה לקבוע הנחיות מחייבות ולא רק להתמקד בהנחיות שלאחר מעשה

צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים
צוות רפואי בבית החולים שערי צדק בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדי יום נפגעים אלפי עובדי שירותי בריאות ברחבי העולם בתאונות עבודה, אשר עלולות להוביל למגוון רחב של מחלות זיהומיות. דקירות ממחטים ופציעות חדות מהוות את הגורם העיקרי להידבקות במחלות זיהומיות המועברות דרך הדם, כגון הפטיטיס B, הפטיטיס C ותסמונת הכשל החיסוני (AIDS).

לפי ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה נדקרים ממחטים כשני מיליון עובדי שירותי בריאות בעולם, ביניהם אחים ואחיות אשר נמצאים בסיכון גבוה בשל אופי עבודתם המערב שימוש במחטים ובציוד חד. ישנן סיבות רבות המובילות לדקירות ממחטים ולפציעות חדות, דהיינו החזרת המכסה למחט (Recapping) לאחר ההזרקה, השלכה לא נכונה של מחטים, עומס עבודה רב ומחסור בציוד בטיחותי.

סטודנטים לסיעוד, בדומה לאחים ואחיות, נמצאים אף הם בסיכון גבוה לדקירה ממחטים ולפציעות חדות. במסגרת תכנית הלימודים הקלינית, הסטודנטים מתנסים במסגרות אשפוז שונות ובמרפאות בקהילה, בהן הם מתמודדים עם אתגרים שונים הקשורים לקשר הבין-אישי הראשוני עם המטופלים ובני משפחותיהם, לטיפול במטופלים מורכבים ולסביבה הקלינית המשתנה והמאתגרת, זאת בנוסף להעדר ניסיונם הקליני ולחשש מהידבקות במחלות שונות בכלל, ומדקירה ממחט מזוהמת בפרט.

תפקידה של המערכת המכשירה בסיעוד הוא להכין את הסטודנטים להתנסויות הקליניות בצורה המיטבית ביותר, כמו גם למזער את חששות הסטודנטים בהתנסויות הקליניות השונות. למערכת המכשירה ישנו תפקיד חשוב ומשמעותי בעיצוב דמותו של הבוגר בסיעוד. אנו מחנכים את הסטודנטים על ערכי הקוד האתי לאחים ואחיות, המהווה את המצפן המוסרי שבבסיס מקצוע הסיעוד.

אחד מערכי הליבה הוא ביטחון בסביבת העבודה. זכות האחים והאחיות לעבוד בסביבה בטוחה וחובת ההנהגה המקצועית להיות קשובה לצרכים, לאינטרסים ולזכויות הלגיטימיות של אנשי המקצוע, תוך שמירה על סביבה ותנאי עבודה בטוחים. באחריות המעסיק לדאוג למשאבים שיבטיחו בטיחות והגנה בעבודת האחים והאחיות, משמע הקפדה על שימוש בציוד בטיחותי, החיוני להפחתת הסיכון לדקירה ממחטים ופגיעות חדות.

העדר ההלימה בין ערכים אלו, עליהם מושתת מקצוע הסיעוד, לבין המציאות הקיימת בשטח, סביבת עבודה שאינה בטוחה, פוגע באמונם של האחים והאחיות במערכת הבריאות. חובתנו כמחנכים לעשות הכל לשימור העשייה המקצועית ושיפורה. המערכת המכשירה צריכה להוות סטנדרט בעשייה הסיעודית.

אורלי אלישיב
אורלי אלישיב | צילום: יוסי גמזו לטובה

כחלק משמעותי מחזון בית הספר האקדמי לאחים ואחיות וולפסון, חובתנו להכשיר את דור העתיד לעצמאות בטיפול, המושתתת על ערך בטיחות הטיפול. הסטודנטים לומדים את יישום עקרונות הבטיחות באמצעות סימולציות, במהלכן הם מתרגלים פעולות שונות כגון הזרקות, פתיחת וריד ושאיבת דמים, תוך התמקדות במניעת דקירות ממחטים, זאת על ידי תכנון הפעולה על פי שלבים טרם ביצועה, קרי הכנת הציוד מראש והשלכת המחטים למיכל פסולת חדה מיד לאחר השימוש בהן.

המערכת המכשירה בסיעוד שואפת למיצוי הפוטנציאל של הבוגרים בסיעוד, וככזאת עליה לפעול למזעור תופעת הדקירות ממחטים בקרב סטודנטים לסיעוד ואחים ואחיות כאחד. יחד עם זאת, על מנת לנצח במערכה, יש לפעול בשיתוף פעולה עם כלל מערכת הבריאות, זאת על ידי הצבת סטנדרט של סביבת עבודה בטוחה במתארי האשפוז והקהילה. יש לקבוע הנחיות מחייבות לשימוש בציוד בטיחותי כגון מחטים בטיחותיות (מוגנות), דוקרנים נשלפים ומזרקים עם מכסה מחט, ולא רק להתמקד בהנחיות שלאחר מעשה.

אורלי אלישיב היא ראש התכנית האקדמית וראש חטיבת סיעוד המבוגר, ביה"ס האקדמי לאחים ואחיות ע"ש א. וולפסון

רוצים לכתוב למדור הדעות באתר רשת 13? שלחו לנו מייל: opinion13news@gmail.com